Нагаєць Олександра Федорівна, 1924 р.н.

Тра 06 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Попельнасте Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: 18.07.2009 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Нагаєць Олександра Федорівна, 1924 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Попельнасте Олександрійського району Кіровоградської області.

Нагаєць Олександра Федорівна народилася в селі Попельнасте в 1924 році. Сім’я складалася з тата, мами, мене, брата та дідуся, який і помер під час Голодомору.

Батько працював столяром у колгоспі, а мама на полі орала коровою запряженою в плуг. Коли розпочався голод, мені було вісім років. Пам’ятаю, що тато прийшов з роботи і сказав, що говорять про неправильно нараховане зерно, яке видали людям на трудодень. Тому по хатах будуть ходити представники колгоспної влади і забирати видане зерно. Ми дуже боялися, що заберуть все. Але на щастя до нас ніхто не приходив, не пам’ятаю, щоб приходили і до сусідів. Вижили ми в голодомор лише тому, що в нас була корова, дякуючи їй ми мали трішки молока. Коли вже зовсім не стало зерна, тато їздив у Білорусію, міняв там одяг на кукурудзяне борошно, з якого нам мама, домішуючи траву, пекла коржі.

Ще пам’ятаю, як ходили на поле і потайки, щоб ніхто не бачив, перебирали солому в копицях, надіючись знайти трішки не обмолочених колосків. Коли назбирували колосків, дома обминали їх і мололи на ручний млинок, щоб не платити міру за помол. Близькі сусіди ніби не мерли в голодомор, але про те, що в селі мруть з голоду, я чула, чула навіть про випадки людоїдства.

Моя мама, Карпенко Оксана Гнатівна, 1887 року народження, ділилася молочком від нашої коровки з сусідами, особливо в кого були маленькі діти, відповідно і сусіди, коли в нас не було молока, приносили і нам трішки. Тому в голодомор ми й вижили. Були дуже слабі, худі, але вижили.

Коментарі Вимкнено до Нагаєць Олександра Федорівна, 1924 р.н.

Озірний Андрій Іванович, 1925 р.н.

Тра 06 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Попельнасте Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: 03.07.2009 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Озірний Андрій Іванович, 1925 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживав в селі Попельнасте Олександрійського району Кіровоградської області.

Озірний Андрій Іванович, народився 1925 року в селі Попельнасте. Сім’я складалася з тата Івана Тихоновича, мами Євгенії Саківни, мене, та брата Івана 1923 року народження. Тато мій працював конюхом у колгоспі, мама була різноробочою. Коли розпочався голодомор, мені було всього сім років. Пам’ятаю як говорили, що по вулиці ходили Семен Сидоренко та Чорнобривець Никифор і забирали у людей зерно. До нас правда не приходили. Коли закінчилися всі запаси продуктів, ми з братом Іваном ходили на поле збирали колоски, розкопували мишаки (мишачі нори-схованки) та виливали ховрашків, коли вже зовсім нічого не було — їли лободу. Була в нас корова, дякуючи якій ми мали трішки молока. В сім’ї ніхто з голоду не помер. Не пам’ятаю, щоб мерли близькі сусіди, або по вулиці лежали мертві. Правда про випадки людоїдства чув. Від нас через вісім хат жив чоловік, якого по-вуличному називали Бадрей, так вони вбили свою дитину і хотіли з’їсти, а на них хтось доніс, його жінку заарештували.

У мого батька була велика сім’я, 7 братів і 4 сестри, то не помер з голоду ніхто. Виживати в голод нам допомагав батьків брат — Озірний Машко Іванович, який працював у нашій лікарні і йому там давали за роботу трохи хліба, так він інколи й нам заносив, коли половину хлібини, а інколи навіть цілу.

Тато і брат загинули під час війни.

Коментарі Вимкнено до Озірний Андрій Іванович, 1925 р.н.

Гелеверя Марія Онисимівна, 1920 р.н.

Тра 06 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Нова Прага Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Гелеверя Марія Онисимівна, 05.08.1920 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Нова Прага Олександрійського району Кіровоградської області.

«Були у голодовку люди разні: і хароші, і нелюди. Сусід Антон Прожога з’їв свою жінку і матір начав їсти. Його арєстовали і судили, хоча він потом вернувся у село. А був такий Петро Компанієць — комірник. Дуже хароший. Бувало моя мати Настасія Гавриловна піде до нього, а він їй каже: «Заходьте до мене» і дасть пшонця або зерна, шо свиням на обмішку у колхозі давали. Він сильно людям помагав, багатьох з могили витягнув. А от голова колхоза Семен Бугайов був строгий. У нього було п’ятеро дітей. До нього не дуже обращались люди, хоча його жінка потроху людям помагала.

Мій батько, Гелеверя Онисим Максимович (мати 1901 года, а він за неї на десять лєт старший), (авт., 1899 року народження) усім родичам помагав і сусідям тоже. Він їздив на Западну Україну, а там люди не голодували, продавав одежу, а купляв пшоно, муку, сало, соль, спічки. Благадаря батькові вижила не тільки наша сім’я, а й сім’ї його братів Андрія і Василя Гелеверів. Андрія Твердохліба (сусід) і його сім’ю тоже батько спас. Багато людей у селі здуріло, а були люди, шо помагали другим, даже не своїм родичам, бо жаліли дітей, понімали горе».

Коментарі Вимкнено до Гелеверя Марія Онисимівна, 1920 р.н.

Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Цьома Валерія Едуардівна;
  4. Респондент: Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

Було це у 1933 році. На Україні панував сильний голод. У нашій сім’ї случилась біда. Нас було двоє: я, Галя, і братик Ваня. Було мені 7 років, а братику 3 роки. У нас з голоду вмирає мамочка. Батька забрали в армію дуже далеко. Коли мама вмерла, ми залишилися самі в хаті в голоді та холоді. Рідня від нас відмовилась, залишилися ми одні сиротинки. Від голоду ми з братом попухли.

І тут до нас постукав голова сільради і сказав: «Давайте я у вас заберу лаву і сундук!» Родичі позабирали у нас усе з хати і зосталися лава і сундук і те забрали. Голова сказав, щоб ми ходили їсти у садік. А тоді була осінь, грязь, а ми голі й босі йдемо. Я йду і Ваня говорить: «Галю, не тягай його з собою та йди сама поїж, а Вані в горщику принеси».

Я й так і робила. А їсти давали одну пшоняну кашу, зовсім вода: ні крихти хліба не давали. Та в один час я несу братику їсти, приходю, а він на печі в тряпках лежить, я до нього: «Ваню, Ваню, йти я їсти принесла!» Я підійшла, а він мертвий.

Це мені страшно згадувать. Я вибігла на вулицю і почала сильно кричати і плакати. Позбігалися люди і говорять іди у сільраду та хай кличуть родичів. Я пішла, приїхали родичі та замотали Ваню у ті тряпки, що він лежав, викопали яму та у дворі й поховали.

Я сиділа у хаті, з голоду опухла. І приходить до мене сусідка і говорить: «Галю, в тебе воші є? Якщо нема, я візьму тебе до мене жить! «Я  сказала, що нема, а в самої аж кишить. Взяла вона мене до себе, викупала, оті лахмітини, що були на мені викинула у піч, одягнула у чисте. А я так її слухалася, щоб вона не вигнала мене. Жіночка, як йшла на роботу, говорила, щоб я підставила стільчика до печі, вийняла хліб, поставила на тряпку й водичкою побрискала.

І в один прекрасний час чуємо хтось стукає, а там моя рідна баба каже: “Віддайте мені Галю, приїхав її батько!” А жіночка взяла мене на руки та й зі сльозами на очах каже: “Я її не віддам! Я взяла Галю, коли вона була гола й боса, виняньчила її!” Так баба розвернулась і пішла. Тут через тиждень знову прийшла і каже: “Батько сказав, щоб віддали дитину, бо прийде він і буде скандал!”

Я так не хотіла йти, але жінка зі сльозами віддала мене. Прийшли ми до баби, а в них вибілено, красиво. Дід рибу ловив, а баба їзде продавать на базар у Кривий Ріг, а жили під Кривим Рогом. І од посадила баба мене на піч гріться, а сама на базар. А на печі багато тряпок та я й почала куколки робить. Дивлюся, а під тряпками невеличкий мішок сахаря, я й почала його гризти. Дід як побачив, він мене так бив. І сказав бабі, щоб її тут не бачив. Веде мене баба і ще жіночка якась хлопчика вела аж у Кривий Ріг (це 18 кілометрів). А баба цілу дорогу мені казала як звать, прізвище, і не казать хто в тебе баба і дід.

І підійшли ми до Кривого Рогу, мене і хлопчика покинули біля якогось будинку і сказали підождіть, ми підемо купимо вам гостинці. Так і по сей день вони не прийшли. Нас забрали у дитячий дом.

Коментарі Вимкнено до Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.

Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невдомо;
  3. Хто записав: Пузанкова Марина;
  4. Респондент: Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала у селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

Мій батько був із сім’ї хліборобів, ще він був ковалем. Мати була із великої сім’ї, де вона разом з сестрами ходили в найми. Була у нас земля, де ми робили від зорі до зорі. В батька нас було 4 дітей (я найстарша), стара бабуся і хвора наша мати. Спочатку забрали коняку, сівалку, жатку, а потім прийшли за коровою. Найбільше дісталося моїй тітці Марії, яка мала шість синів і одну дочку. Забрали все, що тільки могли, навіть рушники. Вигнали з хати серед зими, зоставивши голодних і босих.

Ночами стали зникати чоловіки. Голова сільської ради застеріг і нашого батька, що можуть його забрати. Батько послухав, покинув село й Україну, забрався аж на Кавказ. Допомагав нам як міг. А нашу маму держали в льоху. Почалася голодна зима і весна 1933 року. Забрали у нас все. Пам’ятаю, сидимо ми четверо на печі, молодшій сестрі бабушка дала вузлик квасолі, щоб держала під платечком. Зайшли, почали обшукувати, полізли на піч і забрали у сестри квасолю і друге насіння, яке було на печі. Мамі розплели косу, щоб подивитися, чи не заховала вона там гроші. Тато наш передбачив і вночі посіяв жито на городі, і як появляться колоски ми брали і їли. Ходили ми з молодшим братом на поле і шукали мишачі нори, в яких були зернята мишію, жита, пшениці. Які не були ми виснажені, на Великдень, мама і бабуся прибрали хату, помазали, помили нам голову. В цей день ми піч натопили бур’яном і хмизом, у горшку кипіла шкура з якоїсь дохлої скотини. І ось в хату зайшли обшукателі і начали питати де бабуся заховала якесь добро, але вона сказала, що в неї нема нічого. І вони розвалили припічок, а звідти — сажа. Вся хата була в неї і вікон не було видно. Вони кинулись до бабусі, але ми почали кричати і вони пішли. Тієї весни померла наша сестра Вірочка, перед смертю просила бублика. Мама взяла свою хустинку і виміняла її на окраєць хліба, але сестричка так і не спробувала того хліба.

Коментарі Вимкнено до Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.

Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Головківка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: 2004 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Головківка Олександрійського району Кіровоградської області.

«Було в сім’ї нас четверо: батько, мати, брат і я. Ми сильно голодували. Батькові, коли помер, було 38 років, мати померла у віці 33 років. Залишилися ми з Мишком удвох: мені було 12 років, а братові — 11 років. Коли прийшли до нас забирати те, що лишилося, я запитала: «Що ж ми будемо їсти?» Вони відповіли: «Те, що й всі їдять». Ми не знали, що нам робити. Мишко ходив опухлий, а я була худа й виснажена. У нас в дворі росла вишня. Весною наші сусіди, Беньки, виміняли борошна за золото. Ми обмінювалися: вони нам — борошно, а ми їм — вишні. Одного разу я замісила тісто і поставила пекти. З Мишком назбирали ще різної трави і в нас вже одержались невеликі коржі. Коли коржі спеклись, Мишко тим часом був надворі, щось робив. Я взяла один, і з’їла. Мені захотілося ще, і я взяла другий… Коли зайшов до хати брат, він запитав мене: «Ти спекла коржі?» Я відповіла: «Спекла». Мишко запитав мене: «А де ж вони?» Я опустила голову: «З’їла». Він взяв палицю й почав мене бити. Він бив мене, а потім перестав. Пішов, ліг на піч і заснув. Так він лежав довго. Я хотіла його будити, та коли доторкнулася до його руки — вона була холодна. Так я залишилася одна. Сусіди допомогли похоронити брата, таємно. Допомогли вижити мені».

Коментарі Вимкнено до Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.

Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Головківка Олександрійський район Кіровоградсська області;
  2. Дата запису: 2004 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Головківка Олександрійського району Кіровоградської області.

“Поряд з нами жила одна сім’я, що складалися з семи чоловік: бабуся, батько, мати і четверо дітей. Я пам’ятаю імена лише матері — тітка Марія і дівчинка — Ніна. Вони померли у 33-му, всі до одного. Я їх всіх хоронила. Першим помер їх батько. Тітка Марія зайшла до нашої хати і сказала про це. Я із своїм батьком допомагала його хоронити: викопали в садку яму і… Він був без однієї ноги. Тітка Марія не знала, куди та нога ділася? А через кілька днів стало зрозуміло, коли померла найстарша їхня донька. Виявляється, аби онукам було що їсти, бабуся у мертвого їхнього батька відрубала в сінях ногу і потайки від матері зварила її дітям. Менші з’їли не багато, то ще залишилися жити, а старша… За старшою ми хоронили тітку Марію. Вже калачики цвіли, спориш розпускався. Цією зеленню живилися. Нам батько, бувало, накошував споришу, молочаю, лободи, а я носила сусідам. В хату боялася заходити, бо Нінка мене дуже за руки кусала. То батько вийняв шибку у вікні, і я просто кидала ту зелень у хату знадвору. Ще пам’ятаю, як померла найменша. Ніна наносила соломи в хату, і вони так і спали на долівці покотом. Тією соломою протоплювали в печі. Якось вночі мала полізла в піч, шукати їсти — там і задихнулася. Слідом за нею померла бабуся, а за нею — й інші. Останньою померла Ніна. Ми її забрали до себе, але вона в нас пожила два дні й померла”.

Коментарі Вимкнено до Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.

Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Ізмайлівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Шведова Юлія Миколаївна;
  4. Респондент: Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Пустельниково Олександрійського району Кіровоградської області.

Було в нашій сім’ї п’ятеро дітей. У роки колективізації забрали у нас всю худобу. Залишили нас голими і босими. Батько помер, не переніс знущань. Набачились усякого. Мама працювала в колгоспі, за роботу їй давали по 200 грамів хліба. Мама його змішувала з половою і пекла лепьошки, щоб було їх більше. Їли ми буряки, моркву. Картоплі не вистачало до весни. Брати ходили по наймах, працювали тільки за їжу. Так і перебивалися з голоду. Пам’ятаю, як по селу їздила грабарка і збирала померлих людей. Ми дуже боялися тих дядьків, які робили цю роботу. Кожен виживав як міг. Ніхто не питав, де дівалася та чи інша людина. Ми були не людьми, а скелетами. А весною мама пішла сапати буряки у колгосп. Дітям колгоспників давали потроху молока, в яке мама добавляла борошно і варила галушки. Вони були недобрі, гіркі, але я їла, бо треба було вижити.

Коментарі Вимкнено до Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.

Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Ільницька Сніжана;
  4. Респондент: Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

У 1932-1933 роках працював батько у радгоспі. Там їм давали макуху. Ще мати «бігала» у сусіднє село Тимофіївку до рідні по молоко. До нас часто приходив родич – Микола Кулинич. Було йому тоді 14 років і дуже голодним був. А приходив з надією, що тут йому щось дадуть поїсти. Та, окрім макухи, в нас самих не було чого їсти. Але мати завжди йому кусочок дасть. А коли залишала мене саму в хаті, то наказувала нікому не відкривати. «Якщо прийде Миколка, – говорила, – то просунеш йому крізь дірку у дверях кусочок макухи!» Ту дірку батько вирізав спеціально для того, щоб, не відкриваючи дверей, подавати старцям милостиню.

Якогось дня Миколка прийшов, я просунула у дірку макуху, він з’їв її і приліг на землю. Приліг і більше не піднявся. Помер. Прийшов його батько, загорнув у рядно, взяв легеньке тільце на плечі і поніс на кладовище. Удвох з моїм батьком вирили невелику могилку, де й поховали бідолашного.

Коментарі Вимкнено до Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.

Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Бутівське Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Христонько Микола Петрович;
  4. Респондент: Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Бутівське Миронівської сільської ради (нині Олександрійського району) Дніпропетровської  (нині Кіровоградської) області.

Спогади про Голодомор 1932-1933 років Козаченко Євдокії Григорівни, 1922 р.н., яка народилась в селі Бутівському, яке в 1932-1933 роках належало до Миронівської сільради Дніпропетровської області.

Батько її, Артеменко Григорій Ілліч, працював сторожем на свинарнику. Коли йшов на роботу, то його дружину місцеві «активісти» закривали в льох. Мабуть, боялись, щоб вони не втекли, бо їх внесли до розряду куркулів і готували до виселення на Соловки. Кілька разів приходили до них шукати продукти, спеціальними піками проштикали все подвір’я, але нічого так і не знайшли. Євдокія Григорівна добре пам’ятає імена цих людей: Артеменко Трохим, Квіташ Степан Микитович, Попович Дунька. До цієї групи стали силою залучати і брата Євдокії Григорівни Артеменка Івана Григоровича. Він спитав батька, що має робити. Не піти означало підписати вирок і собі, і сім’ї, а піти — свої ж люди прокленуть, адже місцевий «актив» забирав з господарств все до крихти. Батько відповів: «Іди, але не смій кривдити людей».

Одного разу Артеменку Григорію Іллічу працівник контори (родом з Миронівки) сказав, що їх збираються виселяти на Північ. Виявилось, що на його господарство записано 1,5 га землі, а насправді було тільки 0,8 га. «Підіть в Миронівку, візьміть справку аби показати в місцевій конторі».

Григорій Ілліч так і зробив. Приніс справку, показав «активістам», ті випустили з льоху його дружину і сказали, що їх сім’ю більше не чіпатимуть. Але просили дати їм що-небудь з продуктів, бо їм треба виконати план. Дружина Григорія Ілліча дала трохи квасолі. На другий день прийшов син Іван і сказав аби батько написав заяву до колгоспу, бо інакше можуть виселити. Артеменко Г.І. написав заяву, а на другий день прийшли, забрали до колгоспу коня, корову, весь реманент. Загроза голодної смерті нависла над сім’єю, в якій було дев’ятеро дітей.

Тоді мати Євдокії Григорівни пішла до знайомого комірника Петра просити допомоги. Поряд було заможне господарство, власника якого виселили і в клуні лежали просяні висівки. Петро дозволив провівати ці відходи і там залишалось трохи просяної січки. Мати час від часу ходила провівати і це врятувало сім’ю від смерті. Однак голодне життя далося взнаки трохи пізніше – у батька почали пухнути ноги і в 1939 році він помер в лікарні у Крилові (тепер Світловодськ).

Коментарі Вимкнено до Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

« Prev - Next »