Яковенко Михайло Петрович, 1923 р. н.

Бер 14 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Малі Бубни Роменський район Сумська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Телішевський Є. В.;
  4. Респондент: Яковенко Михайло Петрович, 20 вересня 1923 р. н., народився в селі Малі Бубни Роменського району Сумської області;

Під час Голодомору 1932-1933 років проживав в селі Малі Бубни Роменського району Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Я, Яковенко Михайло Петрович народився 20 вересня 1923 року в селі Малі Бубни Роменського району Сумської області. Голодомор у 1933 році я пам’ятаю дуже добре, мені на той час було вже 10 років і забути той час було вже неможливо. Пам’ятаю як дуже хотілося їсти, а дома не було абсолютно нічого, про хліб і говорити було нічого бо його просто не було. Мама придумувала з чого хоч коржі в які ложила шкаралупу з картошки і добавляла висівки і так пекла, а ми їли картошку, висівку вона ходила кудись і вимінювала на все цінне, що було в домі. В літку було трішки легше, бо ріс якийсь бур’ян який можна було їсти, лобода з якої варила борщ, в саду якась ягода, фрукта, а зима прийшла це було щось страшне. Я просто не знаю як нас Бог утримав, що ми вижили і не померли тоді з голоду. У мене ще були брат та сестра старші за мене, то вони працювали (кормили шовкунів) прийдуть додому на обід, а мама зварить якесь пійло, поїдять тай полягають, а встати не можуть то мама їх за руки попіднімає поставить і вони так помаленько підуть . А батько мій Петро працював у кузні кузнецем і як намахається тим молотом то ледве прийде додому, а ноги в нього були такі нушлі як волянки, що страшно було дивитися. Цей голодомор він пережив, а вже 1947 році не всилах було помер від асми та голоду. А ще пам’ятаю як мама прийшла з сусіднього села де щось поміняла на продукти і почала розповідати, що ми ще добре живемо діти, а ось у тому селі де вона була, то чоловік і жінка зарізали двох менших дітей посалили їх і варили з них їжу. І коли їх питали де Ваші діти менші вони відповідали, що вже померли, але люди чули як часто варилося м’ясо і пахло. Багато можна розповідати про ті страшні часи, але це не забувається і дуже тяжко . Пам’ятаю як хотілося хліба, про білий і думки не було, а думав чи настане той день, що наїмся хоча чорного хліба вдосталь.

Коментарі Вимкнено до Яковенко Михайло Петрович, 1923 р. н.

Чайка Ганна Назарівна, 1923 р. н.

Бер 12 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Підліснівка Сумського району Сумської області;
  2. Дата запису: 25 липня 2005 року;
  3. Хто записував: Михайлова Л. П.;
  4. Респондент: Чайка Ганна Назарівна, 1923 р. н., народилася в селі Підліснівка Сумського району Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Підліснівка Сумського району Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Про голод 1932-1933 років пам’ятаю добре.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Причиною голоду було повне обдирання села.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Відбирали виконавці. В дворі, в хаті забирали все що є.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?

Такого випадку не пам’ятаю.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Заїжджали в двір підводою і клали всяке селянське збіжжя, добре пам’ятаю, що на горищі стояла макітра з квасолею, а виконавець ніс її на віз, а мій дорогенький дідусь просив лишити хоч жменьку на посів, то той виконавець вдарив його по руках і нічого не дав. Документів ніхто ніяких не пред’являв.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Цього не знаю.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Виконавець, пам’ятаю прізвище, Сільченко був з револьвером.

Як люди боронились?

Не знаю як було десь, а в моєму маєтку ніхто не противився.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Як не шукали і нишпорили по подвір’ю, а мій брат таки перехитрив виконавців, насипав в бочку проса і посадив собаку, кликали його Султаном, так ото той Султан сів на бочку в кутку під сараєм і ні з місця, так виберіг нам просо. Потім брат зробив ступу, стовкли пшона і варила мати кашку в перемішку з бур’янами, а в самої ноги були пухлі і текла вода, а нас спасла, ніхто з сім’їз голоду не помер. А як скінчилось те пшоно, то просила барди, проціжувала її, виходила густа маса, підмішувала бур’яну собачої лободи і пекла маторженики (так звали той делікатез) отак ми й вижили.

Хто і як шукав заховані харчі? Як їх звали?

В нас особливо відзначівся в пошуках зерна чи картоплі Устименко Микола. Не пам’ятаю по батькові, а прізвисько було в нього “квочка”.

Скільки їх приходило до хати?

Не пам’ятаю скільки а головний Устименко Микола.

Де можна було заховати продукти харчування?

Хто як умів, так і ховав, закопували в ямках, замазували в групах.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали похльобку тим, хто ходив на роботу.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

Забирали крім їжі і речі. В нас взяли швейну машинку зінгерівську (мамине придане) і великий книжний шкаф з усіма книжками. Батько мій був великим книголюбом, на той час він був освітченою людиною, хоча кінчив лише три класи церковно-приходської школи.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Чути про колоски чула, достеменно нічого не можу сказати, чи був такий закон теж не знаю.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

По колоски ходила і я, назбираєш торбинку і радий, не кожного разу попадали на очі об’їзчикам, а як піймав, то звісно забирав.

Хто охороняв поля і комори?

Об’їзчики були з колгоспників.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

В основній масі ішли добровільно, бо куди було податись, влада сильна.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Записували в колгосп добровольно-принудітєльно, хто записувався, лишався вдома, а хто противився – отуди його на Соловки.

Де переховували худоб, щоб не забрали в колгосп?

Не пам’ятаю, щоб ховали, а де можна було сховати? Батько одвів до колгоспу кобилу “Марту” і коня “Яструба”, вони незабаром і подохли. А корову “Лиску” виконавець.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Не знаю чи забирали ночами, а в нас забирали вдень.

Скільки разів приходили до хати?

Не знаю.

Коли почали люди помирати від голоду?

В 33-му голод повністю владарював.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Спиртзавод організував дитбудинок “Патрона . Сюди звозили дітей сиріт, зодягали і годували.

Хто не голодував в селі і чому?

Не голодував голова колгоспу та його прибічники бо мали доступ до колгоспної годівнички.

Хто зумів вижити?

Вижив той, хто тримався на ногах. Збирав бур’яни і барду. Спиртзавод виробляв спирт з кукурудзи, та ота барда була.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Рятувались, як могли, однімать в одне одного ніхто не однімав.

Які засоби вживали до виживання?

Хто як міг той так і вижив.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Рідня є рідня, звісно поділялись, коли мали.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Я пам’ятаю в основному їли собачу лободу та кінський щавель.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Такого не пам’ятаю.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Також не знаю і такого не пам’ятаю.

Чи можна було щось купити чи виміняти в місті?

Не було за що купити і за що виміняти.

Чи був голод в місті?

Казали, що в містах давали пайок, але я цього не знаю.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Померло не багато людей, здебільшого немічні і старі.

Чи відомі випадки людоїдства?

Не були.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

В нашому селі покійників таки правили на кладовищі, вдома може не було.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Не знаю.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Давно вже загубились могили, стільки часу пройшло.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Поминають кого пам’ятають і хто пам’ятає.

Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві?

Хто думаю не зчерствів, той поминав, і тепер поминає, і тоді поминав.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Церква відкрилась недавно, належить до Московського патріархату.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Тепер на кладовищі є хрест “Жертвам голодомору”.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Дітям, сусідам, онукам розповідала.

Кого ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Особисто не нарікаю ні на кого. Винна в усьому влада.

Чи знаєте ви, що таке “торгсін”?

Були в мами брошка і колечко, батько одніс в “торгсін”, дали пів мішка крупів, то була велика підтримка і радість. А потім “торгсін” закрили.

Коментарі Вимкнено до Чайка Ганна Назарівна, 1923 р. н.

Василєва Лідія Степанівна, 1929 р. н.

Бер 12 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Юнаківка Сумського району Сумської області;
  2. Дата запису: 26 липня 2005 року;
  3. Хто записував: Грищенко О. Л.;
  4. Респондент: Василєва Лідія Степанівна, 1929 р. н., народилася у селі Юнаківка Сумського району Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Юнаківка Сумського району Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Забирала влада.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Представники влади.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?

Не знаю.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Не знаю.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Так.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Не знаю.

Як люди боронились?

Намагалися сховати.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Практично ні.

Хто і як шукав заховані харчі?

Шукали ретельно.

Скільки їх приходило до хати?

Точно не знаю.

Де можна було заховати продукти харчування?

Практично ніде.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Так, годували.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

І одяг, і рушники, і худобу.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Так.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні.

Хто охороняв поля і комори?

Об’їздчики.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Неохоче.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Так.

Де переховували худобу?

В ярках, лісах.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Рано-вранці.

Скільки разів приходили до хати?

Не пам’ятаю.

Коли почали люди помирати від голоду?

Взимку, весною 1933 р.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Не знаю.

Хто не голодував в селі і чому?

Багатші, ходили в Росію, міняли одежу на продукти.

Хто зумів вижити?

Ті ж самі.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Практично ні.

Які засоби вживали до виживання?

Міняли одежу в Вороноженській, Курській, Орловській обл.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Так.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Так.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Крапива, липа, калачики.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Зайців, їжаків.

Чи можна було щось купити чи виміняти в місті?

Так.

Чи був голод в місті?

Так, але менше.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Багато.

Чи відомі випадки людоїдства?

Так.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Не знаю.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Не знаю.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Ні.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Так.

Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві?

Так.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Так, є, до Московського.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ні.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Думаю, що знають.

Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Комуністів.

Коментарі Вимкнено до Василєва Лідія Степанівна, 1929 р. н.

Власенко Олександр Іванович, 1924 р. н.

Бер 12 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Юнаківка Сумського району Сумської області;
  2. Дата запису: 26 липня 2005 року;
  3. Хто записував: Білоброва Валентина Миколаївна;
  4. Респондент: Власенко Олександр Іванович, 1924 р.н., народився в селі Юнаківка Сумського району Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Юнаківка Сумського району Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Неурожай і забирала влада.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Буксирні групи.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?

Не знаю.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Не знаю.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Так.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Так.

Як люди боронились?

Старались заховати.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Ні, бо скрізь шукали.

Хто і як шукав заховані харчі? Як їх звали?

Грабителі.

Скільки їх приходило до хати?

Не знаю.

Де можна було заховати продукти харчування?

Ніде, бо шукали і в пісках.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали, але потім відховували.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

І інші речі.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Ходив по колоски так лише мене пльоткою чапали об’їжчики Тарасенко Ясино, Голуб Грицько.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні.

Хто охороняв поля і комори?

Сторожі.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Не хотіли, але було нікуди дівать.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Змушували.

Де переховували худоб, щоб не забрали в колгосп?

Різали.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Восени, коли попало.

Скільки разів приходили до хати?

Не пам’ятаю.

Коли почали люди помирати від голоду?

Зимою, рано весною.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Не знаю.

Хто не голодував в селі і чому?

Ті хто ходили відбирати.

Хто зумів вижити?

Ті хто відбирали.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Так.

Які засоби вживали до виживання?

Обідали акацію, липу, лопуцьку і інші трави.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Ні.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Так.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Все що рухалось.

Чи можна було щось купити чи виміняти в місті?

Так.

Чи був голод в місті?

Ні.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства?

Ні.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

На цвинтарі спеціальні групи.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Так.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Так.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Так.

Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві?

Так.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Так до Московського.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Так.

Чи знаєте ви, що таке “торгсін”?

Вимірювали щось за золото і серебро.

Коментарі Вимкнено до Власенко Олександр Іванович, 1924 р. н.

Ткаченко Софія Іванівна, 1921 р.н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Кантакузівка Драбівського району Черкаської області;
  2. Дата запису: невідомо
  3. Ким записано: невідомо;
  4. Респондент: Ткаченко Софія Іванівна, 1921 р.н., народилася в селі Кантакузівка Драбівського району Черкаської області;

Під час Голодомору 1932-1933 років респондент проживала в селі Кантакузівка Драбівського району Черкаської області.

Скільки Вам було років у часи голодомору 1932-33 рр.?
Ну, я з двадцять першого году. То тоді уже в такому возрості була, що харашо помню.
Чи велику мали сім’ю?
Нас у батьків було двоє. Кроми мене ще брат з двадцять дев’ятого году.
Чи в достатку жили?
Ну як сказать, жили харашо. Корівку держали, поросят, птицю. З того й обитали на світі. Батьки були прості хлібороби, да не можна сказать, що багато жили, ну й голодать не приходилось.
Чому стався голод в 1932-33 рр.? Через неврожай?
Да вроді і неврожай був. Та воно і не особинно. Та просто зробили так. У людей де що було забірали, до пилинки. Хліб пошти усей позабірали. А так наче нічого й не трогали.
Як проходило вилучення хліба?
Були хлопці. Навєрно, мєсні ходили. Обдивлялися усе. Де зерно находили, то одбірали. І даже на пропитаніє не оставляли.
Чим доводилось харчуватися?
Призапаси були у людей. У кого корівка була. А так, що находили, то те й їли.
Чи багато померло людей в селі?
Мерли потроху. Було що і цілими сім’ями. Тіки ми ж тоді не у Кантакузовці жили, а на Тарасовці (село, знесене у 50-х рр. ХХ ст.). Да там і так тіх людей не багато було, не дуже велике село було. Ну одна сім’я точно, помню, вмерла. А то по-двоє, по-одному умірали.
Чи втратили Ви когось із рідних під час голоду 1932-33рр.?
Да нам якось повезло, що усі живі осталися. Нас же тіки двоє було у батьків. То у кого багато дітей, до важко їм було вижить. А ми якось прогодувались.
Як відбувалася стабілізація життя після голоду?
Весною, як тіки колосочки появилися, собірали їх. Супик варили. А не розришали колоски обривать, сторожували поля. Мати буряки полола у полі, до за нею ще давали пайочки. Робить і у голод ходили. І жнива були, і косилося і сіялося.
Чи знали тоді справжню причину голоду?
Навєрно, уже багато пізніше. А тоді, до тікі хто грамотний був. Уже опослі поняли, що Сталін Україну занапашуав.
Голод 1946-47 рр. також був штучним?
Після війни просто неурожай був. Да й тоді не так голодали, як у той голод.

Коментарі Вимкнено до Ткаченко Софія Іванівна, 1921 р.н.

Весна Антоніна Степанівна, 1922 р. н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: с. Юнаківка Сумського р-н Сумської обл.;
  2. Дата запису: 26 липня 2005 року;
  3. Хто записував: Грищенко Ольга Михайлівна;
  4. Респондент: Весна Антоніна Степанівна, 1922 р. н., народилась у селі Юнаківка, Сумського району, Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Юнаківка, Сумського району, Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Забирала влада.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

“Партейні групи”.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Ні.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Так.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Не знаю.

Як люди боронились?

Плакали, тай і все.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Шукали скрізь…

Скільки їх приходило до хати?

По 3-4 з підводою.

Де можна було заховати продукти харчування?

Заховували в землю.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали баланду.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

Так.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Так, давали 5 років висновки за 5 колосків.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні.

Хто охороняв поля і комори?

Об’їжчики.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Ні.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Так, ішли за пайку хліба.

Де переховували худоб, щоб не забрали в колгосп?

Практично ніде.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Восени, коли попало.

Скільки разів приходили до хати?

Не пам’ятаю.

Коли почали люди помирати від голоду?

Більше ранком.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Ходили по селу помирали нікому не потрібні.

Хто не голодував в селі і чому?

Партійці, багашці.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Практично ні.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Ми таких родичів не мали.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Збирали гриби, спориш, конський щавель.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Все, що могла спіймати.

Чи можна було щось купити чи виміняти в місті?

Так.

Чи був голод в місті?

Був, але давали їм карточки, пайки.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства?

Не чули. В сусідніх селах, казали мати.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

На кладовищах.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Не знаю.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Ні.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Так.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Так, Московського патріархату.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ні.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Ні.

Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Не знаю.

Чи знаєте ви, що таке “торгсін”?

Знаю, здавала мама туди золоту п’ятірку.

Коментарі Вимкнено до Весна Антоніна Степанівна, 1922 р. н.

Мовчан Анастасія Максимівна, 1914 р. н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: с. Яструбине Хотінського (нині Сумського) р-н Сумської обл.;
  2. Дата запису: 26 липня 2005 року;
  3. Хто записував: Мірошниченко Сергій Васильович;
  4. Респондент: Мовчан Анастасія Максимівна, 1914 р. н., народилась у селі Яструбине Хотинського (нині Сумського) району Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Яструбине Хотинського (нині Сумського) району Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Голод був створений навмисно.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Харчі забирало керівництво.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Ні.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Засилали у Сибір.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Ні.

Як люди боронились?

Вони мовчали.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Можна, але їх часто знаходили.

Хто і як шукав заховані харчі?

Крячка, Коропець, Тверезовський, Стрельченко.

Скільки їх приходило до хати?

Дванадцятеро.

Де можна було заховати продукти харчування?

У сіні, під землею.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Так.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

Забирали усе.

Хто охороняв поля і комори?

Об’їздчики.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

По-різному.

Де переховували худобу?

Ніде.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Удень.

Скільки разів приходили до хати?

Часто.

Коли почали люди помирати від голоду?

У 1933 році.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Більшість дітей помирала, а деякі самі заробляли гроші.

Хто не голодував в селі і чому?

Не голодували ті, що забирали у людей зерно.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Ні.

Які засоби вживали до виживання?

Міняли речі на зерно.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Вовчки, полову, лободу.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

З різних.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Собак, коней.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Померло дуже багато людей.

Чи відомі випадки людоїдства?

Ні.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Померлих від голоду хоронили на городі чи біля хати.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Ні.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Так.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ні.

Кого Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Державу.

Коментарі Вимкнено до Мовчан Анастасія Максимівна, 1914 р. н.

Якуш Олександра Василівна, 1916 р.н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: місто Київ;
  2. Дата запису: 2002 рік;
  3. Ким записано: Щербак Юрій;
  4. Респондент: Якуш Олександра Василівна, 16 квітня 1916 р.н.;

Під час Голодомору 1932-1933 років респондент проживала в міста Умань Черкаської області.

Народилася 16 квітня 1916 в селі Брюхачево Іванівської області (нині РФ). З 7 років працювала нянею. Закінчила 4 класи. В 1929 р. з сім’єю переїздить до
м. Умані, що в Черкаській області. Там працювала на прядильній фабриці. 1937 вийшла заміж. Чоловік – Якуш Марко Петрович. Після війни подружжя переїхало до Києва. Олександра Василівна влаштувалася медсестрою в лікарні №1 міста Києва. Чоловік працював на заводі ДВРЗ. Зараз обоє на пенсії, живуть в Бортничах, вул. Червоноармійська, 47.

Олена Василівна уникала докладно розповідати про себе, мабуть, дуже важко було згадувати. Я записував розповідь Олександри Василівни вже після бесіди, яку відтворив по нотаткам, тому дозволю собі викласти її з частковим збереженням мовних особливостей оповідача. «Ну що розповісти? Важко було. Харчі по хатах забирали «актівісти», вирушували все, заглядали під стріху, на горище, ходили по городу з палицями і перевіряли землю, чи нічого не приховано. Через кілька місяців навкруги щезло все живе: не можна було знайти ні собаки, ні горобця, ні, навіть, пацюка. Люди їли бур’яни, особливо «пшінку», молочай. Потім навіть бур’янини не можна було знайти. Люди мерли, просто страшне. Кожного дня по вулицях проїжджала підвода: забирали мертвих, потім просто закопували в спільній ямі, часто без обряду. Деякі просто падали і більше не вставали. Була у нас сусідка (молодиця N). У неї була малесенька донечка. Одного дня дивимось, вона її шукає, зайшла на подвір’я до своєї свекрухи, спитати, чи та не бачила малої, стара сказала, що не бачила, коло молодиця помітила
пальчики малесенькі в кущах коло хати і зомліла. Як потім виявилося, бабуся з’їла онуку. Був випадок, коли померла стара жінка, а її діти зварили з неї холодець. Та хто там знає, чи своєю смертю померла… Вижила я завдяки мамі, яка шукала нам поживу. Батько, бучучи (побачивши) атке горе, ліг на печі ждати смерті, відмовлявся їсти, проте мати його вмовила, врятувала його. Виїхати було важко. На стонціях (станціях) ловили людей, по дорогах. Були такі, які мали доступ до складів на залізниці, з того і живилися. Тоді і хліб з половою був за щастя. Один кладовщик, як мені розповідали, вижив завдяки тому, що тричі на
тиждень випивав по одному яйцю».

Коментарі Вимкнено до Якуш Олександра Василівна, 1916 р.н.

Шарий Олександр Іванович, 1913 р.н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: село Вереміївка Чорнобоєвського району Черкаської області;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Ким записано: невідомо;
  4. Респондент: Шарий Олександр Іванович, 1913 р.н.;

Під час Голодомору 1932-1933 років респондент проживала в селі Вереміївка Чорнобаївського району Черкаської області.

Дітей в сім’ї було багато та жили непогано. Після громадянської війни відбудували село. Поки не почали забирати, хліба було багато. У 33 році пішов вчитись у Золотоноський педагогічний технікум. Харчувались в студентський столовій. Почався голод. По селах було страшно, забирали більшовиик усе усе. І у нас голодували. Потім перестали годувати. Деколи давали по одному сирку, по ложці квашеної капусти, сиру квасолю. Біля військової частини збирали лушпиння. Переливали, міняли і пекли як бобну. Побирали кістки з м’яса. Варили, роздавали воду, пили її. Кістки мололи та їли. У Золотополі розбіглась через голод агрономічна школа, профшкола, а ми держимось. Майже ходили всі пухлі. А потім дехто почав мерти. Весною 33 почалися екзамени. Приїхала комісія з Києва. Почали варити рідкий пшоняний суп. У хлопців страшно боліли животи. Потім почали давати хліб по п’ятдесят грош хтозна з чого. Кожне утро валяються як скоти нові мертві. Їх складали на вози чи сані. Скидали на свалку. Куди не йди, побачиш мертву людину. У веремії половина людей вимирала. У Золотоноші збирали торсіки. Це так як магазин. Місцеві начальники пекли хліб і разом із жидами продавали тільки за золото. З сіл приходило багато людей, приносили, хто що мав. Одному хлопцеві мати дала перстень з золота. Каже: «На, хоч виміняєш хлібину.» Приніс перстень. Довго дивились на перстень і виписали хлібину. Ми розламали хлібину і пілили. Варили щавель не перебирали: «Дивіться, який бур’ян.» А ми посічем і варим. І все хліб найдорожчий був. Найбільш його хотілось. Просити боялись, бо вбили б. У Полтавський області в селі Черниге, де жив батьків брат, всі люди вимерли. А потім поселяли з Росії. Їздили по хатах, забирали мертвих, а хто був трохи живий, то і його забирали. Кидали в одну купу. Кажуть 2 все одно прийдеться по нього їздити». Сталін українців не любив, бо вони боролись за Україну. Він хотів, щоб люди вимирали. Солдати і активісти забирали хліб, квасолі, навіть сіль. Отбирали все. В селі сім’я варила заколоту в котлах з чого було. Копали корінді з кукурудзи. Вийшли на роботу. Їли по черпаку заколоти в день. Батько і мати покинули село. Поїхали під Черкаси на сіно пункт. В день видавали один кілограм солі і два карбованці. Материні брати залишились вдома й померли. Люди людей їли. Більше в містечках, хоч було і в селах. У нас в селі, щонеділі приїжджали забирати харчі. Якщо мати сховає трохи в торбинці квасолі для дитині, били з-за пазухи витягували. Голова колгоспу стеріг зерно на посів і не давав забирати. Каже «Що я буду сіяти?Тільки через мій труп заберете.» Начальник тоді сказав, що хіба важко труп зробити. Голову вбили, а зерно забрали. І наше село, і сусіднє залишилось без робочої сили. Людей не було. Люди вимерли і все. Посилали до нас на поле робить солдатів, бо не було кому. Батьки хворі повернулися, як появився новий урожай.

Коментарі Вимкнено до Шарий Олександр Іванович, 1913 р.н.

Плавич Марія Кузьмінічна, 1919 р.н.

Бер 02 2021 Published by under

  1. Місце запису: с. Яструбине Хотинського (нині Сумського) р-н Сумської обл.
  2. Дата запису: 26 липня 2005 р.
  3. Хто записав: невідомо
  4. Респондент: Плавич Марія Кузьмінічна, 1919  р.н., народилась у селі Яструбине Хотинського (нині Сумського) району, Сумської області.

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Яструбине Хотинського (нині Сумського) району, Сумської області.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. Або у 1946 – 1947 рр.?

Помню.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Урожай вивезла влада кудись.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Комуністи.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?

Навєрно була.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Забірали все без документів.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Висияли з своєї хати, дітей викадали на сніг.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Хтоїзна.

Як люди боронились?

Тілько плакали, бо боялися.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Наша симия добровольно оддавала все і нічого не ховала.

Хто і як шукав заховані харчі?

Лазили по коморі, в сараї в хаті, це були таки виконавці.

Скільки їх приходило до хати?

Чотирі чоловіки і всі вони свої кучани.

Де можна було заховати продукти харчування?

Ніде ни сховаїш.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Низнаю

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

Забірали скотину сімино всяке у узликах, зирно.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Чула, за п’ять колосків наказували .

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ганяли за колоски і однимали всі колоски.

Хто охороняв поля і комори?

Сторожі.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Ни хотіли.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Заставляли і залякували

Де переховували худобу?

Ми не ховали.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Дивом.

Скільки разів приходили до хати?

Багато.

Коли почали люди помирати від голоду?

Коли кончились продукти.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Ніхто ни помагав так і подихали з голоду.

Хто не голодував в селі і чому?

Хтоїзна.

Хто зумів вижити?

Хто здоровіший здоров’ям.

Чи допомагали люди одне одному виживати?

Як у кого було шо то потроху ділилися з родичами.

Які засоби вживали до виживання?

Їли всякі бур’яни.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Помагали.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Крапиву, листя з вишень, пирій, все шо копало те й їли.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

З вишинь.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Зайців.

Чи можна було купити чи виміняти в місті?

Можно.

Чи був голод в місті?

Ни знаю.

Скільки людей померло в селі?Чи є такі відомості?

Ни знаю.

Чи відомі випадки людоїдства?

Дуже багато і ізвєсно хто вмер.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

По городах хоронили родичі, сусіди.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Ні.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Ізвєсні.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Поминають.

Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві?

Поминали.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є дві, одна Київського, а друга Московського патріархату.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ні.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Знаю розказувала.

Кого Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Начальство.

Коментарі Вимкнено до Плавич Марія Кузьмінічна, 1919 р.н.

« Prev - Next »