Чучінський Микола Якович, 1933 р. н.
Місце запису: с. Ємчиха, Миронівський р-н, Київська обл.;
Дата запису: 2003 р.;
Хто записав: Павленко Олена;
Респондент: Чучінський Микола Якович, 1933 р. н.
Під час масового штучного голоду 1946-1947 рр. Чучінський Микола Якович, 1933 р. н., проживав у селі Ємчиха Миронівського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?
Я народився у 1933 році, то чув тіки од батьків про нього, а у 46-47-му вже помню мені тоді було 13 років.
Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
На скіки я знаю, то голод був спровокований Сталіним і в 33-му і в 46-му.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?
Партійні люди оббірали людей, а їм за це ж шось перепадало.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
А, мабуть, же ці донощики получали якусь винагороду за донос.
Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали мали якісь документи на збирання податків?
Якшо взнали, шо десь хтось шось вкрав або ж сховав, то зразу ж партійні люди у хату й переривали все. Із собою активісти (як їх звали) ніяких документів не носили, бо ніхто їх не давав.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Да, людей і били інколи, заарештовували, кидали у тюрми за вкрадений із поля нікому не нужний зрізаний колосок чи вже пригнившу капустину з поля, чи щось інше.
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Не бачив, хіба що знаєш, що – палка у руках.
Як люди боронилися?
Були й драки між людьми і цими активістами, але шо ж він проти такого гурту чи вона (жінка чи дитина).
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Ніде б ти його не сховала, бо перевертали з ніг на голову: нишпорили скрізь. Раз мати сховала в горшечку зерно і поставила в печі, заховала за дрова, але й там знайшли і забрали.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Шукать по хатах ходили ці ж активісти: серед них була і така Мотря (жила тут у нас на вигоні, царство їй небесне, баба Мотря), що доносила на людей партії. Рилися, як собаки: і у погребі, і у коморах, у повітках, у хаті біля печі.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
Чоловік 6-7 приходило у двір, а другі йшли у хату і шукали. Шо саме інтересне, шо всі ж ми з одного села, а вони таке оце робили.
Де можна було заховати продукти харчування?
Де б не заховав ти їх, а скрізь знайдуть.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Давали тільки тим, що робили у нашому колгоспі. Хоч шось, та давали. Перепадало кусок хліба і «болтушка» – це такий суп, де плавало дві пшонини і картошинка, кусок бурячка.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?
Інколи забирали і одяг, але забирали у людей і худобу: корів, свиней, коней.
Що таке «Закон про про п’ять колосків?» Чи чули Ви про нього?
За цим законом судили людей за гірка(огірка – ред.), помадора (помідора – ред.), або ж за жменьку зерна і заарештовували їх, або й смерть грозила за крадіжку.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Нічого не розрішали забирать. Це ж тюрма зразу.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
На полях сторожували об’єжчики, вони цілий день об’їжали поля. У коморах сторожував сторож.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Ішли примусово більшість, але деякі йшли добровільно люди, бо не оставалося дома нічого.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Якшо змушували людей, то все було примусово: забирали корову, коня, воза із двору, або іще щось, то після цього вже нікуди було діватися, як у дворі нема нічого. А якось же треба було дальше жить.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
Ховали скот у лісі в основному. У мого діда нашли корову і там. Він прив’язав її до сосни, але хтось доніс і її забрали.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?
Ходили по хатах зранку до вечора. Не було у них обозначєного часу.
Скільки разів приходили до хати?
Приходили раз по раз і шукали доки не находили. А скіки раз я вже не помню.
Коли почали помирати від голоду?
А тоді як не було чого їсти, пухли бідні з голоду.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Та яка там держава, вона ж наоборот робила все, щоб люд вимер. Малім сиротам хто чим міг, тим і помагав. Деякі так і вмірали з голоду.
Хто не голодував у селі і чому?
А куркулі ж і не голодували, а хто ж!?
Хто зумів вижити?
Якщо вміли красти, то ще якось виживали.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Аякже, було шо і сусід з тобою поділиться, або ж родня твоя: чи то куском хліба, чи якимись іще харчами.
Які засоби вживали до виживання?
Люди шукали скрізь де шо не є, шоб прогодувать себе і сім’ю свою. Ходили і на сусідні села у пошуках їжі. Так і крутились.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Аякже, як же без цього – хто шо мав більше, то ділився із моїми батьками, а мої батьки коли і з ними.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Їли ми багато яких рослин, але більше лободу, калачики, їли листя з липи. А акаційовий цвіт – який він був тоді добрий! Якшо ж у ліс підеш, то там збирали всі лісові ягоди, коріння ми якесь їли, але диви забув як воно зветься.
З яких дерев вживали листя, кору в їжу?
Кору дуба раз тіки і їли, а то не їли кору вобше. А листя їли і з липи, і з берези.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
А їли диких кабанів, колись із батьком і сусликів ловили, ловили диких кіз – їли. У 46-ім їли і горобців. Варили з горобців суп, та такий добрий.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?
А, мабуть же, можна. Ми то нікуди не їхали, весь час були в селі.
Чи був голод у містах?
Мабуть же ж був, але не такий як на селі.
Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?
Багато людей померло тоді за ці два голоди, але, мабуть, відомостів нема ніде.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
У нас в селі не чув, а на сусідніх селах були.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Хто був живіший, той і хоронив. Коли в сім’ї хто вмирав, то ховала сім’я, а хто був один чи сирота, або хто вобше вже не міг поховати родича, то підводою їх збирали по селу і всіх ховали у одній ямі.
Чи платили тим хто займався похованням померлих?
Хто там платив! Ні, та шо ти.
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Нема їх.
Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?
Конєшно, шо кожний згадує своїх близьких.
Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
У радянські времена боялися ходить до церкви. Не розрішали. А зараз, конєшно, шо згадують. Та й тоді згадували, але шо не у церкві, а в сім’ї: рідні, близькі.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Нема у нашому селі церкви.
Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?
Нема.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Оце я розказую про голод своїм дітям, онукам, то хіба про це горе й сусід не розкаже своїй дитині чи онукам? Одне одному розказуємо.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Сталіна, бо все це він зробив.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).
#Голодомор #Голодовка 1946-1947 #Активісти #Подвірні обшуки #Смертність від Голоду #Виживання #Сурогати
Коментарі Вимкнено до Чучінський Микола Якович, 1933 р. н.