1. Дата запису: 3 серпня 2021 року;
  2. Місце запису: смт Обухівка, Дніпровського району, Дніпропетровської області;
  3. Записувала: Коцур Юлія Олексіївна, заступник директора Національного музею Голодомору-геноциду;
  4. Респондент: Шевченко Варвара Пантелеймонівна, 17 грудня 1929 року, народилася в смт Обухівка, Дніпровського району, Дніпропетровської області;
  5. Розшифровка запису:  Муллакаєва Андріана Степанівна;

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала у смт Обухівка,  Дніпровського району, Дніпропетровської області.

(при розшифровці матеріалів, збережено мову респондента)

Представтеся, будь-ласка. Як вас звати?

Шевченко Варвара Пантелеймоновна.

Коли ви народилися?

29-го, 17 дікабря. 

29-го року?

Да. 

А де народилися?

Тут, в Обухівці.

І все життя проживали в Обухівці?  

Да, в Обухівці.

І Голодомор пережили тут в Обухівці?

Да.

А пам’ятаєте щось про Голодомор?

Який? Тридцять…

32-33-го.

Це тіки…шо ж я можу, як там тільки чотири годи було, це по розказам батьків, як вигрібали, як зерно в людей ходили вибирали де яка зернина не була, ходили з такими щіпами, ходили по дворах вишукували, може де хто закопало.

А це батьки розказували, що забирали?

Це батьки, да.

А в батьків щось забрали?

Так не було чого брать.

А як звали вашого батька?

Пантелин.

Прізвище, ім’я, по-батькові. 

Гос’янський Пантелин Юхимович… Пантелеймон.

Якого року народження він був?

801-го чи 901-го, як воно?

901 -го.

901-го.

А мама?

Мама 905-го году.

Як її звали?

Тоже Фіона, Гос’янська Фіона Архиповна. 

Яке в них було господарство до Голодомору?

Коровкаю

Одна корова?

Одна корова.

І більше не було ніякого господарства?

По-моєму кінь ще був, бо ховали, бо казали у тому, хата друга хата була, так сіном заставили і то затулили, щоб не найшли. Був кінь. 

Щоб хто не найшов?

Ну шо ходили забирали, трусили все, забирали все.

А як називали тих людей, шо оце ходили забирали, трусили?

Я не знаю.

Не казали на них якось там, активісти чи комсомольці?

Нічого такого не казали. Вони як приходили, ми ж малі були.

А чи батьки розказували може, що когось розкуркулювали в селі?

Розкуркулювали. 

А як це відбувалося?

Ну забирали, усе забирали у їх, вигружали, я знаю… із хат витой, з хат виганяли їх. З хат їх виганяли витой, висиляли. 

А знаєте родини яких висиляли?

Готв’янський Дмитро, а як по-батькові не знаю, їх висиляли. Та уже позабувала. 

А вашу родину не розкуркулювали?

Ні, в нас не було чого розкуркулювати. 

А корова і кінь осталися у вас в голодовку чи забрали?

Ні, осталися, по-моєму осталися, бо нас вони спасали, як би не корова, так б ми не вижили, бо люди уже коли началася… нічого було, уже трава началася, траву варили, люди зелені як жаби ходили, траву їли  і шо ж то воно, може буряк та й та макуха у нас була, макуху зостануть ото наколотять, молоком промастять, ото таке. Ото як буряк та макуха, та це хальва, такі ми раді, це хальва.

А що ще їли?

Ну це вже я там, тоді я не помню, це в цю голодовку ми їли.

А не розказували батьки оці шо ходили по хатах забирали, вони тільки продукти харчування забирали чи якісь ще й речі забирали?

Я не знаю, за це не помню, не буду казать.

Не помните за це. А хто це за люди були, не казали батьки?

Наші, обухівці.

Ваші обухівці.

Обухівці, їх заставляли, там вищі були, а їх заставляли. 

А чи люди ховали якусь їжу?

Ховали, ховали, оце дід, він… піч, а раньше піч, комін такий був і він під комін туди лантух зерна заховав, причепив якось, що осталося оце. Ховали, хто де змогло куди.  

І не найшли це зерно?

Не найшли.

А де ще ховали, може батьки казали, що вони тоже десь ховали? 

У нас нічого було ховать, може люди де і ховали. Я знаю, шо заставляли і батько їздило, бо заставляли, кінь тай заставляли, так вони як одвернеться той шо наблюдає, тай вони із… зерна раньше ящики такі були і ото там, так вони бігом та поза ящики людям висипали ото, як змогли кому, трошки спасали ото. 

Так оце заставляли в 33-му їх?

В 33-му, в 33-му.

І постійно він їздив?

Ні, ні, ні.

А не можна було отказаться?

Я не знаю, не можу сказати.

А у вас були якісь продукти харчування чи тоже голодували? 

Шо я знаю, голодували, курай уносили, товкли курай, та шо не знаєте такі кущі здорові, заносили в хату, товкли та спалювали, а те насіннячко уже ото варили та й їли.

А що ще їли?

Ну та тоді я вже не знаю, що їли, стільки мені там було, в цю голодовку я знаю, що ми уже їли, а ту не знаю шо. 

А чи доносили люди один на одного, що де хто там поховав зерно?

Такого я не чула, такого не розказували батьки.

А чи можна було колоски на полях збирати?

Ніі, ні, ні, ні. Це і в цю голодовку недавали, недавали, боже сохрани. А в ту я не знаю, а в ту вобще навєрно тоже це, недавали. 

А що могло бути за те що збирали колоски? 

Проженуть, пльоткою поб’ють.

А хто це міг побити пльоткою? 

Охранік.

Охороняли поля?

Да. 

А чи були такі люди в селі, які не голодували? 

Були, були…

Хто це були?

Ну я знаю, Басараби осьо були, вони ночувать мене все гукали, ночувать гукали, то я піду, то вона всігда мені кусочок хліба дасть.

І в них був хліб, да? 

Був же, навєрно. А потом в Остапа Марії, туди і туди ночувать, так ми би і туди і туди, шоб і там попало і там попало. Так ця було Остап іде в ноч, а вона захова сало під той гардіроб, він піде, вона витягне сало і мені кусочок відріже і сама з’їсть:

Так а чо ж ти Остапові не дала?

Я завтра йому дам.

Люди ділилися один з одним?

Да.

А ще хтось може з сусідів допомагав? Чи з сусідів, чи з родичів?

Це у 47-ім я уже помню. Це ж не треба про 47-ий казать?

Зараз уже про 33-ій поговорим, тоді уже про 47-ий.

Я не знаю, що ж мені там було ще.

А чи були діти сироти, що з ними траплялося?

Я не знаю.

Не було ніякого тут у вас садочка чи патроната?

Такого не було.

Дитячого будинку, куди дітей забирали, у 33-му?

Та де їх забирали.

А людей в селі померло багато?

Казали, сто померло. Бо у нас бабуся, з бабусею було їздимо на кладбіще і вони запомнили, бо де ж хрестів не було, а кладбіще там після якогось горбика, могилка, вони дочку поховали, о і за скандалу шо ше був, приходили другі люди і кажуть:

Це наш. 

Так де ж наш, як я це свою Оришку поховала.

Ні, це наш, давайте не глибоку тут, бо ми ховали, дві душі ще привезли і кинули в цю яму.

Десь на дорозі ото підбирали і кидали, були.

Так це від Голодомору хто помер, ваша тітка вона?

Ага, мамина сестра.

А як її звали?

Оришка.

Оришка. А прізвище, ім’я, по-батькові?

Оришка… мама Лук’яновна, значить і вона Лук’яновна, Хабарлака.

Хабарлака Оришка Лук’янівна. 

Лук’яновна.

А якого року народження вона?

Я не знаю, не знаю.

Ну вона вже дорослою померла?

Да вже.

А у вашій родині крім вас ще були брати, сестри?

Були, дві сестри були.

Як їх звали і якого року народження?

Марія 31-го, а Галя 37-го…

39-го?

Чи 39-го.

39-го. А скажіть, будь-ласка, всі діти вижили?

Вижили, вижили.

А бабуся і дідуся жили окремо?

Бабуся окремо жила, а дідусь… я не знаю діда.

Діда не знаєте?

Не знаю.

І оце померла виходить тільки материна сестра?

Сестра.

Чи ще хтось помер з родичів?

Нє, не помню.

Більше ніхто не помер?

Більше ніхто.

А чи можна було людям піти у місто щось обміняти, речі якісь на продукти харчування?

Тоді я не знаю, в 47-ім то було таке, а тоді я не знаю як воно було. А шо там за речі були, Господи. Шо там за речі, як оту куфайку, ляжеш, кинуть, укриєшся, не було ні ряденця, ні одіяла, де воно було.

А чи бачили ви, можливо, щоб люди приходили в пошуках їжі, до вас, може, просили їсти? 

Нє, не було.

Не бачили таке. А імена померлих сусідів чи родичів можете назвати?

От гододу?

З голоду в 33-му чи 32-му?

Бог його знає, я не знаю.

А оце ви казали, що коли померла Оришка ще двох людей докинули туди в яму?

Ну докидали.

Це мати розказувала?

Батько розказував. 

Батько розказував. А хто докидав тих людей туди

Люди, які привезли, десь підобрали і привезли в це.

Ага. А люди вони чим займалися тим, що трупи збирали?

Ну навєрно ж. 

Не було такої підводи, яка б по селу їздила і збирала трупи?

Я не знаю, не буду казати. 

А чи є якісь пам`ятні знаки на місці поховань, ось де вашу Оришку поховали?

Нема ніяких, ніде нічо.

І хреста немає?

Немає.

І ви не знаєте де вона похована?

Я знаю де вона похована, но нема ніяких знаків.

А чи говорили, можливо, були випадки людоїдства у 32-му – 33-му?

Ні, того я не чула.

А були у вас жорна? Жорна були у 32-му чи у 33-му? Жорна!

А, шо молоть? Да, той табуретка, один камінь, зверху другий камінь і ото так ми мололи. 

І в 33-му мололи?

Я за 33-ій не знаю, це у 47-му.

А у 47-му ви розказуєте, що тоді тоже голодували?

Та голодували.

Великий був тоді голод?

Да, великий.

А шо тоді їли у 46-му – 47-му?

Шо ми їли? Та оце я кажу вам макуха, де буряк. Я ж пішла це, уже ж сніг, уже я величенька була, сніг, уже замерзало і назбирала буряків, не я, людей багато було, уже ішла в посадку, зійшла в посадку, він мене нагнав і зняв із мене тай.

А він, це хто?

Охранік я знаю там, конем нагнав. 

І забрав буряки оці?

Я пішла, а буряки остались. Ходили ми в купи брали, були ті кагати, картопля була і вона чи померзла, чи пропала, а воно ж як весна, а люди голодні, а воно ж позападало, видно де і начали ходить розкопувати, розкопувать і де таку ціленьку попадеш, вона ж уже гнила, така біленька, а то з землею і ми ото ходили ту картоплю, нас ганяли, а один раз таке захватив і пішли ж рано, ще темно у степ, 12-15 км. і він нас захватив там, ну він нас нічого, він тіки прогнав цей і все: 

Шо ви з його робите?

А тітка витягла оладок, а він чорний як земля, він ж з землею, з землі же викопано воно.

Так як же ви… 

Та як же ми їмо, так шо ж же нам робить? Їсти треба.

Як пішов уже бур`ян, тоді уже козельки були такі як морква, вони той, такі білі, корінь білий, то уже зажили люди, акація зацвіла, а так трава була, траву начали їсти, зелені. Я уже пішла робить, прийдуть… санітаркою робила, прийдуть в больницю, стануть у в`язальце, ці лопаються, ноги лопаються, під каждим калюжа, пухлі. Та страшне було.

А чи помирали в 46-му?

Помирали, помирали. У нас і сусіди повимирали ось тут.

А ви можете назвати їх імена, оцих людей, що повимирали?

Лисенко дід Семен, як його, по-батькові забулася, Оксана тоже, не знаю як по-батькові. Лисенко Оксана, Лисенко…

Семен.

Семен. 

І вони в 46-му, в 47-му померли?

Померли, уже трава началася, уже начали їсти траву. А у нас колодязі позривали німці, тільки у нас колодязь остався осьо тут і ще в сусідів. Бабка ото прийшла з тим котілочком по воду тай сидить у вікно дивиться, а отут де церква там осокори були і граки сідають, а вона: 

Буде тепло.

Бабуся, а як ви знаєте?

Як сідають оті граки, у середину ховаються, то на холод, а як по верхушках, то на тепло.

Вона не вижила, так і вмерла, мерла, багато вмерло.

А тоді в 46-47-му зерно якесь було, врожай якийсь вродив?

Уродив, у степах уродив, у нас туто шо, ну ми поз`їдали огороди, бур`яни ростуть, ну а шо ж там на 15 сотих посадиш, оце стіки туди до хати отої, а оце бур`яни росли, немав права посадить. Ну в степах, то з осені то лазили конєшно, я там і сиділа в степу. 

А що в степу їли?

То в степу ну шо ми їли. Зкопищали ходили, колоски назбираєш, як не проженуть, то принесеш, картоплю уже ж виорали, уже убрали і ходиш береш. Десь назкопищаєш може за день піввідра, такий довольний шо не можна. То як не проженуть, то нічого, а як проженуть… Не давали! Хай пропаде, а не давали. Качани, кукурудза була, вони попалили, підпалили, попалили, а людям не дали.

Це тут у колгоспі?

Да. 

А скажіть от, чи були випадки, що, ви кажете, ловили людей, когось садили за зерно чи за картоплю?

Не знаю, я не чула такого. Проганяли, били.

А щоб когось садили не чули?

Не чула, не чула. Може уже як крали багато, за зерна чи десь із цього… а так що по степах ми зкопищали за це людей не займали. Що там каждий назбирає за день?!

А ви казали, що були жорна у вас у 46-47-му? Були жорна?

Ну оце млинок отой? Був!

І ви мололи на них?

Мололи.

Шо мололи?

Шо було.

Ну шо було?

Було може жита трошки, де шо було оце потрохи, жменею насипиш у дірочку, змелиш.

А таке наприклад як жолуді?

Ми не їли жолуді тоді, воно терпке таке, пробували, но воно таке терпке, не з`їси його. 

Казали свідки, що треба вимочувати.

Може і таке.

А із кукурудзи, качани, середину не перемелювали?

Ні, ми не мололи.

А оце лободу, кропиву?

Це все варили, це все їли. Вже як пішов у ліс, то цибулька дика, ооо тоді вже зажили, з лісу цибулька, окація, рогіз, начали уже рвать рогіз, то уже капусняк варили, ну придумували шо небудь, колотили аби шо небудь. 

А котів, собак не вживали в їжу?

Ні, в нас такого… я не чула такого, може де хто… їжаків уживали.

Їжаків їли?

Їли, у нас і батько їв і сестра менша їла, я не їла. Мені не попало, видно поки прийшла з роботи не попало, я б тоже їла.

А як же його вполювали, батько вполював?

Ну вони ж лазять у дворі. Батько їв і сестра їла, я не їла, не попало. 

А ховрахів?

То полювали в степах туди, ми туди далеко в степи…

Не ходили?

Не ходили, на ховрахи не ходили, зкопищать ходили картоплю там, кавуни, це все, колоски збирали все.

А як ви думаєте чого тоді люди голодували в 32-33-му і 46-47-му, це через якісь природні умови чи це було штучне?

Бог його зна як воно! Може і штучно, а чого як наші одступали у нас оце зерносховища були, вони пообливали, попалили. Людям не дали!

Хто це?

Ну наші, як уже німці наступали, а наші одходили, вони попалили хліб в зерносховищах.

Людям не роздали?

Ніі! Ми той його брали, уже погоріло, ми шо… сестра менша у мене, вона з 31-го году, то ми тачкою, так ми ячмінь, ше люди не кинулися до ячменю, люди ці старші, то вони то пшениця, то там олія де була на складі. А ми за тачку і той ячмінь, він обгорів увесь, колоски обгоріли, ну а ми навозили таке, слава богу, а тоді перемивали його, висушували, мололи, тай їли.

А ще ви казали, що на полі кукурудза оставалася, палили, не давали?

Палили, палили, пригорювали, не давали. 

Дуже дякуємо!

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду