Денесик Антоніна Павлівна, 1925 р.н.
- Місце запису: місто Вінниця;
- Дата запису: 27.03.2019 р.;
- Хто записав: Гоцуляк Любов Богданіна;
- Респондент: Денесик Антоніна Павлівна, 1925 р.н., народилася в селі Горбанівка Вінницького району Вінницької області;
- Розшифрувала: Кравчук Тетяна Володимирівна;
Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Горбанівка Вінницького району Вінницької області.
(під час розшифровки відео матеріалу, збережено мову респондента)
Скажіть, будь ласка, скільки вас було у сім’ї, у мами, чи були брати, сестри?
Було четверо двоє померло, і нас осталося з братом тільки двоє, а померли вони в 29-му році, малі. Тільки нас двоє, було четверо в сім’ї.
А чим батьки займалися саме в 32-33-ій роки? Ходили до колгоспу чи ні?
Батько був в колгоспі, мама тоже. А я з 14 років, то це скільки це мені було, в 39-му році вже робила учьотчіком в бригаді.
Скажіть, будь ласка, виходить, що на початок Голодомору, саме на 32-ий рік, вам було 7 років?
7 років.
Чи ходили тоді до школи, чи не ходили?
Ходили до школи, ходили до школи.
І навіть під час Голодомору, так?
Я в 6 років пішла в школі, в 6. Мене спитали «Як твоя фамілія?», я кажу, я не знала, шо таке фамілія, а спитали «Чия ти?», то я тоді сказала, шо Шевчука. В 6 років пішла в школу. Ходили тоді, ходили. Кормили нас один раз після третього уроку, давали нам суп пшоняний, такий шо там три штучки в мисочках там попадало. Так пережили Голодовку. Ходили діти.
А була в вас, як власне рятувалася ваша сім’я від голоду? Чи була корова, було господарство?
Була, в нас корова була, в нас лічно корова була. А так, так як всі, голодували тай всьо.
А що їли? З чого готувала мама їсти?
Ну десь в маю місяці як вже начала розморозитися земля, то ми бігали по городах і там десь лишилася якась бараболька, то вона вже в маю місяці вона вже стала водичкою. То ми тоді тако брали цю водичку, тож не соображали шо взяти з дому якусь тарілку або, а брали тако водичку брали і несли, кидали на плиту і воно так зажарювалось. Це були такі бліни, так ми їли.
А можливо готували цвіт акації чи з цвіту липи?
О. Цвіт акації, цвіт липи це була саме вкусніше. Вона во-пєрвих мягкая і солодка. А вже пізніще берізка була трошки, трошки жорстка. А так ми цим, особєно липою, дуже, дуже цей, їли її, липу.
Велике село у вас було?
Село велике, але ми як в’їжджати в Вінницю, то нас Буг Південний ділить село пополам, то ми якраз живем в цій половині, де до Вінниці їхати. А вже за річкою, вже велике село, наше село велике.
А чи багато людей у селі померло і чи, власне, коли люди помирали вони ж були обезсилені, де їх застала смерть там вони і падали. Чи ховали тоді, чи не ховали людей?
Їздила підвода з одною конячкою і в нас тако вот, значить, хата, дорога і другі хати. І чоловік упав, а це цей, шо їзде конячкою збирає лежачих, тей бере його, а люди кричать «Куди ж ти його береш, він живий!», а він каже, шо він до вечора все одно помре, а я вже більше не маю сили вертатися за ним одним, шоб забрати його, це таке було протів нас, це я помню.
То цих людей, їх десь звозили в якусь спільну яму?
Да, в спільну яму. Кидали в яму тай всьо. Не було кому ні ховати, нічого.
А чи намагалися люди виїздити з села, десь у міста?
Ну я тут не помню такого, не можу сказати.
А можливо висилали десь на заслання, до Сибіру?
Ну до Сибіру це вже були 30-ті рр.
А під час Голодомору не пам’ятаєте?
Не помню такого.
А от зараз часто згадуєте 32-33-ті рр.?
Да. 30-ті роки я згадую лічно такі як я вже взрослою тоді. Згадують як люди помирали. Страшно, но наше село, ше трошки було більш чи Бухоники допустім там, чи Горбанівка, чи Медведвеже Вушко, тому шо 3 км було до Гнівані і там був сахарний завод, і всі працювали на сахарному заводі. Ми напрімєр, я лічно, крали, як возили з Бухоників, з Медвежого Вушка, Горбанівки возили буряки на сахарний завод, то ми кожний день крали буряки, з тої підводи колгоспної, шо возила. Так от крали буряки, викидали, а потом підбирали. Це було наше пітаніє.
А чи були у селі випадки людоїдства?
Я такого не можу сказати.
Із розповідей батьків?
Нє-нє-нє, я такого з нашого села не помню, не було. Може було, но я не знаю.
А чи ходили на поле збирати колоски?
О, ходили. Це було наше єдине спасєніє. Збирали колоски, голі, босі, ноги поколоті цим стерньою, да. А ми кожний колосочок собирали, да.
Але ж тоді за це ловили, могли покарати?
Я ж кажу, да.
А як почало відновлюватись село, який був 34-35-ий рр., уже після Голодомору?
Ну як тоді вже создавали колгоспи, создавали колгоспи, то вже шось трошки заробляли, трошки крали, трошки крали, в полном смислі цего слова. Це ж мій батько мав коні, то він всігда під прикладом, шо він там для коней шось там тримає в цій, в цій торбі, шоб вони кормлять, то він крав зерно те котороє возив. Крали люди, так спасали себе.
А чи приходили до вас якійсь люди, які забирали їжу, чи можливо забирали шось з господарства?
Оце тільки стемніє, тей вже стукають в вікно «дай стільки-то бараболі, дай стільки-то яєць, стільки-то молока, бо», щодня носили молоко, носили здавали молоко, то ше задолженость по молоці, по яйцям, по бараболі, щодня ходили, тільки стемніє, вже стукають «давайте». Всьо врємя брали, да.
А якщо, до прикладу, хтось з людей не міг дати, шо з ними робили?
Даже не знаю, забирали останнє, забирали подушки. Я помню, у жінки було четверо дітей, вона правда, по ту сторону, цего річки, Бурковська, в неї було шось шестеро дітей і одна подушка на печі. І цю одну подушку забрали. Бо в неї не було нічо, ні взяти, нічого, а вона не може заплатити нічим. Отаке було.
А чи ховали десь, от ви кажете, шо у вас була корова, так?
Да.
Якшо ж приходили ці люди, то вони могли її забрати, ви її десь переховували?
Нє, вони не забирали. Нє-нє. Тако я не можу сказати.
А їжу десь вдома ви, чи до прикладу, сусіди, де переховували їжу, її ж постійно забирали і шукали, де зазвичай ховали?
Ну то ховали, закопували буквально під порогом, а в нас був великий камінь такий якийсь, то тако сховаєш туди і тим камньом прикладали, шоб не, прямо під порогом, переступати треба було.
Коментарі Вимкнено до Денесик Антоніна Павлівна, 1925 р.н.