1. Місце запису: село Крути Ніжинського району Чернігівської області;
  2. Дата запису: 17.11.2005 р.;
  3. Хто записав: Карієва Оксана;
  4. Респондент: Колос Парасковія Василівна, 10.10.1923 р.н., народилася в селі Крути Ніжинського району Чернігівської області;

Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Крути Ніжинського району Чернігівської області.

 Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. або у 1946 – 1947 рр.?

Пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?

Недорид був, водяно було. На городах уродило – із зими поїли до весни, а весни дожались, дак нічого їсти і нічого. Урожай не збирали, бо нічого брать було.

Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Уполномочєни з Ніжина приїжали. І зайде в сіліраду, забирає голову сільради, і ходили викачувать зерно — хто не пошов у колгосп, а хто пошов – того не викачували.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?

Не було нагороди, не було. Ховали. Хоч і знали – не виказували.

Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Я цього не знаю.

Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?

Там уполномочєни були з города Ніжина, от. Забирали, ну не били, не чого, а вони сами забирали. Як їх? Ніхто не бачив. Їх придуть і ніччю забирали. Устанем – нема, забрали. А як їх і куди? Хто знає – невідомо.

Чи мали зброю ті, хто ходили відбирати хліб у людей?

Цього тож не відомо. Чи в їх яка зброя була чи ні? Ну не наші, це голова сіліради должен знать, ну люди нічого не знали.

Як люди боронились?

Неяк не боронились. Забирають, забирають, кричать, плачють, а вони беруть, грузять і повезли.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

У кого забирали, дак ніччю ховали. Як тики могли ховали. Що вправились заховать, а як найдуть, дак це строго тоді їм ховать. Не можна було ховать.

Хто і як шукав заховані харчі?

Із Нєжена уполномочєной приїжав і шукав зерно. Ну як їх звали, тоді боялись їх і називать. Вони якимись і стропами штрихали да шукали. Отак. А ніхто нічого на їх не казав.

Скільки їх приходило до хати?

Ну хто його знає, я ж не знаю скікі їх було.

Де можна було заховати продукти харчування?

Ну, хто і в печі було заховають, дак найдуть і в печі, от. І в печі шукали даже, і забирали. Пуд хатами, отако десь. І або де закопане близько, дак штирхають — шо найдуть, шо найдуть, те й беруть. Ну ніхто їм нічого не казав.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Не, не давали тим їжу, а шо в себе уродило на городі, те поїли, а с колгоспа тоді ж все в государство ж; ті були, шо государство ж наполняли.

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?

Продукти. І забирали одяг. Забирали подушки – усе отекео, подушки і шо було те й брали. Платки, юпки, пальта, сорочки і на торгах продавали, у селі ж продавали, а люди познавали своє.

Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

За п’ять колосків возьмеш додому, дак п’ять год дадуть, і все до комори несли.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Дозволяли забрать, ну тики шоб у колгосп несли у комори – не додому.

Хто охороняв поля і комори?

Сторожа свого села.

 Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Не хотіли, ну їх. (думає) Ніхто не хотів добровольно йти, ну так уговорали їм. Дуже, дуже вбивали їх так шоб, бо не підеш у колгосп, дак буде хуже. І боялись, і писались.

Чи змушували йти людей в колгосп?

Ми тебе виселим, як не підеш у колгосп. Воно настояло – “не запишусь”, тут як “не запишусь”, уже його й забрали.

Де переховували худобу?

Худоби ніде не переховували, бо не можна було переховать — забирали.

В який час ходили забирати у людей зерно?

Удень. Рано утром приходили, шоб той хазяєн ніде не пішов з дому, шоб сім’я була дома. Приходять рано.

Скільки разів приходили до хати?

Як один раз придуть да нікого нема дома прийдуть і на другий день. Уранці нема, у вечері прийдуть. Всьодно ж поки не найдуть потиль і ходять, а це ж не слідкуєш тоді.

Коли почали люди помирати від голоду?

Навесні почали, того шо за зиму, шо уродило — поїли, а навесні нічого їсти, нічим городини садить от, дак лободу рвали, да зільлє, да на дереві лист обрівали.

 Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Не опікувалась нічого.

Хто не голодував в селі і чому?

Багато голодовало, ну були таки, шо десь у Западну, я тоді ж мала була, не знаю. У Западну їздили, у Западний не було голодовки. Із Западної їздили возили зерно. Трохи там продадуть — і тож за спекуляцію страшне було. Дак нишком продадуть десь, да оборот зроблять, і знов поїде в западну. Собі трошки да так і вижило. Хто як мог.

Хто зумів вижити?

Хто? Хто зумів вижити? Хто бликше до власті, хто бликше до власті, дак ото там, може, кого й накажуть, а хто може і як-небуть і “тей” пудлататься трошки може. Як хто у власті там крутиться-о. А такі – померли, як неде нічим, записалось тики в колгосп, дак ніхто не вижив. Пішла весна, дак пішло зільлє всяке дай.

Чи допомагали люди одне одному  виживати?

Не ділилися, бо тоді наче й родні ніде ні в кого не було. Одно од одного ховалось, усе шо досягло те й їло.

Які засоби вживали до виживання?

Шоб вижили, продали де який небуть обуй була, де вдягало яке було, настильники, рушники, сорочки попродали. Корова була, дак тоді ж у колгоспі не можна косить, дак хлів розкривали да солому сікли – корову годовали. Корова тики тинялась, дак по чашечці молока – оце так ми виживали. А як у людей не було корови, дак вобше хаті-от. Оце таке.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Не мали.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

З рослин – у нас близько, дак з липини, тую – лист тики з липини, лист їли. Клєверу не їли, а з липини лист їли, терли да пампушки зелени пекли да з молочком. А тоді цібулька пудросла.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Липу, а кори неякої ми не вживали.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Нічого, тики рибу ловили, до близько Остер був, дак вьюни ловили да їли. Рибу їли.

Чи можна було купити чи виміняти в місті?

Продавали соє там – настильники, дак якийсь окраєць хліба принесуть. У тож очєредь велика й у городі була.

Чи був голод в місті?

Був тоже.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Ну не знаю цього.

Чи відомі випадки людоїдства?

Не було.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

На кладьбищі. Хоронили на кладьбіщі. А невідомих на полі. Пастухи як знайдуть людину, дак уматають у там у якусь одежину, закопають, облявляють, облявляють – не хто не чого. Бо так і по сьогоднішній день. А наши своїх ховали так труну зроблять – тоді ж попродають все на світі і нівщо вдягать. Зидуться. У сорочці дак у сорочці положили у ящичок да й заховали. Не попив не було, не провадив ніхто, не добував нічого. Там чоловік, три, чотири — закопали і конець.

Чи платили тим, хто займався поховання померлих?

Ніхто нікому не платив, бо пухли були.

Чи відомі у Вашому селі захоронення людей, померлих від голоду?

Ні. Кожне коло своєї родні заховало на кладьбіщі.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Поминають. Родичі поминають своїх.

Чи згадують і поминають померлих з голоду в церкві?

Поминають і в церкві – од голоду уб’єнних поминають.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Церква є. Відноситься до Чернігівського.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Хрести встановляла кожна родня своєму. А як церкви розкидали, хрести знімали. Тоді комсомольці зайшли якісь, там комсомольці і позрубували хрести. Хрестив не було – отак.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?

Розповідала на День Побєди, як забирали, дак даже учням розказувала, як колись голодовали, і мене спрашували, як колись голодовали — отаки дітки маленькі, тоже пухли ходили, от. Вони слухали. Розповідала. Ну, а я не знаю, чи вони знають — в’являють це, чи не в’являють, а слухали ж, як я розказую.

Кого Ви вважаєте винним в загибелі багатьох людей?

Хто його знає. Власть більше винувата шо люди погиблі. Тоді ж Сталін керовав усім на світі, дак навєрно його вина є тут. Бо багато потеряли людей тоді при Сталіну.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду