- Місце запису: село Вороніж Шостинського району Сумської області;
- Дата запису: 23 липня 2005 року;
- Хто записав: Сурело Сергій;
- Респондент: Бурдюг Марія Яківна, 8 березня 1913 р. н., народилася в селі Вороніж Шостинського району Сумської області
Під час Голодомору 1932-1933 років проживала в селі Вороніж Шостинського району Сумської області
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932 – 1933 рр. або у 1946 – 1947 рр.?
Да був.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха,
податки?
Неважний врожай, та те, що у людей забирали зерно.
Якщо відбирали в людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?
Партейці
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда?
Донесення на сусідів були, а чи були їм які нагороди не знаю, наверно були.
Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на
збирання продуктів?
Нахально приходили і заберали, що найдуть, документів ніяких не показували.
Чи застосовували до людей покарання: побиття, висилання, арешти?
Висилали, арестовували, штахували, могли конфіскувати і майно, і худобу, і дом; розкулачували.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Не давали нічого і тим, хто в колгоспі був.
Збирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу, тощо?
Забирали часто і коров, коней, свиней, а домашні вещі так тільки у тіх, кого розкулачували, дак у них вообще все заберали і з домов їх виганяли, хто богатир був, а саміх їх кудись висилали.
Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?
Про назву цього закону не знаю, а закон такий був, щоб не ходили по полях і нічого не брали. Одну жінку з нашого села за те. що збирала колоски арестували і посадили у тюрму.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Не розрешали нічого брати і після жнив і збору урожаю.
Хто охороняв поля і комори?
Сторожа і об’їзщики.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Хто й сам ішов, але большество не хотело.
Чи змушували йти людей в колгосп?
Заставляли їх, але як саме не знаю, бо ми з мужом робили у Шосці, а мої родителі самі пішли до колгоспу.
В який час ходили забирати у людей зерно?
Ходили коли захотять, но в основному днем.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Отрубя і полову, добавляли у хліб і пекли мавиту у Шосці, лободу, конський щавель і ще щось.
Чи можна було купити чи виміняти в місті?
Можна було, если було у кого на що мінять.
Чи був голод в місті?
Тоже був, тіко менший.
Чи знаєте що таке ТОРГСИН?
Торгсін – це такий магазін, де на золото міняли продикти та другі товари. Такий магазин був у Шосці, а в Воронежі не було. У тому магазіні я не була, бо у нас не було золота.
Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?
У нас такої дуже великої голодовки не було і в Воронежі від голоду ніхто не умер. Хіба може десь на окраїні, що я не знала.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
В нашому селищі є дві церкви і обидві вони відносяться до Московського патріархату. Розпочато відбудову ще однієї.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр? Зокрема, чи
розповідали Ви про це своїм дітям, онукам?
Знають, але мало.