1. Місце запису: село Ісківці, Миргородського району, Полтавської області;
  2. Дата запису: 10 серпня 2021 року;
  3. Хто записав: Кравчук Тетяна, співробітник Національного музею Голодомору-геноциду;
  4. Респондент: Святець Наталка Іванівна, народилася 14 вересня 1926 року в селі Ісківці, Миргородського району, Полтавської області;
  5. Розшифровка аудіозапису: Сура Альона Юріївна;

 Під час Голодомору 1932-1933 років респондент проживала в селі Ісківці, Миргородського (нині Лохвицького) району, Полтавської області.

(при розшифровці матеріалів, збережено мову респондента) 

Скажіть, як вас звати?

Наталка Івановна.

А фамілія ваша?

Святець.

А коли ви народилися?

14-го вересня.

А року якого?

26-го.

А де народилися?

А тут у селі.

І нікуди не переїжали, тут і жили?

Нікуди, кроме в Германію вигонили, в Германію на три годи послали.

А розкажіть про ваших батьків, як їх звали, чим вони займалися?

Батько – Іван, мати – раньше так називали Пріська, Єфросінія чи як. Алка, яке це, як Пріська? Пріська так називалось раньше. Жили в колгоспі, робили в колгоспі. Було нас 5-ть дівчат. Ну перва дівчинка вмерла, ше я не знаю, перва, а я сама старша. Одна була з 29-го, одна була з 32-го, під голодовку, год був, як голодовка була, як воно страдало, мучилося. Одна з 38-го була. Ну і всі померли, одна я осталася, сама старша, сама менша і сама перва померла. Так одна по одній, а я вже таке, дівчата, так я вже, вже мене діти, обідили діти, та я думала, хай вже одно, так тому й буть, а то ж обоє померли, одно вмерло, через три года і друге померло.

А скажіть, як ваших сестер було звати?

Марія, Ольга і Шура, сама менша.

А ця, що 32-го народилася, то як її звати?

В 32-му Ольга.

А батьків, як було звати?

Іван і Пріська.

А якого року вони, не пам’ятаєте?

А це вже цього я не знаю.

А от чим займалися, ще як не було колгоспу? Мали господарство може якесь?

Та мали все время господарство займалися. Оце ж воно в 33-му голодовка началася, я й сама це могу збагнуть, скільки мені було, сім год було мені, шо я помню. Якби якось шо люди під голод дуже вимирали, села повністю, багато вимирало. Ну в нас благодаря була коровка, ми тільки тим і жили, шо в нас була коровка. І оце тобі те ж мале дитя, шо год було. Мати гонили на буряк, тоді ж буряк пахали у Вирішальному отам, мати заберуть на Вирішальне буряк полоти, а те мале совається на дворі, муха пасуться на ньому і ми малі, шо ми можемо зробить. А шо воно було тоді, чи колективізація якась, шо все тоді викачали до зернини, под мєтьонку все вимели. Зробили голодовку, а шо воно хотіло не знаю, чи воно революція якась проходила, чи якось, ну я сама собі не могу пояснить. Нас уже було тройко. Прийшла сусідка і каже: «Ви знаєте, дітки, шо, – оце ж тоді піч була, – застеліть ряденцем, насипте зерна на піч, застеліть ряденцем і полягайте на печі, може ж вони не займуть». Ну а тоді ж така бригада ходила, якась колективізація, нас поскидали так, як жабенят, змели з печі те все зерно одо зернинки, де яка квасолинка була, де шо, все повигрібали, остались ми без нічого. Ну а шо ми їли, зелень якусь, траву якусь, там у ліс ходили, липа листя таке було, широке, воно таке слизьке, як без солі, так не можна було їсти, ну вобщєм всяку зелень їли, тай все, бо не було ж нічого. Ну я ж кажу благодаря тому, шо була коровка, ми вижили. А так усе повикачували. Повикачували все під голодовку, шо вони хотіли, ну багато тоді людей вимерло ж, багато, сила. А ми повиживали, тай так мучимось, страдаємо.

А що ще в вас забрали тоді, крім зерна, ви пам’ятаєте, як вони прийшли і хто це такі були, свої чи чужі були?

Свої, свої, один був, ше й по-сусідські жили, там Хорошун Семен. Та бригадами ходили, бригадами викачували то все. І оставляли на голодну смерть.

А в колгоспі давали щось їсти?

Та ніхто нічого не давав, тоді ніхто, нічого, хто там. Ну вже ж як став натурально колгосп, так вже як оце пройшла голодовка, то став організовуваться колгосп, то тоді вже ж давали, получали ми і зерно, там той на заробітки і все. Тоді вже ми трохи ожили. Тоді ж люди піднялися вже, як стали давать у колгоспі. Ну як воно, як не война, то ше шось, так 16-ть год було забрали в Германію, там три годи одпекла.

А скажіть, чим ваші батьки в колгоспі займалися?

Мати ж ходила на різні роботи і вже ж і ми підросли, то вже і ми на різні роботи ходили, а батько більшість був, поки молодшим, був бригадіром уже тоді, над людьми вже був там, таким начальнічком.

Це він зразу бригадіром став чи ні?

Да.

А тоді, коли голодовка була, то він вже був бригадіром?

Е ні. Це вже, як організувався колгосп, це як вже стало на ноги, тоді вже воно пішло трохи лучше.

А бігали в поле колоски збирати?

Бігали, бігали, бо горе заставляло. Так думаєш, довольно було, ше й не довольно було, ше й гонили, ше й били, ше й і сумку вкинуть із тим зерном. І як принесеш те зернинко, то ше де ти його змелеш. Такі жорна були, каміння, здерем на крупу на яку. Та його не описать, і не розказать.

А в вас жорна були вдома?

Не було, ми ходили по сусідах.

Сусіди допомагали, да?

І вже це, уже і при совєтській власті, більше ходили по жорна, більше. А так топить не було чим, як не соломкою. Підеш ночью соломи до скирди десь принести, охоронець застав спалив на плечах і з тим йдеш додому. Ні топить не було чим. Це вже тепер розумні, як став газ, як стало, тай то. А тоді страдали, мучились люди, страшне.

А хто може вам допомагав, підтримував, давав щось їсти дітям?

Ніхто нічого, бо тоді, як під голодовку всі страдали, всі страдали, не було таких, шо було шось поїсти. Повикачували в усіх, в усіх підряд, зробили голодовку таку.

А куди вони його забирали це все?

А хто ж зна куди, хіба я його знаю, куди вони його одправляли. Кудись же ж одправляли, десь же ж його сохраняли. Та шоб в сім год ше те його все помнити, шо було, це воно в голові не держиться, тей так, так трохи знаю, шо.

А церква в вас в селі була?

Церква була, була, до церкви ходили. І церква довго була, церква була ше в 51-му году. У мене родилася дівчнка, то друга, а свекор в мене був больний лежав, так як ото помер, то знаю, шо в церкву носили, так це в 51-му году, ше церква була. А тоді й церква розпалась. Та і тепер, я осьо туто, за оцією хатою, шо пуста, там хата колгоспна була, так там праве батюшка, ну ніхто не ходе, мало людей ходе. Такі вже як богомільні, то ходять, а я по-сусідському, недалеко, то я вже, вже я не догибаю, не хочу нікуди.

А скажіть, а от в 32-33-му, не було такого, шо церкву розбирали, або виносили ікони, а люди додому забирали?

Було, було. Так не знаю точно, чи в 33-му, чи ну, та вже, мені здається, шо може й тоді розбирали, а вже було і при Совєтському Союзі ж, то розбирали церкви, розбирали. В нас розібрали церкву, а це оце так там в хатці оце праве батюшка.

А багато людей померло від голоду?

Та більша половина, більша половина людей вимерла, це десь хтось остався, мало, мало людей осталося.

А переселялися десь люди в інші міста, чи може десь в місто тікали, було таке?

Хто знає, я не знаю. Та може в кого була возможность, той утікали, не сиділи вже на місці. А такі, як багатосімейні, куди вони з дітьми підуть, куди вони тікатимуть.

А було таке, шо в селі якісь нові люди з’являлися, десь раніше їх не було, а тут вони появилися, вже стали жити?

Не помню, не помню.

А в ясла ви ходили? Водила вас мама в ясла?

Ходили, ходили в ясла. І вже й мої діти, і діти мої вже ходили. Ну вже тоді ж Совєтський Союз був.

А ви, вас водили в ясла, там мати може в колгосп йшла працювати, а вас в яслах лишала?

Водили, садік був тоді ше. Це вже після голодовки. Та в сім год вже мене, це як з дєтства може водили, так це я вже не помню.

А в школу ви коли пішли?

Я не знаю тоді з 8-ми чи з 7-ми класів ходили. В школу ходила, сім класів кончила.

Це ви після голоду ходили в школу?

Та вже, да, після голодовки.

А багато в класі в вас дітей було, в першому класі?

У нас було дітей тоді не числена сила, нас було по два класи, було «а» і «б» і по 30-ть душ було. Он у мене дітвора є, і син, і дочка шкільна хвотокарточка і тоді ше дітей повно було, і тоді багато було. Раньше дітей багато було.

А були сироти, діти, в яких батьки померли в голод?

Шо ж я тобі скажу, хіба ж я знаю, скільки тих осталося сиріт. Більше ж діти мерли, та померли і старі, померли і діти. Возили катахвалками, Боже, Боже, ой це Страшний Суд.

А де ховали цих людей, шо помирали?

На кладбіщі, на кладовищі.

На цьому, шо зараз?

Угу, та в нас у селі двоє кладовищ, одно старе, одно новіще.

А як ховали? Так як зараз чи якось по-іншому?

Да, як обично. Тепер вже зовсім по-іншому, тепер одправив батюшка в хаті і на кладовище, ні людей. Раньше було, все село сходить, як похорон, йдуть і йдуть люди ж на похорон, а тепер через цей карантін тишина, спокій, одправив батюшка, загребли тай.

А були в селі куркулі?

Були, були, куркулі були.

А хто це такі вони?

Ну де вони були, де які багатші люди, зажиточні, то то і куркуль, а такі бідняки вже.

На вас не казали куркулі?

Та ні, ні, нас не займав ніхто.

А розкуркулювали?

Да-да, розкуркулювали.

Всіх чи тільки цих куркулів?

Та Бог святий знає, хто їх щитає, скільки їх було.

А часто до вас, от ви казали, шо приходили зерно забирати, а часто так приходили щось забирати?

Та ну вже ж як раз прийшли, вимели, забрали все, то вже вони не йшли, бо вже нема чого брати. Де який вузлик не сховаєш, де шо не сховаєш, по кажному горщечку перевірять, перетрусять.

А батьки не ховали десь в якісь вузлики, може десь закопували?

Ми не закопували ніде нічого, а люди ж є ховали, ховали, а тоді вже після того одкопували, їли.

А одяг в вас забирали?

У нас не забирали, бо в нас не було чого брать, а по-сусідські жили, сусіди, було 5-ть дівчат і один хлопець. Так у дівчат було багато одежі. У тих забирали, у кого багато, а в нас не було чого брать. Забірали, одежу забірали.

А було таке, наприклад, може знаєте по-сусідськи, десь ходили обмінювати там або одяг, або може вишивку якусь на їжу?

Та міняли, міняли.

А в кого міняли?

Ну в кого було ж більше одежі, то той міняв, а як, я ж кажу, у нас то шо на плечі, те і все, то в нас не було чого мінять. Хто міняв, то таки трошки їм піддержка була, вже вони трошки виживали, бо була якась жменя зерна.

А може ви десь ходили шось збирали, може десь в ліс, може десь на якісь поля якусь картоплю мерзлу, шось збирали таке?

Збірали, ходили. Були кагати, де вони, я оце сама собі каждий день задаю запитання, не знаю, де це, хто це її мог кагатувать картоплю, вона зімувала, перегнивала. Ми лазили в ті ями, воно ж вонюче, не можна дойти до ями, ми в тіх ямах довбалися ту гнилу картоплю, а тоді вибирали той крохмалю, змивали, мили все, оладки пекли. Но яке воно вже на смак, як воно, було таке. Таке було.

Це ви сама ходили чи з кимось?

Та вже ж по-сусідські збиралися, ходили, а воно, в яку сторону, в яке поле, я не могу представить. Думаю, ну чого це кагатували цю картоплю. Були кагати закопані і ото деревали весною. Ну їли всяку гадость, їли все, аби шо в рот укинуть, бо їсти хотілось.

А в ліс ходили?

Ходили, в ліс ходили, а шо ми там збирали. Я ж кажу, під голоду, то ніякого дерева не їли, а з липи листя, липа цвіла, листя таке широке було, липу ото рвали їли. Гірчак такий ріс у траві, таке листя широке, червоне, гірчак, но він гіркий такий, то у траві лазили шукали, то їли. Та їли, шо хоч, їли, бо їсти хотілося.

А бувало таке, шо, наприклад, родину з хати висиляли, хату забирали, а вони десь в ліс йшли, може якісь землянки копали?

Не помню.

А на Сибір колось висилали?

Висилали, на Сибір висилали, тільки я не помню кого. ЧИ куркулів таких, чи таких багачів, ну вже ж такої бідноти, я думаю, шо нікуди не висилали. А кого висилали, висилали. На Сібірь їздили.

А повертались вони потім звідти?

Дехто вертався, дехто там оставався, дехто помер. Ну мало осталося.

А було таке, наприклад, шо з села не випускали? Ну шо не можна було втекти з села?

Не помню такого.

А ці люди, шо ходили збирали, ті, шо зерно у вас забрали, то була в них зброя чи не було?

Та, мабуть, не було, та може була, но я, на мене ніхто не наставляв, не знаю. Нас не лякали таким, не помню.

А може вам мама ще щось розказувала, щось саме за голод, може щось в колгоспі говорили, хто тоді може, пам’ятаєте, головою колгоспу був, може він чимось допомагав людям чи навпаки все забирав?

Не було таких голів, шоб хтось чимось помагав, не помню.

А вони були всі місцеві, чи присилали їх звідкись?

Більше місцевих, більше місцевих. За мій вік, уже як було тих голів, я їх вже й сама не перещитаю, не знаю.

А не ходили десь у місто золото міняти на зерно, чи на хліб?

В нас не було, ми не ходили, а за людей не знаю. Якшо було у кого, може міняли все до послєднього, аби ж не вмерти. А в нас такого не було нічого, ми не заможні були люди.

А вже після Голодомору, говорили, що був голод, розказували, між собою обговорювали цю тему?

Про голод?

Да. Вже після війни, десь в 60-их роках говорили за це?

Та говорили, кажне время згадуєш, ше воно все в пам’яті, все воно, його тільки не хочеться згадувати і все, бо вже прожите. Воно в печінках сидить.

А скажіть, як ви думаєте, чого був цей голод, чого в людей все забирали?

Ну я не знаю чо це, це ж якесь начальство скерувало зробить такий Голодомор. Це ж не люди таке, а якесь же ж начальство, шо було, а шо там таке було Бог святий знає.

А шо між собою люди говорили, чого це так сталося?

Хто зна, його ніхто не знає, я не уявляю, я не знаю хто це мог таку викачку зробить, весь мир пустили на голод. Та воно ж і в 47-му після войни було таке, ні хліба не давали, не давали нічого. І тоді люди страдали, но все ж таки не така голодовка була, як то зробили.

А в 47-му чого голод був?

Ну я не знаю, чи неврожай був і грошей не платили, і хліба не давали на трудень, це ж тоді трудодень ше був. Ходили ж за трудодні. Грошей не платили, вобшем не знаю, як це зробили, но скрутний був год. 47-ий страшний був год. Воно після войни, знаєш, все поки налагодилося.

А як ви в 47-му рятувалися?

Та так, перебувалися по-трошку. Держали там на якийсь оладок, трудно було, грошей не платили, а ніяких. Не було за шо купувать. Страшне тоді страдали люди. Та то гроші мінялися, то всяка чепуха.

А в Голодомор батько ваш щось приносив з колгоспу додому, може харчі якісь?

Нічого, ніхто нічого.

За трудодні працювали, да?

Да.

А потім за них щось платили?

Та вже ж це після голодовки, там стало таке, вже ж колгосп організувався, то вже ж трохи було легше жить. Ну це після голодовки. Ну все воно наладилося, воно все поступово наладилось. Хіба це все так раптово.

А коли тільки колгосп створили, ще до голодовки, то люди хотіли туди йти?

Не дуже хотіли, тоді насильно заставляли. В колгосп насильно заставляли. А тоді колгосп розігнали, довше збирали, чим розгонили. Чи то розгонили довше, чим збирали.

А може протестували там брали вина якісь в руки, ішли проти цієї влади?

Та ні, такого рукопашу не було, не було.

Не хотіли, но йшли?

Да. По неволі треба було йти, бо таки у колгоспі шось та давали, шо-небудь, а так шо ж, а вже шо-небудь та давали.

А от ті, хто не хотів йти в колгосп, сказали, шо не підуть і все, шо з ними було?

Та було, грабили їх, грабили, не допускали ж його, багато було таких, шо не хотіли йти в колгосп, а все ж таки поступово перейшли усі, без колгоспу таки, з колгоспом легше було трохи жити. Трудно було з роботами, трудно.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду