1. Дата запису: 4 серпня 2021 року;
  2. Місце запису: село Миролюбівка, Синельниківського району, Дніпропетровської області;
  3. Хто записав: Гоцуляк Любов Богданівна, співробітник Національного музею Голодомору-геноциду;
  4. Респондент: Сімагіна Клавдія Дмитрівна, 14 жовтня 1922 року, народився в смт Петриківка, Петриківського району, Дніпропетровської області;
  5. Розшифровка запису: Муллакаєва Андріана Степанівна;

Під час Голодомору 1932-1933 років респондент проживала у смт Петриківка, Петриківського району, Дніпропетровської області;

(при розшифровці матеріалів, збережено мову респондента)

 

Представтесь, будь ласка, як Вас звати?

Клавдія Дмитровна.

А прізвище?

Сімагіна.

 А коли Ви народилися?

В 22-им году.

А число і місяць?

Як мені мама моя казала, за дві неділі до Покрови.

А де саме ви народилися?

Тут я родилася, тут я хрестилася, тут я й живу.

Розкажіть, буд ласка, про Вашу родину, батьків, як їх було звати?

Мама – Ганна Гавриловна, а батько Дмитро Минович Гаркуша.

А яких років народження вони були?

1893 – батько, а мати 1896 року.

А брати, сестри у Вас були?

Брат був. Він калічка, 17 год пролежав у люльці і помер у 47-ім.

 А якого року народження він був?

29-го рік народження, числа я не знаю, а звать його Григорій Дмитрович.

Розкажіть, будь ласка, яке господарство було у батьків?

А яке, батько був батрак, як колись казали. Бідняк, служив у багатіїв. А тоді як зійшлися з матір’ю, то вони зап’яли якусь хатинку і так ми там і жили поки батьків не стало.

А в 33-му у вас була корова чи кінь?

Коней не було вже, батько здав, як кажуть, в колгосп, а корова була.

І її не забирали? Він не здав?

Ніхто не забирав. Ми з корови у ті годи прожили.

А батьки пішли до колгоспу працювати?

Да, все время. Батько природній конюх, а мама робила тоді… в мене ще була сестра Парасков’я Дмитровна. Як ми школу кончимо до сентября місяця оце мати робила, шоб було на кого бросить ту дитину.

А якого року вона була народження?

Дитина та?

Так.

29-го.

А до школи Ви коли пішла?

Я пішла, я вам точно не скажу.

А в голодовку 32-33-ій Ви ходили до школи?

Ні, не ходили. В нас був сіпаратор, так батьки віяли те молочко і возили в Дніпро сметанку, і масло. Продадуть, а там хліба возмуть. Оце так ми жили.

Це вони возили в 32-му?

Да.

А село у вас взагалі було велике?

Дуже велике село було.

А людей у селі розкуркулювали?

Канєшно.  Панченко Тимофій. Багато.

А Панченко Тимофій, то це хто? Його розкуркулили?

Да. Ну в його були і вівці, і корови, і коні, і пара волів.

А після того як розкуркулили, з хати його не вигнали?

Вигнали.  Вивезли їх.

Вивезли до Сибіру?

Да.

Усю сім`ю вивезли?

Ну як, тільки батьків. Там дочки були, так дочки пішли заміж як все почалася вся ця ситуація .

І залишилися тут у селі?

Ні, Марія залишилася, а Ганна була у Вишнивецькій, а потім і переїхала сюди.

А ви не знаєте після того як їх вигнали, когось дути заселили?

Да. Парторг жив зразу Киценко Тихон, а отчество не знаю.

Він жив там разом із своєю сімє’ю?

Да.

А він був місцевий чи чужий?

Він не місцевий, тут були радгосп «Чистий колос», то тут було багато приїжджих відусіль, тут як сказать, давали хоч приварок і сюди наїжджали люди. А до Киценка тут був дитсадок.

А багато туди діток ходило?

Та да. Бо вдома не було чого їсти.

А в цьому садочку їм давали їсти?

Да, якийсь приварок. І грами хліба та давали.

А чи ходили якісь бригади по селі?

Да, активісти ходили – Чумак Андрій, Радіонов Грицько Михайлович і Білан Денис.  Оце таких три активісти були.

Жорстокі вони були?

Да.

 А до вас цих три активісти приходили додому?

Приходили, шукали. Квасолю даже забирали, де квасолину і ту даже забрали.  

А вони забирали тільки продукти харчування чи можливо одяг якийсь?

Забирали в багатіїв линтварь з овечої шкури – це був дорогоцінний товар з овечої шкури. Тоді шили ж кожухи. В багатіїв були вівці і ці ж линтварі. І вже потом у Грицька бачили ці кожухи на плечах, і в жінки, і в нього. То вони ж литварь забирали собі.

Окрім, того що була корова чим Ви ще рятувалися від голоду?

А тим же хлібом, там може де мукички якоїсь, пилячки де якоїсь куплять… і це віяне молоко… засиплять якусь там болтушку. Отак ми доживали, но з корови, благодаря їй виживали. А в кого коров не було чи там не отелена.  Знаю валялися по вулиці трупи. Мусейченко Василь йшов на роботу в радгосп і по дорозі кончився. А йшов туди в радгосп «Червоний колос», то якийсь приварок давали.

А багато людей у селі померло?

Да, багато. Так шо була підвода, їхали, де в дворі, де в хаті. Підбирали на ту підводу і звозили на кладбище. Ото там була яма і скидали як скот.

А на поле ходили колоски ходили збирати?

Ходили, ходили і ганяли нас ці самі активісти.

А якщо зловили когось, то шо з ними робили?

Можуть побить, можуть зачинить суток на стільки… поки воно Богу душу оддасть.

А люди взагалі у селі були дружніми? Допомагали один одному?

Да.

 А в 32-33-му у вашій сім`ї від голоду, ніхто не помер?

Ні. Нас в сім`ї було п’ятеро. Оце нас троє дітей і батько й мати.

А дідусь, бабуся були у вас?

Бабуся була, но вона вже померла після голоду. Бабуся жила в нас, бо рідний син вигнав матір, а зять забрав. То бабуся померла, мабуть, в 34 чи 35-му році.

А бабуся померла, бо хворіла?

У неї був страшний понос. З неї лилося всьо. І так вона з поносу в вмерла.

А як її було звати?

Хфедося. Отчества я не помню.

А прізвище?

Минько.

А рік народження?

Я не знаю.

А хліб, який батьки приносили із міста, то ви відразу його їли? Чи ховали десь?

Ділили по кусочку. Не давали шоб ми наїлися, як то кажуть від душі. Ні. А порцію давали і всьо.

А вулиця була велика? Можливо пам’ятаєте, хто ще помер, окрім Василя про якого Ви уже говорили?

Та хто його знає. Я не знаю. У того Мусейчинка Панька і Панько сам вмер з голоду, і ще Ілько вмер з голоду цього  ж батька. І Іван вмер з голоду.

А як їхня фамілія?

Мусейченки.

А вони були якого віку?

Батьки вже були в літах. Бо діти були жонаті. Іван це й взяв жінку, то жінка вмерла і дитятко.

А жінку як було звати?

Фанасія.

А дитинку?

Не знаю.

А Ви кажете, що в 47 були пухлими?

Я не була пухлою, а батьки мої були пухлими.

А чому тоді в 47-му був голод, яка його причина?

Недород, недород.

І люди тоді також помирали?

Да, були покійні. Но менше. Все таки якось рятувалися.

Але тоді не ходили по будинках активісти?

Нє, нє.

А в 46-47-му Ви збирали колоски?

Нє, не збирала, бо я вже пасла череду в колхозі. Гонила їх на степ. Там був бур’ян, козелики, герчак оце нарвеш та й наїсися цим і все.

А Ви кажете, що тоді також помирали люди, не пам’ятаєте як їх було звати?

Нє.

А якщо порівняти голод 46-47-го і Голодомор 32-33-го, який із них був найжахливішим?

Конєшно, 33-ій жахливіший був. Бо тутачки як начали колоски набирать вагу, то косили ниви і оті колоски, снопики давали людям… отого зернечка і зварить та воно й шось таки було.

А в 33-му тільки забирали?

Тільки забирали.

А не пам’ятаєте, хто у вас тоді був головою колгоспу?

Не знаю. Не знаю от і все, забулася. А як соїдинили це Приволля і Циганівку, то там був Никифор Яковлевич предсідатєльо. То він довгенько побув і називали тоді наш колгосп «Чингарець»

А в якому році з’єднали?

Отак в 35-ім – 37-ім році.

А цей предсідатєль він якою був людиною?

Добра. Доброю був людиною.

Допомагав людям?

Допомагав.

А Ви казали, що ці активісти вони були жорстокими, то в чому проявлялася їх жорстокість?

Того шо вони не тільки в багатіїв забирали, а він на мене чогось зло іміє чи імів, то він приходив серед глупої ночі. Гатив у двері і вікна, «одчиняй у тебе зерно єсть».

А чому вони так діяли? Чому вони почали ходити забирать зерно?

Ну, їм право дане, він активіст.

А хто їм дав таке право?

А я откуда знаю.

А можна було пожалітись комусь на таких активістів?

Я не знаю.

А у селі не було якихось повстань? Люди не намагалися якось виступити?

Ні, не було. Тоді було люди як казать, замкнуті. Ну не розвинуті. Не було грамотносіт такої як тепер.

 А церква у селі була?

Не було. Була поруч в Рудо-Миколаївці тут. В Рудево ми ходили до церкви, а в нашім селі не було.

А в 32-33-му вона так і була там? Її не закривали?

Закривали, закривали.

А Ви не знаєте це зерно, що активісти забирали у людей, де вони його подівали потім?

А хто його знає. Я цього не можу сказати. Знаєте дівчисько було воно мені тоді не доходило.

А церкву її не розвали, її просто закрили?

Там зерносховище було. А потом вона так сама по собі завалилася.

А коли церкву закрили в 32-му батюшка де подівся?

А я откуда знаю, де він дівся.

А ще не знаєте, хати які лишалися після людей яких там розкуркулили, то шо з тими хатами було?

Ну, були в бідняків сякі-такі хатки, то вони бросали свої хатки, а переходили в куркульські.

Це просто бідняки могли, хто завгодно заселитися?

Да-да, да, да.

Безкоштовно?

Безкоштовно.  

Як зробили Голодомор? Що саме відбувалося?

Забирали. Зерно забирали, даже до квасолини забирали. Зразу вроді в багатіїв, а тоді ходили по всіх хатах актівісти та драли…

А Сталіна ніколи не бачили?

Ні, тільки на малюнку.

А знаєте, хто це був такий?

Откуда я знаю, хто він такий? Грузин.

А до колективізації школа була в селі?

Школа? Була в куркульських хатах. Була тут школа до четвертого класу. А тоді у Кірова, новий посьолок. Там була школа багатїів. Ну, домік кирпичний був на два крильця. Отам була школа вже до семи класів, оце ішли туди в п’ятий і до семи класів. Хочеш учитися учи, а ні то батіг в руки і на наряд…

А скажіть під час Голодомору з других сіл до вас приходили?

Ходили, просили.

А багато приходило?

Так, просили хоть шо не будь.

А ходили  в ті роки на поле, збирали пшеницю?

Так ганяли ж. навіть там де була плантація картошки була посажана. Померзла картошка шо пооставалася, а воно таке ввідю крохмалю, а вони і за те ганяли.

А багато людей хотіло піти цю картошку позбирати?

Ну да ж. Ну це збирай і дивися Білан летить конем вверх зганяє Денис.

Це так звали цього об`єжчика, Денис Білан?

Да-да. 

Чи були люди у селі які не голодували?

Не знаю, не знаю. Ну як коровка була в дворі, то це не голод був. Ну це ж не тільки батьки мої возили. У кого коровка була, то спасалися тим молочком.

А не чули про випадки людоїдства?

Нє.

Все. Ми Вам дуже дякуємо Ви так багато пам’ятаєте.

Вік прожить…

Щиро Вам дякуємо.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду