Перехрест Макар Семенович, 1935 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Ємчиха, Миронівський  р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2003 р.;

Хто записав: Павленко Олена;

Респондент: Перехрест Макар Семенович, 1935 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. батьки Перехреста Макара Семеновича, 1935 р. н., проживали у селі Ємчиха Миронівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Та шо я там знаю про 32-й і 33-й?! Був голод. Знаю, батько пішов був уночі на поле, шоб якогось колосочка принести додому, то його там і впіймали. А нас було сім дєток, я – найменшенький. Вдома їсти не було чого, та ше й батька закрили у холодну. Мої сестри  і брати повмирали, а я лишився і ще двійко сестер. А я їй сказав, шо видно на роду так написано: прожить не 2 годи, а вже без двох годів та й сємдісят.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Засухі і неурожай – то не причина голоду. Бачь, і в цьому році не вродило хліба, ну це ж не причіна, щоб був голод у селі! То все тої податки, шо Сталін видумав та забирав у нас усе. Все забирав до нитки! У сорок шостому помню, була посуха. Наша держава пошти все зерно вивозила із колгоспів – це так хотіла зробити свій план. А ще й після війни селянські двори були розорені

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?

Держава забірала, бо хотіла внічтожити село і селян вобше. У держави були свої плани до селянства, то вона ото посилала своїх людей до нас у село (шо були прєдані сильно Сталіну), а вони вже знали шо тут робить. Знали як нас грабить.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Були. Зараз де Журавель живе, то там колись жила баба Хотина, то вона де шо видивиться, де побачить – то бігла у сільраду і доносила на своїх же. За доноси їй давали не раз і хліб, і сахар, борошна. Ото такі люди, як Хотина та ше й інші і виживали за щот других.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Вони як заходили у двір, то ми нічого й не питали за ті бомаги. А шо б це нам дало? Якшо вже вони заходили у двір, у хату, то вже не виходили поки не найдуть шось у нас. Чи так само у сусідів. Ото мати могла плакати і нічого більше, або ж просила, падала на коліна, шоб не забірали останнє з хати, бо ж в неї семеро дітей і треба їх чимось годувати, бо кожне ж їсти просить. Та просили без толку – ніхто нічого не оставляв.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Нє, нікого не висилали. Ото могли ше побить людину, шо не підчинялися властям, шо сопротівлялися. Кидали людей і у тюрми, але й не так, шоб часто. Ото мого батька кинули в холодну, ще Чуб Палажку, бо та крала лободу на Радгоспі, Перехреста Івана – за те, шо крав вночі стручки гороху на полі. І їм усім грозило до 10-ти років сидіти там, але вартовий у них змилувався і вночі відпустив додому.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Да, я раз бачив пістолета у штанях в одного чекіста. Та ніколи не чув, шоб стріляли у когось як ходили по хатах. В основному вони були незбройні, а так.

Як люди боронилися?

Якщо активісти приходили додому і там була жінка з дітьми сама, то шо ж вона проти них. Старалися ховати, шоб не находили, але ж де там – все находили, то ше й тебе наб’ють. Якшо ж був вдома чоловік, то часто й бійки були, але ж за сопротівлєніє могли ще й посадить. А Андрія ж Когута і посадили у холодну за те, шо побив партійця, шо забірав останнього буряка з хати.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

А хто як міг, так і намагався сховати і зерно, і продукти  й овочі.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Хто шукав? А оці  люди… як це на них казали… активісти, партактивісти. Ото вони і шукали. І вони й дивилися. Могли дивиться і в одежі, у дитячих колисках.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Дочечка, не знаю. Чоловік п’ять приходило. А хто? Це ж ті самі активісти й ходили (ходили одні й ті ж самі).

Де можна було заховати продукти харчування?

То це я казав, шо ховали наші батьки де тільки попаде, даже у криницю кидали зерно та овочі.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали, тіки я не знаю шо. 

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Забирали худобу і вели її у колгоспну ферму. Забирали і коней разом із підводами. А за одежу нічого не чув я, не забирали.

Що таке «Закон про про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Чув, аякже. Це за п’ять колосків, навіть за один, тебе садили до в’язниці. І ти там сидів за колоска чи якогось другого продукта від 5-ти до 10-ти год.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ця бригада сталінська хотіла, шоб люди скоріш подохли, то чьо б би це вони розрішали.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Як хто! Були сторожі у коморі й на полях. Але на полях тої шо, то їх звали люди об’їжчиками, бо вони були на конях і об’їжали поля сотні разів на день, шоб, не дай Бог, ніхто нічого не вкрав з поля.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Ніхто не хотів йти робить на тих паразівів!

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Змушували людей йти в колгосп, бо з дома ж все потягнули у колгосп. Коли ж все твоє добро забрали з двору, то як же жити і на що? А хто ж би вів колгоспне господарство, як не ці селяни змучені?!

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

А десь далеко в ліс заводили та прив’язували на галявині або ж під мостом ховали, але тут бистро находили.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Поки був день на дворі, поки і ходили. Могли день не приходити, два, три, а тоді знову прийти, а могли і кожен день являться у двір.

Скільки разів приходили до хати?

Як тіко шо вчули хто ховає, то бігли як ті вовки у хати. Могли десятки разів заходить.

Коли почали помирати від голоду?

Люди почали вмірать, кажись, у тридцять другому. Вмірали всі, хто голодував: діти, дорослі, навіть худоба й та вмирала.

Хто не голодував у селі і чому?

Не було таких, шо не голодали, просто одні голодали тяжко, а у інших ще був про запас кусок картошини чи хліба.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Малі сироти, хто старшенький був, то тікали в город, думали шо там краще, а хто зостався маленькою сиротою, то просто їх сусіди забирали до себе у родину, а якшо ніхто не забирав, то вже смерть приходила до дитинки. Бідненькі пухли з голоду і вмірали одразу ж.

Хто зумів вижити?

Люди старалися шукати їжу віздє. А виживали стійкіші люди, бо два роки голоду (32-33) та два роки у 46-47 пережити дуже і дуже тяжко. Тяжело було пройти цей ад селянам.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

З моїми батьками ніхто нічим не ділився, багатих родичів не мали ми ні в цьому селі, ні в сусідніх. Кожен жив своєю сім’єю, а не ділився з сусідом. Голод є голод і тут не місце для чужих ротів на той крихітний шматочок хліба чи бульбинки.

Які засоби вживали до виживання?

Більше, ніж красти нічого не лишалося.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

На мали ніякої допомоги, бо у нас і родичів не було таких, що не голодували у ці роки.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Їли коріння грициків, молочаю, їли і кропиву, лободу, глуха кропиву, конюшину. А за ягодами ми в ліс і раз не ходили, бо страшно було йти в той ліс.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Їли ми кору берези, липи, а листя – березове, з липи, з акації листя і білий цвіт.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Нє, диких тварин і разу не їли, а птицю їли – голубів та горобців патрали та їли.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна, але де тіх грошів набрать було чи на обмін начиння свого. А сім’я ж велика, та всім дай (поки ше живі всі у сім’ї були).

Чи був голод у містах?

Був, але люди там не так бідували як на селі.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Не знаю за відомості, мабуть же ж десь є, якшо не спалили! А люди мерли, як мухи, то думаю, шо багато, а там хто його зна.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Бог милував, не було.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Моїх братів і сестер поховали у оддєльних могилках, поруч на кладовищі, а чужих людей без сімї або ті вже шо не мали сили ховати рідних, то всі тіла скидали на підводу, що проїжджала кожен день по селу, і їх ото кидали у одну яму і загортали.

Чи платили тим хто займався похованням померлих?

Нє.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

На старому кладовищі, то це лишилися могилки тих, кого ховали по оддєльності, а хто був похований у місті – то вже давно його втоптали те місце.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», Зелені свята?

А чи ти б не помянула батька чи матір, шо самі не їли, а тебе кормили?!.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Ти думаєш, шо Сталін би це розрішив – нє. Поминали собі вдома, не йдучи у церкву, а зараз вже можна і поїхать у Міроновку і там поставить за їх упокой свічку.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Ні до якого, бо її нема.

Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?

Ні, та й ніхто цим не займався.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Сучасна молодь не хоче вчить історію України, може так де чули краєм вуха. А своїм близьким я розказував і буду говорить і згадувать про це доки живий.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

А Сталінську морду за те, шо подавила спеціально нас.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Перехрест Макар Семенович, 1935 р. н.

Макарченко Тетяна Степанівна, 1934 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Ємчиха, Миронівський  р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2003;

Хто записав: Павленко Олена;

Респондент: Макарченко Тетяна Степанівна, 1934 р. н.

Під час масового штучного голоду 1946-1947 рр. Макарченко Тетяна Степанівна, 1934 р. н., проживала у селі Ємчиха Миронівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Не тільки пам’ятаю, я ще й часто згадую його, то не дай Бог пережити оце ізнов. Ох і ж лишенько. В 33-му мене ще й на світі не було, бо я ж із 34-го року (на рік пізніше від цього ж Голодомору), а бідні люди, а шо ж вони їли!? А це ж усе совєцька власть! Аякже.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Було всього: і неурожай, та й суша, собірали і дань з цього бідного люду, але із цим мирицця можна було ще. Але ж Сталін сказав, щоб цих людей подавили, як клопів. Оце й мали.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?

А власть наша гнилява. Давила людей до останньої зернинки. І чого вони зненавиділи це село (не тіки наше я маю на увазі, а всі-всі села), в городі такого не було страшного, як тут творилося.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Конєшно ж були, вони б так даром не доносили на своїх односельчан, шось мали.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

А приходили активісти до двору, і як почнуть нишпорить попідрах. Скрізь винюхували, як пси оті. Наші активісти нічого при собі не мали, ходили без якіхось бумаг. А нашо вони їм?

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

А може кого й висилали де, а у нас у селі нє –  не було такого. Та й арештів таких не було: ото садили у холодну, а там як вже Бог дасть: чи вийдеш живий, чи з голоду здохнеш, як собака ота.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Ти знаєш і не бачила ніколи. Мабуть, шо нічого й не було. Ходили без пістолетів.

Як люди боронилися?

Всі їх боялися, як чорт ладану, то хто там буде борониться. Це якщо ці активісти ходили по одному до двору, а то ж табуном цілим. 

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Нє, нічого б ти ніде не сховала, бо як не найдуть партіяни, то донесли б на тебе, а у нас у селі було таких багато (Хотина Журавель, Марко Томіленко, Уляна Пампушка й інші ще), що зробили б донос, а тобі ще й одбріхувалися давай, шо це ж наче не вони, а чужі люди.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

А ходили ж по дворах активісти партійні і вони обшукували і у повітці, і у коморі, заглядали у все шо бачили. Гарно обшукували погреба, бо думали, шо такі люди дурні, шоб у них під носом покласти!?

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

То я ж казала вже, то були партійці і ходили вони по чоловік 7-8 до дворів.

Де можна було заховати продукти харчування?

Та це ж ти мені вже наче загадувала. Скрізь найдуть! А як найдуть, то ше й хуже буде тобі.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Хіба ж то їда, яку давали в колгоспі? То ж юшка вода одна з малюсіньким кусочком картошки. І маленький кусочок хліба. Зрідка давали кусеничок гірка, та й той був вже гнилий. Коли-не-коли давали колгоспникам сухарики по два штучки, не більше.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Як нічого не находили з продуктів чи худоби, то забирали і одежу, і відра.

Що таке «Закон про про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Сталін його написав, бо хотів шоби люди не крали із полів і колгоспів нічого. Ото за ті п’ять колосків і садили у тюрми. Шо ж ти зробиш, як їсти кортіло кожному, а де ж ше взять, як не вкрасти!?

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ніхто ніколи не розрішав, але люди крали шо хто зможе.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

А сторожі, а хто ж, їм за це платили гроші. А вони як кого упіймали, то рідко відпускали додому, в основному садили у тюрми за гнилого помидорчика чи цибулинку.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Йшли в колгоспи самі, бо думали, шо стане легше жить, та не тут-то било.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Змушували і насильно людей іти в колгоспи, бо треба ж комусь було засівати, орати, збирати врожай. Дивиться й на фермі за коровами, й кіньми хтось же ж мав. А хто ж усю грязну роботу у колгоспі робив би? Думаєш партійці пішли б туди!?

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Її швидше з’їдали люди самі, або вона здихала з голоду. Це ж скотина, її зараз не нагодуєш, а тоді, де це того корму було настачить?

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

У них не було того грахвіка. Так ото коли прийдуть, тоді прийдуть.

Скільки разів приходили до хати?

Ніхто не щитав рази. Та й хто зараз вже тобі згадає скіки разів приходили до хати? Це було давно, так і вже багато чого позабували.

Коли почали помирати від голоду?

Як не стало шо їсти, не можна й вкрасти, то люди почали пухнуть з голоду. Деякі перш чим померти, то божеволіли.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Маленькі сироти із сіл тікали на город у державні установи якісь, шукаючи там притулку (в лікарні, дитячі будинки). Та й просто на вулиці блукали по місту. Але держава не всіх сирт опікувала. Часто було, шо малих сиріт викидали чекісти, оті із поїздів, прямо на землю. Було багато трупів вздовж залізниці.

Хто не голодував у селі і чому?

Не знаю, не скажу. Мабуть же куркулі, бо всі інші голодували.

Хто зумів вижити?

Кому не пора була умерти. Хто більше звертався і молився до Бога.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

А було і всяко: хто ділився, хто не ділився.

Які засоби вживали до виживання?

Хто мав гроші, то їздив у місто по зерно чи продукт який, а хто не мав грошів, то міняли останню хустку зі скрині на кусок хліба і везли його додому дітям.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

А ми мали тітку Ялосовету, то вони нам, дітям голодним, приносили стручки гороху, кукурудзу.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Коріння ми не їли, а от з рослин, то і кропиву, і лободу. А ягоди, то ті, ходили в ліс по них, як ніхто не бачив.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Кору ми їли зрідка лип’ячу, а листя рвали і їли з лободи, щириці, калачиків, козликів. Їли листя з липи (у нас у селі це листя найбільш любили).

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Ловили косуль у лісі і там їх і різали, кабанів ловили. Птицю ловили тоже, фазанів, тетеревів їли, голубів.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна, тільки гроші давай і бери шо хоч. Але по дорозі тебе могли обдерти партійці, як липку, і міг вернутся ні з чим (з носом).

Чи був голод у містах?

А я й не знаю, був, мабуть. Як у селі нема нічого, то в городі будуть тоже голодувать. Село ж кормить той город.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Ніхто не знає.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Ні, не чули й разу, шоб хто говорив тоді чи згадував.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Хто де міг, там і хоронив, а на вулиці тіла не валялися. Люди ховали всіх на кладовищі.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Ніхто не платив.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Нє, не знаю. Нема у нас таких окремих місць, всіх ховали на кладовищі, на тому, де й зара ховають людей.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки»,  «Зелені свята»?

Поминає кожен свого.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

А ні, хто тоді про них згадував, – радянська влада заборонила це робити. А зара згадуй і поминай скільки влізе. Кожен згадує брата, сестру, чоловіка чи дружину і т. д.. Аякже це й є сім’я твоя.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Нема церкви.

Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?

Ні, немає, а треба було б.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Чи сучасна молодь знає – а мої діти і внуки знають, бо я розказувала.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Сталіна.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Макарченко Тетяна Степанівна, 1934 р. н.

Шмикова Марія Лаврентіївна, 1923 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Владиславка, Миронівського р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2002 р.;

Хто записав: Могилко Г. М.;

Респондент: Шмикова Марія Лаврентіївна, 1923 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Шмикова Марія Лаврентіївна, 1923 р. н., проживала у селі Владиславка Миронівського району Київської області.

 

У 1932 році мені було 9 років. Голод до нас прийшов у село, як і по всій Україні. Батько в цей час відбував покарання за сховане вдома майно розкуркуленого Тарасенка Прохора, а у матері був брюшний тиф і вона довго лежала у лікарні. У сім’ї було 7 дітей, троє старших: Володя, 1918 р.н., Ліза, 1920 р. н., і я. Брат у ті роки працював у колгоспі писарем, а сестра пастушкою.

З листопада 1932 році почалось страшне діятися – люди з інших сіл почали ходити з хати в хату просити їсти. У нас було ще у льоху трішки городини і 2 діжки заквашених огірків. Володі в колгоспі давали трішки хліба і калатуші, а Лізі тільки калатушу – вони несли її додому і ділили на всіх. Зима була страшною. У стрісі, що вкривала хлівець, ловили горобців, варили, розкривали кулі з хліва і з житніх кулів вибирали жовту солому і заварювали з неї юшку, а в неї кидали горобців.

Пам’ятаю, як навесні, коли міщани з Богуслава рушили обозами на Канів по рибу, один віз переїхав чиюсь курку. Ми грілися на сонечку і побачили, як якась чужа жінка взяла розчавлену курку і їла її сиру. Весна була страшна – всі діждалися тепла, але не було чого їсти. Де тільки зеленіла трава, на березі кінський щавель, то ми, дітлахи, їх обривали. А коли з’явилася кучерява лобода – то це було щастя, ми знали, що виживем. У піч Ліза ставила великий золійник, підняти його рогачем не могла, тому сунула на качалці, а в ньому варилися житня солома, лобода і хлібна (з муки) калатуша, або її ще називають шліхта, чи тюря. До нас прибігали сусіди, два рідні брати, дуже голодні – їсти не просили, а дивилися страшними, голодними очима. Ми їм насипали велику миску і вони їли, а решту несли батькові.

У нас в селі було два колгоспи і той, що був на Самарці, ним керував голова Кириченко Роман, був дуже хорошою людиною. Сказав брату, щоб привів мене в колгосп на роботу. А робота полягала в тому, щоб намазувати дощечки на підставках мелясою з ядом, аби на них сідала та липла бурякова кузка. Нас було троє таких дівчаток, от ми і наїлися тої меляси, не знали, що вона була отруєна. Нас випоїли кислим молоком, але зате ми кожного дня мали малий глечик калатуші.

Брат із сестрою день не їли, приносили свої глечики повні, а я по дорозі додому вибирала рукою гущу і приносила юшку. Найменшій сестриці Гані був рік, але вона не могла навіть сидіти, все лежала у колисці. Широко розкриті очі не кліпали, ротик теж розкритий, а животик великий, пухлий. Ліза їй по ложці вливала в рот юшку, а вона не ковтала, та юшка текла і було чути як буркоче в кишечках.

До нас зайшла далека родичка, побачити як ми живемо, чи хто помер. Побачивши, що всі живі, а Ганя геть приречена, стала щодня заходити і давала Гані по 3 ложки молока, вона його брала для дочки. Завдяки тітці Ганя вижила, але голод дав про себе знати. До 5 років був рахіт і вона не ходила, все повзала.

Бігали на цвинтар і дивилися скільки людей за день привезли до ями. Пам’ятаю молодого хлопця Супруна, років 18 йому було, закидали його землею не повністю, стирчала рука, а через кілька днів я знайшла ту руку на городі біля цвинтара, як пішла красти гичку на юшку. Собаки тоді її відгризли і затягли на город. Там вона і лишилася.

На городі зустріла Ганну Оникіївну, почала її не пускати по гичку, хоча город був не наш, а вона пообіцяла, що нам наварить буряків.

Ми весь час зачинялись на засов, щоб чужі голодні не зайшли в хату. Коли це Ганна несе горщик варених буряків, постукала у вікно, я відчинила і вона передала нам горщик. Кириченко Роман – голова колгоспу організував «майдан», це була хата розкуркуленого Кириченка Левка, в яку приходили діти, у яких батьки померли, і такі як я, нам давали там їсти. Так ми змогли вижити.

Кириченка Романа репресували за спалену скирту в його колгоспі. Так невідомо, де він загинув, а у селі ще жива його дочка.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Шмикова Марія Лаврентіївна, 1923 р. н.

Педченко Михайло Петрович, 1905 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Вікторівка, Миронівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 2003 р.;

Хто записав: Крикніцький Олександр;

Респондент: Педченко Михайло Петрович, 1905 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Педченко Михайло Петрович, 1905 р. н., проживав у селі Вікторівка Миронівського району Київської області.

 

Морально важко було виконувати цю роботу. Я чув як діти душилися, заходилися в криках від кашлю. І я бачив вигляд цих людей – він був переляканий, благальний, ненавидящий, тупо байдужий, затьмарений відчаєм або палахкотів напівбожевільною зухвалістю і люттю.

Було болісно бачити та чути все це. І ще гірше брати в цьому участь. Я переконував себе, пояснював собі. Я не повинен капітулювати перед жалістю, що розслаблює. Ми здійснювали історичну необхідність. Ми виконували свій революційний обов’язок. Ми добували зерно для соціалістичної вітчизни. Для п’ятирічки.

Як і все моє покоління, я міцно вірив у те, що мета виправдовує засоби. Нашою великою метою була всесвітня перемога комунізму і заради цієї мети все було дозволено – брехати, красти, нищити мільйони людей, усіх тих, хто заважав нашій праці, всіх, хто був перепоною на шляху.

Коментарі Вимкнено до Педченко Михайло Петрович, 1905 р. н.

Яцик Галина Максимівна, 1928 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Фролівка, Миронівський р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2003 р.;

Хто записав: Крикніцький Олександр;

Респондент: Яцик Галина Максимівна, 1928 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Яцик Галина Максимівна, 1928 р. н., проживала у селі Фролівка Миронівського району Київської області.

 

Ну, що я можу тобі розказати. Було страшно. Не дай Боже пережити це ще раз всім нам. 

Ховали від тих комсомольців все, що могли і куди могли: закопували на городі. Клали під підлогу, під стелею ховали. Але вони і там знаходили, відбирали. Сльози, мольби, прохання нічого не допомагало. От так і голодували. Ходили голодні як щепки.

Що ми їли. Та їли все, що бачили. Я була ще дуже мала, тому весь час сиділа вдома. А мати з батьком, братиком і сестричкою ходили, щось шукали. Нам дуже повезло з сусідами. У Йона, що жив зліва, була корова і її у нього не відобрали. Казали, що мав добрих друзів у сільраді. А Стефанович так добре сховав мед, що його так і не змогли знайти, хоча знали про його існування і заходили до нього постійно. Так той дасть сироватку, інший меду трошки – ми з водичкою розбавимо та й п’ємо так. А взагалі їли й кропиву, і мишей, і котів, траву, будь-які ягоди та важко все перелічити. Що було, то і їли. Тяжко було не тільки від цього. Я довго не могла зрозуміти що сталося, чому ми так живемо. На всіх було страшно дивитися, майже не розмовляли. Ми часто плакали і мама разом з нами. Ох, важко було.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Яцик Галина Максимівна, 1928 р. н.

Кислюченко Марія, 1926 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: м. Сквира, Сквирський р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2003 р.;

Хто записав: Крикніцький Олександр;

Респондент: Кислюченко Марія, 1926 р. н.

Під час Голодомору Кислюченко Марія, 1926 р. н., проживала у місті Сквира Сквирського району Київської області.

 

Мені сім років тоді минуло, а я й досі пам’ятаю, як мама сховала вузлик пшениці, а комсомольці зайшли і забрали, повиносили якесь дрантя з комори, забрали насіння з соняхів. Мама просить, плаче, а ми, п’ятеро, сидимо на голій лежанці й собі кричимо, і тут мама з розпачу втратила пам’ять і впала. Ті комсомольці сипнули нам купку насіння, щоб ми замовкли і мама знову почала голосить і благать, та все марно.

В цей час приходить наша бабуня, на ній кожух, ті, що комсомольці, повалили бабуню і почали здирати з неї кожух.

Двоє моїх братів таки померли з голоду – 14 років і 3 роки. А я спаслася, бо мама мене відвезла в Київ до дядька, і хоч годували там мене недоїдками, а лишилася жити.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Кислюченко Марія, 1926 р. н.

Жураковська Парасковія Йонівна, 1918 р. н.

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Фролівка, Миронівський р-н, Київська обл.;

Дата запису:  2003 р.;

Хто записав: Крикніцький Олександр;

Респондент: Жураковська Парасковія Йонівна, 1918 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Жураковська Парасковія Йонівна, 1918 р. н., проживала у с. Фролівка Миронівського району Київської області.

 

Про голод важко згадувати. Ось інколи дивлюся з вікна на вулицю, бачу як люди лазять по мусорним ящикам – стає сумно, боляче. Та й в пам’яті виринають спогади. Жили ми бідно, була невеличка хата та й клаптик землі. Всю іншу землю відібрали оті от колгоспи, та й єдину нашу корову з птицею повіддавали туди ж. Коли ж почали по селу відбирати всі продукти, то й зовсім погано стало. Хоча таких страхіть, про які я чула, у нас не було, та й залишали нам ще трохи на прожиття. Чи то по доброті, чи то від того, що бачили, що у нас троє дівчаток і ми не виживемо. Тому невеличкі норми зерна на день, весною зібрана різна трава, а взимку чи то якісь сухарі, чи виварена кора з дерев та галузки давали нам шанс на виживання.

А взагалі було важко, всі ходили наче в марі, думки зосереджені лише на одне – де б знайти щось поїсти.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Жураковська Парасковія Йонівна, 1918 р. н.

Кондра Віктор Миколайович, 1930 р. н.

Бер 05 2025 Published by under

Місце запису: м. Кривий Ріг, Криворізький район, Дніпропетровська область.

Дата запису: 25.10.2005 р.

Хто писав: Зубрицька Ірина.

Респондент: Кондра Віктор Миколайович, 1930 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживав в м. Кривий Ріг, Криворізький район, Дніпропетровська область.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-1933 роках?

Коли був голод 32-33 рр. я був дуже малим, мені було 3 роки, тому я мало чого помню.

Влагалі, мені про це розповідали батьки, і з їх розповідей розкажу, як запамʼятав.

Які на вашу думку могли бути причини голоду?

Тоді був неврожай, і щоб якось вийти з положення, влада придумала зекономити хліб та все інше на українцях, тим самим заставив їх голодувати.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Це були НКВД та ЧК, які грабили людей, забирали все, що було.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про

приховання зерна?

Цього я не знаю, не пам’ятаю.

Чи ті що відбирали мали якісь документи на забирання продуктів?

Вони не предʼявляли ніяких документів. Це було їхнє зобовʼязання. Вони вривались у хату, відбирали все, а якби хто виступив проти них, то їх тут же розстринюваши, тому ніяких документів не було. В они все забирали насильством.

Чи застосовувалось до людей покарання, побиття, висилання, аренти?

Хто протистояв, тих висилали у Сибір на ссилки або тут же ж і розстрілювали.

Страждали люди всі: і винні і невинні.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Вони мали з собою зброю, були вооружонні, щоб ніхто не пішов проти їх волі, як вони

сказали, так люди і зробили.

Які люди боронилися?

Боролися всі. Хто, що міг сховав, закопав кудись, вивіз тощо. А так люди були без оружні. Як вони могли захиститись?

Чи можна було приховати, якусь частину зерна,

продуктів, овочів?

Звичайно, це на уяву людей. Хто в лісі закопував, у підвалах, у трубах. Ну треба ж було хоч зернинку мати, щоб хоч якийсь хліб був.

Хто і як шукав заховані продукти?

Енкаведісти лазили кругом, в кожну щілину, в кожний глечик заглядали. Провіряти у

подвалах, у коморах, землю штрикали, щоб знайти якесь сховище.

Скільки їх приходило до хати?

Ну скільки їх приходило. Приходило й по чотири, й по пʼять. На бричках приїдуть, раптово наскочать і роблять своє діло. Забирали все з собою, зі зброєю та ще й червоними прапорами, мов «ось ми допомагаємо государству».

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Були комуни, общі обіди. Ті хто в полі робили, тим робили обіди, а так селяни самі

крутились, виживали.

Забирали лише продукти харчування чи інші речі – одяг,

рушники, худобу, тощо?

Що там забирати, якщо нішита була, голод. Ото зерно забирали. Яка там одежа, кому воно потрібно було. Може якісь дорогі сорочки та світини й забирали, але ж це в кого

було.

Що таке закон про «пʼять колосків»? Чи чули ви про нього?

Цей закон був перед війною. Не можна було грабить государствєноє імущество.

Ганяли людей на колоски збирать, щоб хліба більше було, а взять собі нельзя було, тому що за це срок давали. Государствєноє імущєство каралось від 5 до 7 років в тюрмі. Такий закон був.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяти! Люди ворочали, треба ж було людям щось їсти.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Були старости, прєдсідатєлі колгоспу, виділяли сторожів, тай самі селяни і охороняти.

А на полях був спеціальний обʼїзний. Їде і дивиться, щоб ніхто, ніде, нічого не вкрав. А

як побачить одразу у тюрму і забирали.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгости?

Ні, люди не хотіли. Сталін подав такий указ: або ти вступаєш у колгосп, підписуєш документ, або тебе висилають у Сибір. Це називалось добровольна принудительність.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Де, хто міг. Робили в лісі спеціальні ділянки, але ж були такі бредні люди, підказували, а ті приходили і забирали. Знущалися з людей.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Та вони цілодобово їздили. Могли вночі приїхати, зненацька, все позабирать.

Скільки разів приходили до хати?

Цього я не можу сказать.

Коли люди почали помирать з голоду?

У 32 році був неурожай, а в 33 році Сталін зробив госпоставку – продрозвьортку в містах, також, був голод. І, от, він рішив, фактично, села України доконать. Все забирали. Та й тоді почали помирать.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Були дітдоми, приюти, але діти все рівно бродяжничали, шукали їжу, може кусок хліба на станціях де валявся. Перебивались. Це вже потім почати створювати дитячі комуни, то вони там і пітались, і обучались як моголи.

Хто не голодував у селі, і чому?

Були деякі пронирливі, хитрі. Може хто і не голодував, так боявся, бо люди могли і грабить і розповісти.

Хто зумів вижити?

Кому доля усміхнулась, той і вижив, хто хитріший був. Заставляли робить на крестик.

Як поставлять крестик, значить трудодень був, то може щось й дадуть, а як ні, то й ні.

Чи допомагали люди один одному над голодом, чи ділились

продуктами?

Посліднім куском ділилися. Були голодні, але ділилися. Люди тоді добрі були.

Які засоби вживали для виживання?

Робили, воровали з поля, завжди щось несли. І топить потрібно було, і варить, і їсти щось. Мати на полі робить, то й в кармані щось принесе додому. Макуху з медом змішували та й смоктали.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Хто його знає. Люди ділилися між собою. Ото й вся допомога.

 

Що споживали в їжу з ягід, рослин, коріння?

Якщо було що з зерен, наприклад, кукурудза, гречка, ячмінь, то мололи на крупи, кашу варили. Баби місили просо, лободу, робили такі перепічки. Коріння, тоді була свиріпа з неї давили олію, це було у вигляді постного масла, дуже гірка.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Береза. З неї сок робили, вирізали, та й різали и по кусочкам, варили, іли. В кого був

буряк солодкий, вживали.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Ми, наприклад, сусликів в полі вилавлювали та й їли, горобців, ворон, ну їх я не знаю, люди їли, а от я горобців наловлю та мама супа зварить.

Чи можна було щось купити у місті, чи поміняти?

Тільки міняли люди. Грошей не було. Міняли в кого, що було понаслідству, самовар, чи ще щось, міняли на крупи всякі, овочі.

Чи був голод у містах?

Ну, як сказать, в основному села дуже страждали.

Чи знаєте ви, що таке «торгсін»?

Тоді називалися «торксіни». Там принімали золото, срібло, різні цінні речі. Як зараз ломбарди тільки тоді «торксіни».

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Тоді областями виносило людей.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Були такі випадки. Мама розказувала, що як помирала тьотя Галя (сусідка) сказала їй, щоб її діти по кусочку їли її. Це вже таке без вихідне положення.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Рили ями, та й туди скидали померлих людей.

Чи платили тим хто займався похованням померлик?

Може і платили. Що вони там, приїжджали бричкою, забирали людей та й, потім, скидали в яму. не знаю, точно не знаю.

Чи відомі у нашому селі місця захоронення людей від голоду?

Не знаю, не знаю.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки» Зелені свята?

Люди рідні на проводи чи гробки поминають, але це не розпространяеться. Це кожний собі поплаче, обід зробить.

Чи згадують і поминають померлих від голоду у церкві?

Тоді я не знаю, нам не дозволяли ходить до церкви. А зараз може і поминають в якийсь

день.

Чи є у вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є звичайно. Є і християнська, і православна, 1 греко-католицька, різні є.

Чи встановленні в селі хрести, памʼятники померлим від

голоду?

Які там памʼятники ото може хрестик якийсь і поставлять. А так за що, за які гроші ті памʼятники ставить, ніщита була, а зараз люди живуть трохи краще, то може і

ставлять.

Чи знає сучасна молодь про голод у 1932-1933 рр., зокрема чи розповідали Ви своїм дітям, онукам, сусідам?

Нам батьки розповідали, то ми, що запамʼятали, то й розказуємо.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Правітєльство, влада. В основному свірєпствував Сталін, він був дуже жосткий та жорстокий з людьми і для своїх, і для чужих. Це ідея Сталіна унічтожить “хохлів”.

Коментарі Вимкнено до Кондра Віктор Миколайович, 1930 р. н.

Клименко Василь Григорович, 1928 р. н.

Бер 05 2025 Published by under

Місце запису: м. Кривий Ріг, Криворізький р-н, Дніпропетровська обл.

Дата запису: 25.11.2005р.

Хто записав:  Клименко Ірина Миколаївна 

Респондент: Клименко Василь Григорович, 1928 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживав в м. Кривий Ріг, Криворізький район, Дніпропетровська обл.

 

  1. м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.
  2. Клименко Ірина Миколаївна 
  3. 25.11.2005 р.
  4. Так, пам`ятаю.
  5. Більше влада забирала, але була і засуха.
  6. Влада забирала  все.
  7. Ніхто нікого невидава.
  8. Ні. Ніяких документів не було. Вони нагло вдерлися, забирали все й шли геть.
  9. Так рукоприкладство було, якщо, наприклад,  забирали те останнє відро картоплі, а людина не дає, то і понятне діло могли гарненько віддубасити.
  10. Пам’ятаю що були батоги, а от гвинтівки чи були не пам’ятаю.
  11. Люди хотіли ще пожити. Тобто боялися, тай сили не було.
  12. Можна.
  13. На той час я жив у селі і були так би мовити два донощика: Іщенко Іван Григорович, Руденко Степан Васильович. Їм давали якісь 200гр. зерна за те що вони ходили, шукали й відбирали зерно, хліб.
  14. Закопували в землю.
  1. Давали якусь баланду по 200-300 грам.
  2. Одягу не було, люди полуголі зодили. Худобу крали. 
  3. Ні, я про таке не чув.
  4. Не давали, людей ганяли.
  5. Влада.
  6. Добровільно шли, але тілько щоб поісти.
  7. Так, змушували. Виганяли батогами.
  8. У хатах держали.
  9. Забирали тільки в денний час.
  10. Ходили до того часу поки не побачуть, що вже з голоду пухнуть.
  11. Як тільки не стало що їсти, так зразу ж і мруть.
  12. Ні, це нікому не було потрібно.
  13. Всі в селі голодували.
  14. Допомагали один одному, щоб не вмерти.
  15. Так.
  16. Як весна – іли траву, звірків ловили – іли.
  17. Звісно, допомагали!
  18. Так, їли влітку і ягоди, і коріння.
  19. З вишні листя їли.
  1. Горобців, зайців, ховрашків.
  2. Ні, не було ні грошей, нічим виміняти.
  3. Кругом голод був.
  4. Ні, не знаю.
  5. Багато померло. Відомості не пам’ятаю.
  6. Ні, у нашому селі не було.
  7. На кладовищі.
  8. Давали пайки.
  9. Обов’язково!
  10. Так, згадували, згадуємо і будемо згадувати!
  11. Ні, немає.
  12. Знає.
  13. Хрести.
  1. Я не пам’ятаю, я ще був дитиною.
  2. 1928 року
  3. Клименко Василь Григорович.

 

Коментарі Вимкнено до Клименко Василь Григорович, 1928 р. н.

Зуб Мотрона Федорівна, 1928 р. н.

Бер 05 2025 Published by under

Місце запису: с. Токове, Синельниківський район, Дніпропетровська область. 

Дата запису: 27.03.2008 р.

Хто записав: Зуб Наталія Сергіївна

Респондент: Зуб Мотрона Федорівна, 2 квітня 1928 р.н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в с. Катражка Синельниківського району Дніпропетровської області.

Пам’ятаю про голод 1932-1933 рр. тоді була засуха.Ми, діти-сироти, жили в землянці. Нас було троє дітей. Мені було 5 років, братам Василю – 7, Івану – 9 років. Навесні 1933 року нам з колгоспної кухні принесли “похльобки” у каструлі. Ми її наїлись і в середнього брата полопались кишечки. Тяжкі часи були. Мертвих ховали в посадках і в степу, де прийдеться, бо не було сили в людей нести на кладовище.

Коментарі Вимкнено до Зуб Мотрона Федорівна, 1928 р. н.

« Prev - Next »