1. Місце запису: м. Київ, вул. Лаврська, 3
  2. Дата запису: травень 2019 р.
  3. Хто записав: Кравчук Тетяна Володимирівна
  4. Респондент: Шияненко Катерина  Михайлівна, 01.03.1929 р. народилася в с. Пироговичі Іванківського району Київської область.
  5. Розшифровка аудіозапису: Вигодованець Ольга Василівна.

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в с. Пироговичі Іванківського р-ну Київської обл.

(при розшифровці матеріалу з диктофону, збережено мову респондента)

Був голод у 1932-1933 роках?

Був такий голод, що їли листочки, лушпаєчки. На дереві не було листочка – всі цвєточки, листочки об’їдалися. Не було й такого нічого. (показує рукою) Я оце дєдушку отут в серці ношу з чотирьох років, він мені живенький. І я бачу, закрию очі, що він стоїть, я прибіжу до нього, а він держить кусок чорного, як земля, жовничка (називався тоді жовник – там листочка, полова, лушпаєчка, там таке) і він мене вже вгощає на чотири дочки. Нас семеро було без батька, батько ще в голодовку помер. Я прибігаю раненько, мама пішла корівку доїть, а я біжу вже – дєдушка той жовничок держить. Я прибігаю, тут стоїть мітла, що замітає двір. А вже ж чотири рочки було, може ще менше, я не помню, я за ту метелочку хватаю. Оце вже знала, що треба заробить, щоб він їсти дав. За метелочку, а я якраз як віничок той. Бо мітла із ручкою. А дєдушка стоїть на порозі та й каже: «Донечку, як ти позамітала чистесенько», а я ж тільки стала. Кидаю ту метелочку і біжу до нього, бо бачу, що держить лепешечку чорну як земелька. Я хватаюсь з рук і в рот запихаю. Воно тріщить там з пісочком. І біжу назад. Це я пам’ятаю його, коли мені 4 рочки було.

Якого Ви року народження?

29-го.

А дата?

1-го апреля.

Які, на Вашу думку, причини голоду?

А я шо бачила, я вам розкажу шо… це в голодовку було, це ж було таке що розкуркулювали. Ви чули таке? Розкуркулювали по-нашому, я ж по-своєму де росла. У нас дід був багатий, мій батьків батько. Хату його забрали. Хата була гарна – забрали. В нього була клуня, землі багато, корівки, воли, коні – в общем все було. У селі два багатих було, на все село. Но я другого того не знаю. На кінець села, кажуть, він млин держав. Розказували, бо я ще ж малой була. А це ж я свого діда знаю, шо багатий був дід. Забрали хату з усім. Все, що в його забрали… Він пішов у світ, хто його знає. Він скитався. Німці тільки прислали по мєсту житєльства. Робив десь. Оце дороги строїли, дєдушка розказував. Мости строїли – земельку возили, насипали насипи і строїли мости. Оце дєдушка мені розказував маленькою. Це батьків батько. Про маминих… мо був розумніший, як бізнесмен (це і зараз так). А цей такий був хлібороб і сильно землю любив. Ліс купив, землю купив – все забрали. Він пішов у світ. Узяв бабку і пішов у світ. А нам оставив… Його хату забрали, а нас було 4 дєвочки, це його меншого сина, ну батько мій. Хатку таку оставив, де він мед оставив і яблука, і все там в саду. Туди ми пішли сімйою. Бо куди ж нас четверо? Оце ми осталися в цьой хатинці, пока ми і порозходилися, батька на фронт забрали. Слухайте, оце в цій хатинці ми жили… Прийдуть із мішками, казали, комунари чи якось так. Комуністи з мішками приходять… Було оскілечки зерняточок, де в глечику (показує руками)  –  висипали й те, уже все позабирали. Усе де хто закопав – все завозили (може бачили у фільмі) підводами. У нас в хатинці в дерев’яній пол зірвали і шукали, що закопане. Остались тільки  де лави по досточці от полу. Так прийшли з мішками, шукають скрізь – в комору, на чердак лізуть. Де в глечику зернинки якісь – квасолі чи зерна – висипають у мішок. Я це бачила на свої очі, як вас бачу. Тоді шукає, один ломом поре під ту досточку, а другий стоїть ( 4 чи 5 їх було, я не пам’ятаю, чимало, підвода біля порога стоїть). Той поре – немає. Як порнеш ломом, так щось  знайдеш закопане. Каже: «Нічого немає» – «Нє, ти не так, зривай!» І тії досточки позривав, це при мені було, ломом перекололи все, не знайшли нічого. Оце, що оскілечки знайшли, висипали в мішки. І ми оце дітки, чотири нас, остались і мама. Поїхали, забрали, то це  послєднє до зернинки і оце голод зробили.

Це коли було? Восени?

Я вже не помню, сонечко, чи восени. Я вже не можу цього сказать. Що це я бачила, то це я вам розказую. І оце як я бігала до того дідочка. І слухайте, і оце ж голод тей. Оце ж в діда мого, в нього все ж забрали… А оце що я прийшла – Попов Василь і  жінка Лукерія, і в його четверо діток було. Рядом жив у селі брат рідній. Цей багатий, а той бідний. То таке як зараз. В мене ось тут 5 сестричок, вони бізнесмени, а я з кравчучечкою. Вони мені звонять все время і дуже миленько, але я їх розумію з пів слова. Вони думають, що в же вижила і недопонімаю нічого. Вони кричать, що не виживем. Машини, маршрутки, дворци построїли за городами, квартіри тут пустують, нема нікого. Не нуждаються. Кажуть, не виживуть. Вони мене не можуть зрозуміть. А мені рай на землі. А я нуждаюся, щоб комусь в ручечку подать, щоб помогти кому, щоб узять на квартіру –у мене дві комнати, а я однесенька, а нуждаються багато тепер. А я боюся, бо за три рублі вбивають тепер. Правду кажу?

А якщо відбирали те, що вирощували в полі і в городі, то хто це робив?

Я вже цього не знаю. Це ж виращували, то забрали все повністю.

А хто забирав?

А вот еті виконавці – голова сільради, голова колгоспу – комуна.

А сусіди доноси робили?

Сусіди? Так слухайте, що я не доказала вам. Хто пішов у колгосп, того не розкуркулювали, хто в колгосп пішов. А дід мій не пішов в колгосп, бо він не вірив владі цій. Не в совєти, а в Бога вірив. Труженик, своїм мозольом. Розказували люди, що він женився з бідненькою, а він сам з багатих. То батьки не хотіли дуже, то він сам ото з мозолика розжився сам. Робив день і ніч, все купляв потрошки та так розбагатів. Так оце таке було. Хто в колгосп пішов, так того не розкуркулювали, це тільки ті, хто пішов в колгосп. А було половину в нас в селі, бо я з 47-го году в Києві. Не пішли в колгосп, то оце була хатинка допустім, хлів. Одрізали хатинку, оставили тільки одну комнату, ну як домік. Оставили тільки одну частинку, аби було де переночувать, усе забрали. Це при моїй пам’яті ще, бо я питала маму (ще ж мала була): «Мамо, а чого в них нема нічого – ні синець, нічого? Двері відкрий і сніг в хату йде». А це ж вона каже: «Це ж вони в колгосп не пішли, так їм оте оставили. Корівку забрали, все забрали, а оце їм оставили, щоб не викинуть на двір». Це я з тими дівчатками ще, вони старшенькі мене, то я їх знаю. І Таня, і Галя, і маму знаю. І їх отака хатиночка була на городі, ні сінець, ніде нічого. Дітки цієї мами потом їздили в Пущу-Водоцю, там село Горенка, там клубнікой занімалися люди. Так вони все туди їздили підроблять, літечком роблять, а зимой вже вони вдома. Кормились цим, в колгосп не пішли. Вони може в Бога вірували, не знаю, за це я нічого не знаю, бо я ж мала була. Но це все, що я бачила.

А це все зробили, бо то все забрали. І люди пішли, ті що порозкуркулювали, вони пішли в світ, десь шукать долі. А ми вже осталися, ми в колгосп. Мама пішла в колгосп пізніше, як вже все забрали. Бо треба жить, чотири дєвочки. А батька посадили в тюрму. Не тюрма була, а як тепер п’яниців садовлять. Ну скільки там штрафніков? Бо в районі в нас тюрми не було, так батька забрали і посадили туда… як воно там звалося, то я вже забула. Чотири дівчатка, маленьку, біжим на шлях, були далеко од шляху жили. До стовпа прибіжим, що телефон, а він гуде, а ми : «Татку-лебедику, ми їсточки хочемо! Як тобі там? Приходь, бо нам трудненько. Скучаємо за тобою!» Ну гуде в стовпу, слухаю, так розмовляю.

То у Вас всі вижили?

Усі вижили, всі вижили. Було ж чотири нас – всі вижили. Усі трудяги. Три сестрички, крім мене, були. Усі дуже хорошиє, але всі до землі привикли.

Сестрички старші чи молодші?

Я третя, меншенька мене. Нема вже нікого. Я одненька осталася, середульша. Двоє старшеньких, я – третя і маленька. І хлопчики були ще, молодими повмирали ще. До 50 год самий старший не дожив ще. А один 34 на крайньому сєвєрі – Красниє Крести, Зелений Мост.

Це рідні брати були?

Ріднесенькі. Три братікі були. Та це самий старший завербувався туди, поїхав та попав під шторм, та загинув. 34 йому було рочки.

А в голод забирали тільки продукти?

Мілєнька, я приїхала в Київ в сорочці, в якихсь рваних… може боса, а може ні.

А в якому році в Київ приїхали?

В 47-му. Так я ще в Западну їздила. Документів нікому ніяких не давали- не справки, ні метрики. Ми ж нічого не мали, не могли нікуди поїхать, щоб шукать собі, щоб спастися. Не пускали нікуди, а без документів куди ти поїдеш? Ніде ж нікуди.

А в 33-му забирали документи?

Паспортов не було в нікого, метрики не було в нікого.

Як Ви квитки купували? Як Ви добиралися в Західну?

Товарняки. Оце уголь везуть, рейки, колоди везуть. Мілєнькіє, ви ж мої діточки. Якби ви бачили те, що я пережила… Мені зараз не віриться, мені кажеться, що сниться. Як оце йде состав з вугіллям, то там як вугілля, скільки вуглинок, то стільки людей сидить з клуночками у Западну. Кажуть, бандери, а вони нас спасли з голоду. Оце в Западну цю Україну в 47-ім. Була така засуха, що вигоріло все, як пожар. Усе вигоріло, нічого, травинки ніде не бачили літо. Така була засуха. І осінню ми стали копать, бо посадили ж на весні, отакий як брунічка. Надовбали і ту збирали.

Це після війни Ви туди їхали?

Це ж ми в 47-ом голод був в Києві. Чули? Я їздила всю Україну Западну об’їздила.

В яких містах Ви були?

Усю Западну Україну, в Білорусії була. Білоруси сильно не любили нас, ми як приїдем туди з клуночками мінять, а діти біжать за нами селом і кричать: «Совєти! Совєти!» Бо ми як приїдемо туди, а в сільраді голова дає нам бумажку і направляє до вас на ніч, потому що на дворі не будемо спать із клуночками. І люди нас приймали, хароші були люди. І Білорусія, і Западна Україна спасли нас. Я молюся і буду молиться скільки життя мого. Ходимо і отак просимо: «Поміняйте! Поміняйте!» А ми ж тут що, що в нас було спочатку, тряпочки якиє – поміняли. А тоді як ми везем трошки – в Києві, половинку додому. Це ж в нас вдома сім’я велика, привеземо додому половинку, оставляємо половиночку продать, щоб назад знов їхать, бо це ж зімой нема ніде нічого. Так це мама, чавун води такий закипить, а житечко привеземо чи якийсь ячмінь, драч. Не знаєте що таке жорна? Дві колодочки набиті як в млині, що крутимо, а воно передирає. На полам те житечко передеруть, перекрутимо і мама отако жменьку візьме в чугун, всипле, помішає, закипіло і наливає нам. Похлєбали і оце ми вижили, оце я перед вами.

А скажіть, будь ласка, ті що в 33-му забирали хліб, була в них зброя з собою?

А я не знаю… Канєшно ж була.

А як люди боронилися?

Ніхто ніяк не захищався. Нікого ж не вбивали. І ніхто не міг протів слова сказать, всі ж без оружия. Може в кого з багатих і було оружиє, я ж того звідкіля знаю. А які ж люди? Прості всі, без оружия.

А де ховали продукти?

А де заховаєте? В землю. Ніде не могли заховать, все забирали?

То забирали, а люди ніде не ховали?

Де хто не ховали, то заберуть.

А де шукали?

Я ж вам казала, що ломом все перепорють кругом землю, де закопане. Ви ж мої дітки, ви не розумієте цього. Пройшла це все, то я знаю, що де закопають, то земля свіжа. Не обдуриш. Я ж не можу обдурить вас, бо ви умні і грамотні, розумієте, що правильно і неправильно. Ви цього не зрозумієте, а я например пройшла це все. Земелька вот, закопали це все – тут уже свіжа земелька, значить тут щось є. Уже ж не могли утаїть.

А давали їжу тим, хто ходив у колгосп?

Була якась комуна, але це не в нас. Я розкажу те, що я бачила і пережила в нашому селі. Я ж маленька була. Голод був не только в нашому селі, це ж страшнєйший Голодомор.

А що в інших селах Ви чули за комуни?

А комуна… Хто пішов в колгосп, то тії хатки осталися, вони робили в колгоспі і було нормально. Це тільки тиє повмирали з голоду, коториє не пішли в колгосп і бідниє повмирали…

А скажіть, будь ласка, а коли забирали продукти харчування, то інші речі теж забирали – рушники, одяг?

Забирали все. У нас, допустім, у голови сільради (то це ще мама казала, а я була виконавцем в 10 років), в сільраді було таке, що секретарю треба визвати когось (чи должен за щось, чи як), то виконавців признача двоє на все село. От допустім я з вами на сьогодні, секретар посилає і тобі треба піти.

А памятаєте як сусідів звати? Хто помер?

Но вони живиє. Я пам’ятаю тільки це од діда Василя, я їх не бачила.

Як прізвище діда?

Діда, що це я знаю… Якименко Василій, а по батькові я не знаю.

Він помер від голоду?

З голоду.

А скільки йому років було?

Не знаю, не бачила його. І його дружина померла.

А як дружину звати?

Дружина Лукерія.

А чули Ви таке «закон про пять колосків»?

Я таке чула, у мене в селі чоловік пішов, назбирав, нарізав кілограм… Це вже я від мами чула, у селі знаєте як – що случилося, все село знає. У його було п’ятеро діток. Поймали, кілограм зважили, дали йому п’ять років тюрми. Це всі знали у селі і я чула од всіх людей. А п’ятеро діток у його було. За кілограм колосків дали п’ять років, а він же у колгоспі робив.

Скажіть, будь ласка, а дідуся, бабусю памятаєте?

Дєдушку, бабушку? Ще й бабку пам’ятаю.

Вижили вони в голод?

Вижили, усі вижили. Оце окрім дєдушкін рідний брат і жінка померли з голоду. Це Василь і Лукерія.

А діти їхні?

А четверо діток їхніх забрали в дєтдом. Там 20 кілометрів від нас був. Як тепер усе, організували той дєтдом. Забрали діточок в дєтдом. Я їх усіх пам’ятаю.

А в кого магазин забрали?

Дєдушка, мамин батько.

Він в колгосп потім пішов?

Нє. Він поїхав у Новоград-Волинськ. І там вони робили і вже хатку построїли. Розказував, що скрізь по хатах по чужих жили всьо время, бо не було за шо руки зачепить. А потом уже купили чи построїли хатинку. А німці коли заступили, то усіх на родіну – де родився. То дід приїхав, то ще малюсіньку хатиночку збудував собі, там дожили віку.

А скажіть, худоба була у них?

У їх було все, забрали домік і магазин. Все забрали. Пішли в світ так – в чом стояли.

А худоба у вас була?

А в нас корівка була одна.

І була вона під час голоду?

Була. Так ми ж після того як батька випустили, так в колгосп же пішли.

А корову не забрали?

Нє, не забрали… Мівлєнька, я тоді не помню, я знаю, що пізніше корівка була. А в той час може і не було нічого.

А скажіть, будь ласка, а скільки разів приходили продукти забирати?

Покамісь все вичистили до послєднього, усе повністю вигребли.

А коли почали помирати з голоду?

Коли не стало їсти нічого.

А масову смертність бачили?

Не бачила, я ж маленька була.

А розповідали? Може вдома говорили про це?

Нє, це я тільки читала про Голодомор, а цього я в селі не чула. Я ще вам розкажу чим ми спаслись. Моя мама ходила… Бородянка там 20 кілометрів… чи 20, чи 40.  Так мамочка ходила із жіночками, діточки оставляли. Батько я вже не знаю де був, вдома не було батька. А мати ходила у ліс в Бородянку, там збирала квіточки, травки всякиє і на базарі продавали, і приносили нам кірпічний біленький хліб. І оце спасли з голоду оце я, чотири сестрички. Таня сама меншенька. Послухайте, я ж бігала до діда, ще кудись побіжу… Запомнила тільки ж цього діда, що він мені такий  пиріжок давав. То ж не всі помирали, той хто в колгосп пішов, то остався… А цей же дід тоже старесенький, він в колгосп не пішов. Його в тюрму забрали перед війною, то він тоже не вернувся. Так ждемо маму, хто що дасть нам. Голодниє. А сестричка Танічка меншенька (її вже нема, на тому світі пухом їй земля) уже була така, що сиділи на печі (оце як вас бачу) уже не говорила нічого. Уже шо там з неї вийде і присохне, і вона не піднімається. І вона вже не говорила. А ми вже бігали – хто шо дасть. А помню мама прийшла і принесла ж оце їсточки. І жіночки прийшли ті, що з мамою ходили. Нам уже ж дали, ми запихаємося, їмо цей хлібчик, а Танічка сидить на печі. А сусідочка каже, що треба дать і Тані, а друга каже: «Їй вже не треба, вона не говорить, сидить тільки як манячок сухенька, одні косточки». А мама каже: «Треба дать їй». І цю кірпічинку мама виймає з торбинки і подає їй. Вона так хватає ручками і чує, їла-їла (оце як вас бачу, ні одного слова не збрехала). А тоді хлібинка впала і вона каже: «Мамо!» Крикнула і вижила.

Скільки їй років було?

Вона 31-го року. 2 года було їй.

Скажіть, будь ласка, а чи допомагали люди один одному?

Та яке хто! Чим? Оце як дітки побіжать, то дасть якого жому… Ходили там, розказують ( я не ходила), хто сильнішинький  то 15-18 кілометрів завод був – так жом, якусь макуху. Я ще помню, макуху принесуть, так гризем її, гризем, смокчем. Знаєте, що таке макуха? Так я пробувала її. Тільки я пам’ятаю, що кусочок пробувала. Макуха – це був празник, гостинець якийсь. А мама оце так спасла з голоду. Мама розказувала, що нарвуть нам корінчиків, збирали ж, а продавали ж на базарах. Каже, такі кульочки муки, вони насипають туди пісок, а потім бумагою, чимось білим обшивають так плотненько. Купують мука, зверху потрусять, а додом привезли, а то пісок. Не чули такого?

Чули, що обманювали і вапно насипали.

Це мені мама розказувала, я ж маленька була.

А дитячий будинок був десь в селі? Де двоюрідні сестрички і братик були?

Будинок був 20 чи 18 кілометрів, но був дєтдом, но вже як воно встановилося. Так оцих сиріточок, що батьки померли, четверо було – три дєвочки і хлопчик.

А скільки їм років було?

Я не знаю точно.

Старші за Вас?

Зовсім старшиє, три сестрички старшиє і самий меншенький Мітя він на фронті погиб. У війну його на фронт забрали, був у цьому вже в Київ забрали не знаю.

А ті, хто були в дитбудинку, Ви з ними спілкувалися потім? Не розказували як вони там жили.

В інтернаті? Було їм там дуже добре. Почему я знаю? Тому шо Марія маму дуже любила мою і приходила з того інтернату. І з інтернату того приносила свою одежу. Їм там давали форму, видно рік чи два а тоді міняли форму, а вони ту приносили,  бо ми бідненько жили. Так я ще пам’ятаю це. Це мамау дуже любила ця Марієчка, вона заміж вийшла в Ірпінь.

А скажіть, багато в селі людей померло?

Багато.

Скільки приблизно?

Нічого не знаю, мені ж було 4 рочки.

А були випадки людоїдства в селі?

У нас не було.

Де і хто ховав людей, які померли?

А ції, що жили.

А платили тим, хто займався похованням?

Не знаю, я за це нічого не знаю. Яке там що поховання було? Згорнули там у якусь ряднинку та вкинули в земельку і все, ні хрестика ніде не було. Например, бабушка покойна, батькова мати, як приїхала після війни. Їздили-їздили по світу, а тоді купили хатку, де знесли, і доживали віку…

А Ви знаєте, де були ці місця, в яких ховали?

Аякже.

А можете розповісти? У Пивовичі кладбище. На кладовищі?

На кладовищі хоронили, тільки ніде ніякого не пам’ятаю. Нікому діла не було, коли голод. Саме страшне – голод, а саме легке – як замерзає людинка, бо я це іспитала. Замерзаєш і вже пече-пече вогньом все як будто ти згораєш, а тоді засинаєш і всьо.

А скажіть, будь ласка, голод був в 46-му, то чому він був.

А засуха була дуже сильна.

Тільки через засуху?

Засуха, висохло все – нічого не було.

Скажіть, а поминають тих людей, що померли в голод?

Хто їх поминає тепер? Ви ж нічого не знаєте.

А поминали раніше?

Ніхто нічого.

А згадують про померлих від голоду в церкві, записки подають?

А я не знаю записочок хто чим подає.

А взагалі згадували про голод, розказували своїм внукам?

Аякже, розказувала своїм, а чужим – і слухать не хотять.

А сусідам розказували?

І слухать не хотять.

А кого Ви вважаєте винними в тому, що стався голод?

Я не знаю, я ж не маю права судить.

Як Ви думаєте?

Усі кажуть, що виновата власть. Забрали все од людей, а люди з голоду повмирали.

А скажіть, будь ласка, де Ви народилися – місто, область.

Село Пироговичі, Іванківський район, Київська область.

Назвіть своє ім’я, прізвище.

Теперішнє? Моє дівоче – Якименко.

Ні. А зараз яка?

Шияненко.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду