Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Цьома Валерія Едуардівна;
  4. Респондент: Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

Було це у 1933 році. На Україні панував сильний голод. У нашій сім’ї случилась біда. Нас було двоє: я, Галя, і братик Ваня. Було мені 7 років, а братику 3 роки. У нас з голоду вмирає мамочка. Батька забрали в армію дуже далеко. Коли мама вмерла, ми залишилися самі в хаті в голоді та холоді. Рідня від нас відмовилась, залишилися ми одні сиротинки. Від голоду ми з братом попухли.

І тут до нас постукав голова сільради і сказав: «Давайте я у вас заберу лаву і сундук!» Родичі позабирали у нас усе з хати і зосталися лава і сундук і те забрали. Голова сказав, щоб ми ходили їсти у садік. А тоді була осінь, грязь, а ми голі й босі йдемо. Я йду і Ваня говорить: «Галю, не тягай його з собою та йди сама поїж, а Вані в горщику принеси».

Я й так і робила. А їсти давали одну пшоняну кашу, зовсім вода: ні крихти хліба не давали. Та в один час я несу братику їсти, приходю, а він на печі в тряпках лежить, я до нього: «Ваню, Ваню, йти я їсти принесла!» Я підійшла, а він мертвий.

Це мені страшно згадувать. Я вибігла на вулицю і почала сильно кричати і плакати. Позбігалися люди і говорять іди у сільраду та хай кличуть родичів. Я пішла, приїхали родичі та замотали Ваню у ті тряпки, що він лежав, викопали яму та у дворі й поховали.

Я сиділа у хаті, з голоду опухла. І приходить до мене сусідка і говорить: «Галю, в тебе воші є? Якщо нема, я візьму тебе до мене жить! «Я  сказала, що нема, а в самої аж кишить. Взяла вона мене до себе, викупала, оті лахмітини, що були на мені викинула у піч, одягнула у чисте. А я так її слухалася, щоб вона не вигнала мене. Жіночка, як йшла на роботу, говорила, щоб я підставила стільчика до печі, вийняла хліб, поставила на тряпку й водичкою побрискала.

І в один прекрасний час чуємо хтось стукає, а там моя рідна баба каже: “Віддайте мені Галю, приїхав її батько!” А жіночка взяла мене на руки та й зі сльозами на очах каже: “Я її не віддам! Я взяла Галю, коли вона була гола й боса, виняньчила її!” Так баба розвернулась і пішла. Тут через тиждень знову прийшла і каже: “Батько сказав, щоб віддали дитину, бо прийде він і буде скандал!”

Я так не хотіла йти, але жінка зі сльозами віддала мене. Прийшли ми до баби, а в них вибілено, красиво. Дід рибу ловив, а баба їзде продавать на базар у Кривий Ріг, а жили під Кривим Рогом. І од посадила баба мене на піч гріться, а сама на базар. А на печі багато тряпок та я й почала куколки робить. Дивлюся, а під тряпками невеличкий мішок сахаря, я й почала його гризти. Дід як побачив, він мене так бив. І сказав бабі, щоб її тут не бачив. Веде мене баба і ще жіночка якась хлопчика вела аж у Кривий Ріг (це 18 кілометрів). А баба цілу дорогу мені казала як звать, прізвище, і не казать хто в тебе баба і дід.

І підійшли ми до Кривого Рогу, мене і хлопчика покинули біля якогось будинку і сказали підождіть, ми підемо купимо вам гостинці. Так і по сей день вони не прийшли. Нас забрали у дитячий дом.

Коментарі Вимкнено до Мала Галина Іванівна, 1926 р.н.

Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невдомо;
  3. Хто записав: Пузанкова Марина;
  4. Респондент: Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала у селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

Мій батько був із сім’ї хліборобів, ще він був ковалем. Мати була із великої сім’ї, де вона разом з сестрами ходили в найми. Була у нас земля, де ми робили від зорі до зорі. В батька нас було 4 дітей (я найстарша), стара бабуся і хвора наша мати. Спочатку забрали коняку, сівалку, жатку, а потім прийшли за коровою. Найбільше дісталося моїй тітці Марії, яка мала шість синів і одну дочку. Забрали все, що тільки могли, навіть рушники. Вигнали з хати серед зими, зоставивши голодних і босих.

Ночами стали зникати чоловіки. Голова сільської ради застеріг і нашого батька, що можуть його забрати. Батько послухав, покинув село й Україну, забрався аж на Кавказ. Допомагав нам як міг. А нашу маму держали в льоху. Почалася голодна зима і весна 1933 року. Забрали у нас все. Пам’ятаю, сидимо ми четверо на печі, молодшій сестрі бабушка дала вузлик квасолі, щоб держала під платечком. Зайшли, почали обшукувати, полізли на піч і забрали у сестри квасолю і друге насіння, яке було на печі. Мамі розплели косу, щоб подивитися, чи не заховала вона там гроші. Тато наш передбачив і вночі посіяв жито на городі, і як появляться колоски ми брали і їли. Ходили ми з молодшим братом на поле і шукали мишачі нори, в яких були зернята мишію, жита, пшениці. Які не були ми виснажені, на Великдень, мама і бабуся прибрали хату, помазали, помили нам голову. В цей день ми піч натопили бур’яном і хмизом, у горшку кипіла шкура з якоїсь дохлої скотини. І ось в хату зайшли обшукателі і начали питати де бабуся заховала якесь добро, але вона сказала, що в неї нема нічого. І вони розвалили припічок, а звідти — сажа. Вся хата була в неї і вікон не було видно. Вони кинулись до бабусі, але ми почали кричати і вони пішли. Тієї весни померла наша сестра Вірочка, перед смертю просила бублика. Мама взяла свою хустинку і виміняла її на окраєць хліба, але сестричка так і не спробувала того хліба.

Коментарі Вимкнено до Польова Марфа Іванівна, 1922 р.н.

Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Головківка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: 2004 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Головківка Олександрійського району Кіровоградської області.

«Було в сім’ї нас четверо: батько, мати, брат і я. Ми сильно голодували. Батькові, коли помер, було 38 років, мати померла у віці 33 років. Залишилися ми з Мишком удвох: мені було 12 років, а братові — 11 років. Коли прийшли до нас забирати те, що лишилося, я запитала: «Що ж ми будемо їсти?» Вони відповіли: «Те, що й всі їдять». Ми не знали, що нам робити. Мишко ходив опухлий, а я була худа й виснажена. У нас в дворі росла вишня. Весною наші сусіди, Беньки, виміняли борошна за золото. Ми обмінювалися: вони нам — борошно, а ми їм — вишні. Одного разу я замісила тісто і поставила пекти. З Мишком назбирали ще різної трави і в нас вже одержались невеликі коржі. Коли коржі спеклись, Мишко тим часом був надворі, щось робив. Я взяла один, і з’їла. Мені захотілося ще, і я взяла другий… Коли зайшов до хати брат, він запитав мене: «Ти спекла коржі?» Я відповіла: «Спекла». Мишко запитав мене: «А де ж вони?» Я опустила голову: «З’їла». Він взяв палицю й почав мене бити. Він бив мене, а потім перестав. Пішов, ліг на піч і заснув. Так він лежав довго. Я хотіла його будити, та коли доторкнулася до його руки — вона була холодна. Так я залишилася одна. Сусіди допомогли похоронити брата, таємно. Допомогли вижити мені».

Коментарі Вимкнено до Нерода Тетяна Сергіївна, 1921 р.н.

Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Головківка Олександрійський район Кіровоградсська області;
  2. Дата запису: 2004 р.;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Головківка Олександрійського району Кіровоградської області.

“Поряд з нами жила одна сім’я, що складалися з семи чоловік: бабуся, батько, мати і четверо дітей. Я пам’ятаю імена лише матері — тітка Марія і дівчинка — Ніна. Вони померли у 33-му, всі до одного. Я їх всіх хоронила. Першим помер їх батько. Тітка Марія зайшла до нашої хати і сказала про це. Я із своїм батьком допомагала його хоронити: викопали в садку яму і… Він був без однієї ноги. Тітка Марія не знала, куди та нога ділася? А через кілька днів стало зрозуміло, коли померла найстарша їхня донька. Виявляється, аби онукам було що їсти, бабуся у мертвого їхнього батька відрубала в сінях ногу і потайки від матері зварила її дітям. Менші з’їли не багато, то ще залишилися жити, а старша… За старшою ми хоронили тітку Марію. Вже калачики цвіли, спориш розпускався. Цією зеленню живилися. Нам батько, бувало, накошував споришу, молочаю, лободи, а я носила сусідам. В хату боялася заходити, бо Нінка мене дуже за руки кусала. То батько вийняв шибку у вікні, і я просто кидала ту зелень у хату знадвору. Ще пам’ятаю, як померла найменша. Ніна наносила соломи в хату, і вони так і спали на долівці покотом. Тією соломою протоплювали в печі. Якось вночі мала полізла в піч, шукати їсти — там і задихнулася. Слідом за нею померла бабуся, а за нею — й інші. Останньою померла Ніна. Ми її забрали до себе, але вона в нас пожила два дні й померла”.

Коментарі Вимкнено до Фесун Марія Іванівна, 1922 р.н.

Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Ізмайлівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Шведова Юлія Миколаївна;
  4. Респондент: Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Пустельниково Олександрійського району Кіровоградської області.

Було в нашій сім’ї п’ятеро дітей. У роки колективізації забрали у нас всю худобу. Залишили нас голими і босими. Батько помер, не переніс знущань. Набачились усякого. Мама працювала в колгоспі, за роботу їй давали по 200 грамів хліба. Мама його змішувала з половою і пекла лепьошки, щоб було їх більше. Їли ми буряки, моркву. Картоплі не вистачало до весни. Брати ходили по наймах, працювали тільки за їжу. Так і перебивалися з голоду. Пам’ятаю, як по селу їздила грабарка і збирала померлих людей. Ми дуже боялися тих дядьків, які робили цю роботу. Кожен виживав як міг. Ніхто не питав, де дівалася та чи інша людина. Ми були не людьми, а скелетами. А весною мама пішла сапати буряки у колгосп. Дітям колгоспників давали потроху молока, в яке мама добавляла борошно і варила галушки. Вони були недобрі, гіркі, але я їла, бо треба було вижити.

Коментарі Вимкнено до Ткаченко Ганна Савівна, 1925 р.н.

Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Войнівка Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Ільницька Сніжана;
  4. Респондент: Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Войнівка Олександрійського району Кіровоградської області.

У 1932-1933 роках працював батько у радгоспі. Там їм давали макуху. Ще мати «бігала» у сусіднє село Тимофіївку до рідні по молоко. До нас часто приходив родич – Микола Кулинич. Було йому тоді 14 років і дуже голодним був. А приходив з надією, що тут йому щось дадуть поїсти. Та, окрім макухи, в нас самих не було чого їсти. Але мати завжди йому кусочок дасть. А коли залишала мене саму в хаті, то наказувала нікому не відкривати. «Якщо прийде Миколка, – говорила, – то просунеш йому крізь дірку у дверях кусочок макухи!» Ту дірку батько вирізав спеціально для того, щоб, не відкриваючи дверей, подавати старцям милостиню.

Якогось дня Миколка прийшов, я просунула у дірку макуху, він з’їв її і приліг на землю. Приліг і більше не піднявся. Помер. Прийшов його батько, загорнув у рядно, взяв легеньке тільце на плечі і поніс на кладовище. Удвох з моїм батьком вирили невелику могилку, де й поховали бідолашного.

Коментарі Вимкнено до Лисакова Ганна Юхимівна, 1928 р.н.

Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Бутівське Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: Христонько Микола Петрович;
  4. Респондент: Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Бутівське Миронівської сільської ради (нині Олександрійського району) Дніпропетровської  (нині Кіровоградської) області.

Спогади про Голодомор 1932-1933 років Козаченко Євдокії Григорівни, 1922 р.н., яка народилась в селі Бутівському, яке в 1932-1933 роках належало до Миронівської сільради Дніпропетровської області.

Батько її, Артеменко Григорій Ілліч, працював сторожем на свинарнику. Коли йшов на роботу, то його дружину місцеві «активісти» закривали в льох. Мабуть, боялись, щоб вони не втекли, бо їх внесли до розряду куркулів і готували до виселення на Соловки. Кілька разів приходили до них шукати продукти, спеціальними піками проштикали все подвір’я, але нічого так і не знайшли. Євдокія Григорівна добре пам’ятає імена цих людей: Артеменко Трохим, Квіташ Степан Микитович, Попович Дунька. До цієї групи стали силою залучати і брата Євдокії Григорівни Артеменка Івана Григоровича. Він спитав батька, що має робити. Не піти означало підписати вирок і собі, і сім’ї, а піти — свої ж люди прокленуть, адже місцевий «актив» забирав з господарств все до крихти. Батько відповів: «Іди, але не смій кривдити людей».

Одного разу Артеменку Григорію Іллічу працівник контори (родом з Миронівки) сказав, що їх збираються виселяти на Північ. Виявилось, що на його господарство записано 1,5 га землі, а насправді було тільки 0,8 га. «Підіть в Миронівку, візьміть справку аби показати в місцевій конторі».

Григорій Ілліч так і зробив. Приніс справку, показав «активістам», ті випустили з льоху його дружину і сказали, що їх сім’ю більше не чіпатимуть. Але просили дати їм що-небудь з продуктів, бо їм треба виконати план. Дружина Григорія Ілліча дала трохи квасолі. На другий день прийшов син Іван і сказав аби батько написав заяву до колгоспу, бо інакше можуть виселити. Артеменко Г.І. написав заяву, а на другий день прийшли, забрали до колгоспу коня, корову, весь реманент. Загроза голодної смерті нависла над сім’єю, в якій було дев’ятеро дітей.

Тоді мати Євдокії Григорівни пішла до знайомого комірника Петра просити допомоги. Поряд було заможне господарство, власника якого виселили і в клуні лежали просяні висівки. Петро дозволив провівати ці відходи і там залишалось трохи просяної січки. Мати час від часу ходила провівати і це врятувало сім’ю від смерті. Однак голодне життя далося взнаки трохи пізніше – у батька почали пухнути ноги і в 1939 році він помер в лікарні у Крилові (тепер Світловодськ).

Коментарі Вимкнено до Козаченко Євдокія Григорівна, 1922 р.н.

Сродня Агрипина Трохимівна, 1914 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Бандурове Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Сродня Агрипина Трохимівна, 1914 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Бандурве Олександрійського району Кіровоградської області.

1933 рік… Це були жахливі часи, люди пухли з голоду і помирали. Активісти ходили по селу і забирали все на що тільки натраплять: квасолю, цибулю, картоплю, одяг. Приходили ночами, гепали по вікнах і кричали, щоб несли на «буксири» все, що ще залишилось в людей.

Нас в сім’ї було п’ятеро: батько – Трохим Васильович, мати –  Ольга Логвинівна, я (найстарша) та два брати-близнята – Сашко та Никифір (1917 року народження).

У 1933 році мені вже виповнилось 19 років, і цей страшний рік добре пам’ятаю. В той час наша сім’я мала корову, коні, воза та все це забрали в колгосп. Пригадую, як голова колгоспу, сидячи верхи на коні, давив людей копитами, коли ті відстоювали своє добро. Важко нам довелося. Батько працював у колгоспі біля коней, міг принести полову або якісь обмішки, тож тим і харчувались. Потім нам повернули корову, але вона була така заголожена, що давала тільки кухоль молока. Щоб вижити в ті часи і не померти з голоду їли очерет (ще на нього казали «шпичаки»), рогіз і калачики. Все це їли сирим, і воно для нас було смачним і соковитим. Харчувалися так доки корова набрала вагу і почала більше давати молока. Ми, малі, ходили збирати суданку, мати її наварить, помастить молоком, і так ми смакували. Завдяки корові, мама і ми, діти, вижили, а от батько помер, і помер так швидко, майже раптово, прямо на наших очах.

Страшно згадувати. На все життя запам’яталося. Що вчора було – забулася, а 33-го року не забуду повіки.

Коментарі Вимкнено до Сродня Агрипина Трохимівна, 1914 р.н.

Пищенко Варвара Гордіївна, 1932 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Бандурове Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Пищенко Варвара Гордіївна, 1921 р.н.;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Бандурове Олександрійського району Кіровоградської області.

В 1933 році мені вже було 12 років, і цей страшний голодомор залишився в моїй пам’яті. Вже взимку стало дуже скрутно з харчами. Закінчилися всі запаси їжі, які тільки могли приховати. Почали пухнути і помирати з голоду односельці. Але найтяжче стало весною, коли від голоду злягли батько та старший брат Павло. Пам’ятаю, як мачуха взяла хустку, щоб виміняти її на їжу, та як пішла так і не повернулась.

На той час я і Рая залишились головними годувальниками в сім’ї. Тож ми, бо менші тільки лежали на печі, вимушені були бігати в пошуках їжі. Саме тоді почали наливатися шовковиця та вишні (поїли ми їх ще зеленими). Самі наїмося, ще й батькові з братом принесемо. Було в нас посіяно на городі і жито, але їли ми його сирим, зеленими колосочками, бо були малі та не вміли нічого з нього приготувати. А ще на малих дітей в яслах давали пайок, і хоча після того як пішла мачуха, дітей в яслах ніхто не водив, але кусінчик хліба нам видавали. Візьмемо ми його і доки донесемо до хати, то общипаємо хлібець з усіх крайків,  а решту дітям приносили.

Але ми, самі будучи малими, не змогли врятувати від голоду свою сім’ю. Самим першим помер брат Павло. Незабаром пішов із життя і брат Микола. На той час батько ще був живий. Та з кожним днем йому ставало все гірше і гірше. Ми боялися заходити до хати, щоб не застати батька мертвим.

Одного дня я пішла на город сапати. А повернувшись, зрозуміла — батько помирав. В цю ж ніч помер і маленький Гриша.

З тих пір я жила з бабусею Яриною. Вона мене не віддавала мачусі. У бабусі була пасіка, і вижили ми за рахунок меду, перебиваючись солодкою водичкою. Пригадую, що осінь 1933-го року була врожайною. Бабуся Ярина замісила тісто, а я й питаю: «Це вже в нас буде хлібчик?» Бабуся витерла сльозу і відповіла: «Так, дитинко, буде хлібець…»

Коментарі Вимкнено до Пищенко Варвара Гордіївна, 1932 р.н.

Вакало Надія Степанівна, 1922 р.н.

Тра 04 2020 Published by under

  1. Місце запису: село Бандурове Олександрійський район Кіровоградська область;
  2. Дата запису: невідомо;
  3. Хто записав: невідомо;
  4. Респондент: Вакало Надія Степанівна, 1922 р.н. ;

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала у селі Бандурове Олександрійського району Кіровоградської області.

Під час Голодомору я також проживала в Бандурівці. Ті страшні часи Голодомору 1932-1933-го вдалося пережити завдяки тому, що мене, бабусю і мою тітку на підводі чомусь відвезли в Щасливу. Батька вислали на Північ, а нас також хотіли заслати на якісь роботи. Не відправили завдяки тому, що я була малою, а бабуся і тітка – непрацездатні. А потім приїхав мій дядько з Дніпродзержинська і забрав нас туди. Так ми і жили в нього. Перебивалися деякими харчами, але з голоду не пухли.

Пережили ми там зиму, а на осінь 1933-го повернулися додому. Восени видали хліб, жити стало краще.

Коментарі Вимкнено до Вакало Надія Степанівна, 1922 р.н.

« Prev - Next »