Джус Параска Ониськівна, 1908 р.н.
Місце запису: с. Глинськ, Калинівський р-н., Вінницька обл.
Дата запису: 22.07.2003 р.
Хто записав: Синиця Тетяна Миколаївна.
Респондент: Джус Параска Ониськівна, 1908 р.н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Гллинськ Калинівського району Вінницької області.
Чи памʼятаєте Ви, що був голод у 1932-39 рр або у 1946-41р?
Голод 1932-1933р памʼятаю дуже добре. Мені тоді стукнуло вже 25 р., я була замужем , народила двійко діток. Ой, діти , як згадаю, то і зараз холодок стоіть під грудьми.
Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай засуха?
Я думаю, що всі ці причини були: і літо посушливе, ну як у цьому році, і податки всіх замучили. Це ж за все треба було платити: за кожне дерево, курча. Було як батько хоче свиню зарізати, то ріже вночі в погребі, щоб не дай бог сусід побачив, зразу ж донесе. То були страхи. Хіба ж це було порядна влада, коли своїх людей нищили як мух?
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?
То ж свої голодранці і робили, були такі Активісти як Назаров, Шеремета, Бірман і інші, от вони це робили.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Канєшно були, якби не було, то чого б це сусід на сусіда доносив.
Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збиранню продуктів.
В основному вночі приходили, Бо вдень же всі в полі. Я пам’ятаю, як до нас прийшли. Прийшло 5 чоловік, шукали кругом. В них були такі загострені щупи, якими вони штрикали підлогу, землю, в подвір’ї і в садку шукали все зерна. В нас нічого не було. Голова Комнезолу Пузир Зінько знайшов на полі макітру з пшоном, то розбив її об поріг, а пшоно погано розсипав по всій хаті. Ми потом те зерно по зернині збирали.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, виселення, арешти?
Канєшно, застосовували. Хто не хотів віддати зерно чи інші харчі, тих забирали в сільську раду і садили у холодну кімнату і тримали до тих пір, поки не виказував, де сховане зерно.
Як люди боронилися?
А як ти будеш боронитися, вони ж власть, зберуть і не будеш знати, де могилу шукати. Дехто правда з наших односельців пострілював, хати Активіста палили.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Ховали як могли: ми в дома викопали ямку серед города вночі, туди засипали зерно на насіння і на це місце вивезли гній.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали? Скільки приходило?
Приходило чоловік 5-7, з ними ходив сільський голова, голова Комнезому, з ними була і міліція.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Варили баланду, сипали в окріп чуть муки, кидали різаного буряка, рідко там плавала бараболя. Казали як хочте, щоб лучше варили, то зносьте з дому харчі. Але це було хоч яка, але їжа, бо в дома не було нічого.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу?
Забирали все. Коли нас оголосили куркулями, то забрали коні, воли, раманент, два кожухи, чоботи, все придане із скрині.
Що таке закон про «пʼять колосків»? Чи ви чули про нього?
То то ж Сталін таке придумав, кого зловлять з кількома колоскоми на отерні, по судили. В нас Галку Поліщучку зловили з 2-ма кг. Цих колосків, то був виїзний суд, не помню скільки їй дали, але знаю, що осталось в неї двоє маленьких діток. Десь їх забрали по дєтдомах. Люди дуже боялися.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Ви що? Ми, підем в поле, то як побачить обʼєзчик, то так побʼє, що довго будеш помнити. Канєшно люди всерівно йшли, але дуже боялися. Страху не було, коли вже всі спали.
Хто охороняв колгоспні комори?
Були сторожі свої активісти часто охороняли.
Чи люди хотіли добровільно в колгоспи йти?
В Глинську силою заганяли в колгосп. Хто не хотів записуватись і тих обзивали «куркулями», накладали великі порядки, розкуркулювали.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
В нас все забрали, батька арештували, а нас вигнали з хати, куди нам було діватись мати й написала заяву в колгосп.
Де переховували худобу, щоб забрали в колгосп?
Ніхто не хотів віддавати свою худобу, багацько наших людей поховали по кругах і лісах, помню, як бігали тихцем наші жінки доїти корів.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?
Бувало по-всякому ходили, в основному дньом, а кого хотіли добре налякати, то приходили і перед ранком, і серед ночі.
Скільки разів приходили до хати?
Колись моя покійна мама розказувала, що до нас приходили три рази, поки все не забрали.
Коли почали люди помирати з голоду?
В нас в селі люди масово почали вмирати, десь на початку (січень – лютий) 1933р.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?
Якщо першими вмирали батьки, то дітей десь забирали через сільську раду.
Хто не голодував у селі і чому?
Та всі люди голодували, активісти тоже, може не так сильно, бо їм давали якісь пайки.
Хто зумів вижити?
Вижили ті люди, в кого була корова, на неї молилися, бо вона спасала від смерті.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від Голоду, чи ділились продуктами?
Підтримували більше морально, бо продуктів не було взагалі, ми самі пухли від голоду.
Які засоби вживали до виживання.
Голодному весь час хочеться їсти, їм все, що можна було знайти.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Ми найбільше любили бруньки з берези, квіти вакацій, клей з вишні, жували стебла очерету, зілля, їли кору.
З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу.
Їли все, найбільше полюбляли глід, шипшину.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу.
В нашій сімʼї була корівка, то завдяки їй ми виживали.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти.
Ми майже нічого не міняли, бо не було на що. У Вінниці, райцентрі теж люди голодували.
Чи був голод у містах?
Канєшно голодували, голод морив і в селах, і в городах.
Скільки людей померло у селі? Чи є такі відомості?
В Глинську померло багато людей, точних відомостей звичайно не було, ніхто не вів. Думаю померло не менше 200 чоловік.
Чи відомі випадки людоїдства у селі?
В хаті (Ім’я приховано з етичних міркувань – Ред.) знайшли свіжорозрізаного чоловіка, то його обмотали кишками вбитого і водили по селу.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Трупи померлих людей ховали фірмаки, які об’їжджали двори і забирали іноді по 10 і більше трупів.
Чи платили тим, хто займався похованням?
Давали їм якийсь пайок, але точно сказати не можу.
Чи відомі в селі місця поховання людей, померлих від голоду?
Ховали на двох цвинтарах, на Березенському і Польовому, більше на Старому Польовому.
Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”? Чи згадують в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Поминати померлих від голоду почали із 1992 р., тоді вперше відбулась громадянська панахида. Тепер кожного року на “Проводи” поминаємо померлих від голоду. За часів радянської влади померлих не поминали.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Церква в селі побудована в 1998 р. на честь Успіння Святої Богородиці. Належить воно до Московського Патріархату.
Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від Голоду?
Да, є такий хрест, він стоїть коло церкви в центрі села.
Чи знає сучасна молодь про Голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали ви про це своїм дітям, онукам?
Да, канєшно, розповідаю, особливо зимою по вечорам, коли роботи вже нема.
Кого ви вважаєте винними у загибелі багатьох людей.
Хто його знає, владу, неврожайний рік.
Коментарі Вимкнено до Джус Параска Ониськівна, 1908 р.н.