Кучінська Євдокія Петрівна, 1925 р.н.
Місце запису: с. Думанці, Черкаський р-н., Черкаська обл.
Дата запису: 4.10.2005 р.
Хто записав: Кучінський Максим, учень 11 класу Думанецької ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Респондент: Кучінська Євдокія Петрівна, 1925 р.н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Чорнявка Черкаського району Черкаської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932–1933 рр. або у 1946–1947 рр.?
Так, опитувана пам’ятає.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки, чи забирала врожай влада?
Причиною (головною) голоду 1932-1933 років є те, що влада забирала врожай.
Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?
Вся подальша інформація стосується с. Чорнявка, де опитувана проживала в ті роки. Урожай забирали люди, які проживали в цьому селі, які працювали в сільрадах чи просто симпатизували, чи боялись влади.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?
Випадків нагороди за донос на сусідів не було. Але опитувана згадує, що в їх сім’ї урожай забирали близькі їм люди, як то куми чи далекі родичі.
Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?
Люди, що відбирали врожай, ніяких документів на збирання не мали.
Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?
Випадків насилля з боку збирачів опитувана не пам’ятає. Але були випадки, коли люди, захищаючи своє, у відповідь накидались на збирачів з розпеченими рогачами чи голіруч. Зчинялась бійка.
Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?
Збирачі при собі зброї не мали.
Як люди боронились?
Люди, у яких одбирали урожай, вступали (іноді) у бійку.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Люди гинули від голоду, тому намагались приховати хоч що-небудь.
Хто і як шукав заховані харчі? Як їх звали?
Збирачі шукали приховане скрізь (у хаті, сараї, по двору), де придумували.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
До хати приходили забирати урожай 2-3 особи.
Де можна було заховати продукти харчування?
Приховували продукти харчування в горщиках чи інших ємкостях, які чи закопували, чи ховали в підпіччі.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Людей, які пішли до колгоспу, харчували. Опитувана памя’тає, як мати з колгоспу приносила заховані галушки.
Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу тощо?
У тій місцевості, де жила опитувана, забирали лише продукти харчування.
Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?
Закону про «п’ять колоскі» опитувана не пам’ятає, але згадує, що заставляли ходити по полю й визбирувати до останнього колоска.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Офіційно дозволу на збирання колосків чи овочів додому ніхто не давав, але люди дещо ховали і забирали додому.
Хто охороняв поля і колгоспні комори?
Хто охороняв не пам’ятає.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Добровільно у колгоспи люди йти не хотіли.
Чи змушували йти людей в колгосп і як?
Щоб «затягти» людей у колгоспи із дворів забирали плуги, вози (як це сталось у сім’ї опитуваної). Сім’я опитуваної вночі у спальні маленьким млинком молола борошно. Вночі під час обшуку збирачі урожаю його розбили.
Де переховували худобу, щоб не забрали у колгосп?
Не пам’ятає.
В який час ходили забирати у людей зерно?
Збирали продукти харчування в любий час дня і ночі, у різні періоди року (осінь, зима, весна).
Скільки разів приходили до хати?
Приходили часто збирати харчування.
Коли почали люди помирати від голоду?
Помирали люди з осені.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?
Сиріт було безліч, ніхто ними не опікувався.
Хто не голодував в селі і чому?
Не голодували в селі люди, які і забирали урожай.
Хто зумів вижити?
Їх сім’ї і зуміли вижити. Опитувана пам’ятає, що сім’ї збирачів люди не любили і довгий час знущались (психологічно) над дітьми та онуками.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Опитувана не пам’ятає, щоб люди підтримували одне одного під час голоду.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Були випадки допомоги родичів, які проживали у містах. Сім’ю опитуваної підтримував батьків брат, який приїздив із Херсону.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Замісто продуктів харчування вживали їжу з бур’янів, дерев, кущів.
З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?
Їли листя та цвіт акації, полову, рогіз.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Їли з тварин все, що бачили, наприклад їжаків.
Чи можна було щось купити чи виміняти в місті?
Можна було щось купити або виміняти. Опитувана плела корзини і ходила «за Тясмин» (в с. Чубівка, Лубенці, Деменці) продавати.
Чи був голод в містах?
Про голод в містах опитувана тоді не чула, не знає.
Чи знаєте що таке “Торгсін”?
Не знає, що таке «Торгсін».
Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?
У селі не було такої сім’ї, в якій би не померли люди. В її сім’ї було 5 дітей. Найменший, Матвій, ходив до школи, де давали хліб (50 гр) з кукурудзи. Але він знав, що в сім’ї голодують і носив хліб додому. Одного разу по дорозі додому зі школи він і помер. У кармані знайшли кусочок хліба, який він ніс додому.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Випадків людоїдства не було.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Померлих ховали, скидаючи у загальну яму.
Чи платили тим, хто займався поховання померлих?
Ні.
Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?
Чорнявське кладовище (в березі).
Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”?
Так, поминають.
Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Не знає.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
В Думанцях була церква, якій на кінець ХХ ст. було 200 років. Вона згоріла. Побудували у 2004 році нову.
Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?
Хрести чи пам’ятники жертвам Голодомору в селі не побудували.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Так.
Кого Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?
Опитувана вважає винною у Голодоморі 1932-1933 рр. місцеву владу, яка користувалася розрухою після війн.
Коментарі Вимкнено до Кучінська Євдокія Петрівна, 1925 р.н.