Петренко Петро Костянтинович, 1931 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля Обухівського району Київської області;

Дата запису: 16.08.2003;

Хто записав: Косенко Олена Володимирівна;

Респондент: Петренко Петро Костянтинович, 1931 р. н. 

Під час Голодомору та масового штучного голоду 1946-1947 рр.Петренко Петро Костянтинович, 1931 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Так, пам’ятаю. Але 1932-33 роки сам не пам’ятаю, бо був малий. А от вже 1946-47 рр. пам’ятаю дуже добре. Я в 1946 р. їздив в Западну і там поміняли швейну машинку на продукти, за 6 пудів жита, 2 пуди пшениці, 10 кг. сахару.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Влада. Війна. Розруха.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

В 1932-33 рр. – відбирала влада,  а в 1946-47 рр. – не відбирали. І в полі колосків збирати не дозволяли. За декілька колосків можна було получити рік або й два тюрми.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Такого не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Забирали та й все, без ніяких документів.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Застосовували.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Мати розповідала, що мали.

Як люди боронилися?

Ніхто не хотів  віддавати останній хліб, який мав. Але ж його все рівно забирали.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

В нас такого не було. А хто мав сад, то ховали там, але й сад тоді обкладався налогами.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

При моїй пам’яті цього не було.

Де можна було заховати продукти харчування? 

Ніде мабуть. Скрізь знаходили.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу? 

Давали який суп чи там ще щось за те, що ми ходили до колгоспу.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо? Одяг і рушники не забирали.

Що таке закон про «про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Знаю. За ці п’ять колосків судили. П’ять років давали, а саме менше 6 місяців.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволялось. І самі не збирали і нам не давали.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Коло колгоспних комор були сторожа. А поля об’єзджав чоловік, який мав коня, звався об’єзчиком. Якщо когось споймає на гарячому, то передавав повідомлення до колгоспу і визивали на збори і давали тюремне заключеніє і примусова.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Я пішов добровільно, як тільки вигнали німців з нашої території.

Коли почали помирати від голоду?

В 1946-47 рр. такого  не було.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Хто не голодував у селі і чому?

Люди крутились якось. Хто ходив просив, а хто своїм трудом вижив.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ділились.

Які засоби вживали до виживання?

Трудом.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Я не мав ніякої допомоги від родичів.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Всю фрукту, бузину, акацію, пасльон.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

З липи.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Такого ми не їли.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна було. З міста їздили по селах міняли, а ми вже купляли в них за гроші якусь одежину, сахар і тощо.

Чи був голод у містах?

Був. Скрізь був голод.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

В 1932-33 рр. померло багато, а в 1946-47 рр. в селі ніхто з голоду не помер.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Відомі. Баба (називає ім’я, яке ми не вказуємо з етичних міркувань – Ред.) з’їла свого діда.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Хто міг, той і хоронив. І на кладовищі, і так, де міг.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Ніхто їм нічого не платив. Бо це не ті часи були.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

На кладовищі збереглися лише старі могилки.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», Зелені свята?

Поминають.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Зараз згадують і поминають більш, ніж за часів радянської влади.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є. До Московського.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33 років, зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Не всі, звичайно, знають. Я розповідав про це своїм дітям, тому вони знають і внукам. Але є такі, що й не знають, що був голод.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Уряд. Війна.

Чи знаєте Ви, що таке «торгсін»?

Це такий Государственний магазин, який існував в той час.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Петренко Петро Костянтинович, 1931 р. н. 

Петренко Надія Андріївна, 1931 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 16.08.2003;

Хто записав: Косенко Олена Володимирівна;

Респондент: Петренко Надія Андріївна, 1931 р. н. 

Під час Голодомору та масового штучного голоду 1946-1947 рр. Петренко Надія Андріївна, 1931 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

1932-33 рр. я не пам’ятаю, бо була маленькою, а 1946-47 пам’ятаю гарно. Добре трудилися. Годили в колгосп, трудилися. А їсти не було чого їсти. Батько прийшов тільки з війни. Був голод.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Война була. Але поля були засіяні, не те що зараз. Люди трудилися.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

У 1947-му році не відбирали. Просто після войни було важко, а врожай був непоганий. А в 1932-1933 роках відбирали.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Такого не скажу, бо сама цим не займалася. Тому не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Просто приходили і забирали без документів.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Могли й побити, якщо хліб не віддаєш, або посадити в тюрму нізащо. Робили, що хотіли.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Мали.

Як люди боронилися?

Бувало, що й тікали з села або йшли собі туди, куди їх вели, а було таке, що й не поверталися (мати розповідала).

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Мабуть люди умудрились якось щось сховати, так і залишились в живих.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Не згадаю. Але мама розповідала, що розкидали все і скрізь шукали.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Скільки не знаю. Але це були страшні люди.

Де можна було заховати продукти харчування?

Тільки закопати десь неподалік коло хати. Бо в хаті скрізь знаходили.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали їжу. Варили.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Забирали лише продукти, хліб і скотину.

Що таке закон про «про п’ять колосків»? Чи чули ви про нього?

Так чули. Збирали на полі колосочки і їх судили за це.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяли нічого збирати. Война була, то крали. А війна закінчилася, то були в полі чи десь робимо коло молотарки, то було закінчили роботи, то витруси кармани і йди тоді.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Ніхто не охороняв. Коло колгоспної комори був же сторож і об’єзчик об’їжджав поле.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Йшли й добровільно. А кого вже й примушували. По-різному було.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Ну як, може, не примушували, а агітірували просто людей, щоб людина йшла туди.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

В 46-у – не забирали, а в 33-му забирали і сховати її було нікуди.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Коли їм захочеться, тоді й приходили.

Скільки разів приходили до хати?

Цього не скажу.

Коли почали помирати від голоду?

В 1947 р. не помирали в нас у селі. Виживали. От в Голодомор – помирали. Люди крутилися, чимось намагались торгувати і виживали.

Хто не голодував у селі і чому? 

Всім було важко жить. Після війни були якось всі люди рівні.

Хто зумів вижити?

В 46-47 рр. в Трипіллі всі люди вижили і ніхто не вмер.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Тоді були люди дружніші і ділилися. От саме було найважкіше – як не було солі. Сіль була найдорожча за все. Було одне одному щось позичить, а те десь купить і віддасть.

Які засоби вживали до виживання?

Це вже де хто, як зумів зароблять. Але не крали і в колгоспі не крали.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Мали. Коли був Голодомор, так наша баба викопала яму, закопала пшеницю, сала, ячменю. А потім всім по троху родичам роздавала. І я так вижила і наш батько.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Їли і дерезу, і акацію, пасльон. Було дітвора, то як гайнеш по городах і було ото де яке яблуко чи гірок їли і шовковиці.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Такого поганого нічого не вживали. А тільки те, що вирощували.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Поганого нічого не їли.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна було й купити. В Київ вже тоді їздили і вимінювали за хліб, бо хліб пекли самі. Тоді ж пекарні в Трипіллі не було.

Чи був голод у містах?

Був голод і в містах.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

У нас в Трипіллі в 46-47 рр. ніхто не вмер.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Так, відомо, як баба з’їла діда.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є. Відноситься до Московського патріархату.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Розповідала.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Правителі винуваті, що була війна. Уряд.

Чи знаєте Ви, що таке «торгсін»?

Ні, не згадаю.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

#Голодомор #Смертність від голоду #Активісти #Вилучення продуктів харчування #Виживання #Харчування #Закон про п’ять колосків

Коментарі Вимкнено до Петренко Надія Андріївна, 1931 р. н. 

Ноженко Микола Костянтинович, 1939 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 16.08.2003;

Хто записав: Косенко Олена Володимирівна;

Респондент: Ноженко Микола Костянтинович, 1939 р. н. 

Ноженко Микола Костянтинович розповідає про перебіг Голодомору в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Голод 1932-1933 рр. я не пам’ятаю, бо мене ще не було на світі, а те, що розказували мені мої батько й мати пам’ятаю. Що розказували, що прийшли комуністи і все забирали, що даже ховали пшеницю і що там, що закопували і вони все це забирали, що даже закопували в горщиках пшеницю і вони все це знаходили і забирали. Потім, що один сосед не віддавав, сказав, що в нього нічого немає, так вони закрили його в погріб біля сільської ради, а на утро до нього, а його криси з’їли, одні тільки кістки остались. Ось так робили комуністи в той час.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Влада забирала весь урожай і відправляли в росію.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Комуністи приходили із щюпалками (батько мій розказував, що це така змінна палка на конці з проволкою). Прощупували даже кругом  і в соломі, і все розкидували, і все, що знаходили – забирали.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Цього я не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Цього батько мені не розказував.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Хто не віддавав, того висилали в Сибір. І як я вже сказав на початку, що сусіда забрали, закрили в погріб і його там криси з’їли.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Мали зброю. Без зброї не ходили.

Як люди боронилися?

А як можна було боронитись? Якщо ти протів, то тебе забирали і більше не знаходили.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Не можна було. Як я вже сказав, що в горщиках ховали і то знаходили і забирали, що люди пухли від голоду і вмирали.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Не знаю.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Багато. Їх посилали мабуть районна рада або я не знаю, хто в те время був (батько мені розказував, що приходили вооружонні і забирали все).

Де можна було заховати продукти харчування?

А не можна було ніде.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали. Це вже після того, як все вивезли, почали заставляти йти людей до колгоспу.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Ні. Одяг не забирали. Забирали скотину і продукти харчування.

Що таке закон про «про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Я ще малим був і в колгосп ходив збирать колоски і це було обєзжик як споймає, то поб’є так, що не захочеться нічого. Це було в 1947 р. голодний був рік – я пам’ятаю.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Нічого не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Це вже був 1947 р. ті, кому давали зерно, ті й охороняли, свої сільські.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Цього я вже не знаю.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Не можу сказати.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Де, хто зміг – там і ховали. І в лісі ховали.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

І дньом, і вночі.

Скільки разів приходили до хати?

Не знаю.

Коли почали помирати від голоду?

В 33-му році. Перед тим, як вже не було чого їсти, а нового врожаю не було.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Ніяка держава ніким не опікувалась в той час. Вмирали з голоду.

Хто не голодував у селі і чому?

Хто грав під дудку комуністів – ті не голодували, а ті, хто був проти колгоспів і колективізації – ті голодували.

Хто зумів вижити?

Хто сховав продукти, які не знайшли і ті, хто був з комуністами. От ті і вижили.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Мабуть, ні, бо навіть їли своїх дітей.

Які засоби вживали до виживання?

Не скажу.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Не скажу. Виїжджали, тікали з України в росію.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Все їли, що можна було.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Липове листя. Фрукти, якщо були спілими, а то й зеленими їли. Все що було – то й їли.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Цього не знаю.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Не було такого, того що хотілося щось поїсти, а не було чого, бо все повідбирали.

Чи був голод у містах?

В містах не було (про міста батько мені не казав).

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Дуже багато, дето 2/3 населення.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Да як я вже казав, їли навіть дітей.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Ніхто ніде. Так падали. Хто міг, той і хоронив, а більшість не хоронили, бо в людей не було сили даже щоб викопати яму, а потім вже позбирали їх, та в братську могилу всіх покидали.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не можу сказати цього. Ніхто нікому не платив, мабуть, просто заставляли, та й усе.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Не відомі, мабуть на цвинтарі.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Поминають.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Не знаю.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Тільки строїться церква. А до якого патріархату вона відноситься, я не знаю.

Чи встановлені хрести, чи пам’ятники померлим від голоду?

Ні, немає.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33 років, зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Я вважаю, що не всі знають. Я розповідав.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Комуністів, владу.

Чи знаєте Ви, що таке «торгсін»?

Ні, не знаю.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Ноженко Микола Костянтинович, 1939 р. н. 

Косенко Оксана Павлівна, 1924 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 16.08.2003;

Хто записав: Косенко Олена Володимирівна;

Респондент: Косенко Оксана Павлівна, 1924 р. н. 

Під час Голодомору Косенко Оксана Павлівна, 1924 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Так, пам’ятаю.

Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Забирали хліба і все чисто влада і був голод.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Я не знаю, мабуть, влада.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Не було цього.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Ні, не мали.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Просто забирали людей.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Мали, з зброєю забирали.

Як люди боронилися?

Як вони могли оборонятись, просто тікали.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Ні, не можна було.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Цього я не припомню, бо була малою.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Цього я теж не пам’ятаю.

Де можна було заховати продукти харчування?

Ніде, їх знаходили скрізь.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали, їм там варили їсти і давали.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Тільки продукти харчування та худобу. 

Що таке закон про «про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Збирали в полі колоски і залишки городини, варили куліш, а це заборонялося.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні, не дозволялось, за це наказували.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Сторожі такі були від влади.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Ні, самовольно не хотіли, їх змушували.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Робили і все, закликали на роботу на кожен день. Так і змушували.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Я малою була, тому точно не припомню.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

І вночі приходили, і вдень.

Скільки разів приходили до хати?

Не пам’ятаю, бо малою ж була.

Коли почали помирати від голоду?

Точно не пам’ятаю, знаю, що тепло було.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Їх забирали кудись.

Хто не голодував у селі і чому?

Мабуть не було. Голодували всі.

Хто зумів вижити?

Не всі, звісно. Але багато.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ділилися хто чим міг.

Які засоби вживали до виживання?

Мирилися. Одне одному допомагали.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Аякже, допомагали один одному.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Все, що попали. Акацію сушили, пекли і лободу рвали і варили борщ. Коріння я не їла. Різні ягоди.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Ми такого не їли.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Ми такого не вживали.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна було, мабуть, тільки що я не пам’ятаю.

Чи був голод у містах?

Був.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Багато померло.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Так відомі. Їли. Отам коло рибколгоспу баба діда з’їла.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Хоронили на кладовищі в селі. Всі люди збиралися та й ховали.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Я не знаю чи їм платили, чи ні.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

На кладовищі, к я вже й казала.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Поминають. В кого є рідні, то рідні поминають.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Тільки тепер поминають.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є. До Московського.

Чи встановлені хрести, чи пам’ятники померлим від голоду?

Ні, немає.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33 років, зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Аякже, розповідала.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Власть та і все.

Чи знаєте Ви, що таке «торгсін»?

Ні, не знаю.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Косенко Оксана Павлівна, 1924 р. н. 

Шинкаренко Надія Максимівна, 1937 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київської обл.;

Дата запису: 20.11.2002;

Хто записав: Сваволя Олександр;

Респондент: Шинкаренко Надія Максимівна, 1937 р. н. 

Шинкаренко Надія Максимівна, 1937 р. н. розповіла про Голодомор в селі Дерев’яна Обухівського району Київської області.

 

Про ті страшні роки Голодомору розповідала мені моя мама. Вона дуже часто водила мене в с. Дерев’яну і показувала те місце коло хати в полі, де померла моя тітка Надя і Катря. В моєї бабусі, маминої мами було 11 дітей, мама була одинадцята. В 1933-му померла моя бабуся, дід та їхні семеро дітей, живими залишились – четверо. А моя тітка Надя померла на полі в липні 1933-го. Прийшла на поле з донечкою жати пшеницю. Подивилась на колосистий лан і сказала маленькі доні: “Слава Богу, дитя! Діждалися, тепер може попоїмо хліба”. Почала жати, а сили немає, падає, під сонцем. Її восьмирічна донечка затуляла маму пеленою спіднички від сонця, бо та була дуже знесилена і не могла жати. Нажала моя тьотя перший сніп, взяла колосок, розім’яла його в долоні, поклала зернину в рот, та й померла, вдихнувши в останнє повітря. Моя мама померла в 51 рік, видно позначились на її здоров’ї ті страшні роки. А мене назвали Надією, в честь моєї тітки.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Шинкаренко Надія Максимівна, 1937 р. н. 

Чигирин Надія Севастьянівна, 1914 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 12.11.2002;

Хто записав: Тичинкіна Катерина Іванівна;

Респондент: Чигирин Надія Севастьянівна, 1914 р. н. 

Під час Голодомору Чигирин Надія Севастьянівна, 1914 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Я, корінна трипільчанка, наша хата стоїть коло кладовища. Той страшний 33-й добре пам’ятаю, страшний голод був тоді, нам трипільцям, трохи було легше, тому, що жити коло Дніпра, риба, молюски, луг, щавель, спасалися цим. Але в Трипіллі в той час дуже багато померло людей. Пам’ятаю, як кожного дня, вранці, люди стягували до нашої клуні і в клуні сусідів душ по 10 померлих, а тоді через днів два-три, коли вже запах почав іти, підводами звозили на кладовище і закопували в братські могили. Могила ця була вирита коло каплички, в якій була похована дуже багата людина, там горіли лампадки вона була багато оздоблена. Розрушили її десь в 1933-34 роках. Пам’ятаю сім’ю Хоменчука Терешка – четверо членів цієї сім’ї померло, залишилась одна дочка. Сусідка Терпило Тетяна теж померла від голоду. 

(Свідчення з фондів Музею Голодомору). 

Коментарі Вимкнено до Чигирин Надія Севастьянівна, 1914 р. н. 

Хроль Наталія Олексіївна, 1918 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 09.12.2002;

Хто записав: Сваволя Олександр;

Респондент: Хроль Наталія Олексіївна, 1918 р. н. 

Під час Голодомору Хроль Наталія Олексіївна, 1918 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

В 1932 році, в самому його кінці, я покинула школу, закінчивши тільки три класи, і пішла працювати в колгосп. Землі в нас було мало, жили ми бідно, а голод заявив про себе вже на повну силу. Колгосп послав мене вчитись на трактористку, але спочатку мені було потрібно опанувати ази прицепщиці. Люди ходили пухлі і вмирали прямо на дорозі від голоду. Їли коріння дерев, збирали мерзлу картоплю, буряк, моркву, все, що залишилось в землі, їли собак і котів, яких ставало все менше і менше в селі. Мені в колгоспі давали пайок: кусок хліба, черпак якоїсь баланди, чечевицю. В нашій сім’ї з голоду ніхто не помер.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Хроль Наталія Олексіївна, 1918 р. н. 

Ханенко Катерина Михайлівна, 1928 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 14.11.2002;

Хто записав: Анопрієнко Олена;

Респондент: Ханенко Катерина Михайлівна, 1928 р. н. 

Під час Голодомору Ханенко Катерина Михайлівна, 1928 р. н., проживала в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Був великий голод, тому то була організована “красна мітла”. Активісти (красна мітла), яких в нашому селі налічувалось до 20 осіб вимітали, вигрібали все, що було в людей по приказу з верхів. З людей викачували весь хліб. Щоб не вмерти з голоду і якось вижити, люди парили гречану полову, копали ожину, їли коріння, різне лушпиння. Але все ж таки багато людей померло. Люди мерли ідучи по дорозі. Було організовано пару чоловік і віз для того, щоб підбирати групи по дорозі. їх звозили в одну яму, але не закидали землею, бо на другий день кількість жертв збільшувалась. Навіть в деяких сім’ях мати їла своїх дітей.

Померла сім’я Лівирантів. Вони наїлися тієї ж полови. Сім’я Колесників також померла від голоду. Три доньки померли в Дзюбенка Лавра та Оксани, які поховані на городі в одній ямі. Багато дітей батьки завозили в Київ, залишали під будинками та магазинами, потім їх підбирали і поселяли в притулок, де вони мали вижити: це такі як Овчаренко Пріська, завезли трьох дівчаток, які повернулися, розшукали матір, з них дві приїхали до рідної хати, а одна так і не захотіла бачить рідну матір і свою оселю. Таких було багато, хто рятував життя своїх дітей від голодної смерті. Голодомор був великий тягар на селян.

Це був штучний Голодомор, щоб вигубить народ голодною смертю. Це був приказ з верхів.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Ханенко Катерина Михайлівна, 1928 р. н. 

Солошенко Михайло Якович, 1923 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 20.11.2002;

Хто записав: Сваволя Олександр;

Респондент: Солошенко Михайло Якович, 1923 р. н. 

Під час Голодомору Солошенко Михайло Якович, 1923 р. н., проживав в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Мені було 10 років. Пам’ятаю все добре тому, що був досить дорослий. Нас у сім’ї з дітей було троє: я, моя сестра Оля, брат Володимир.

Ми лежали на печі, коли до хати зайшли місцеві активісти. Я їх часто бачив, це був дядько Савка, якийсь дядько з рушницею та якась тітка Шура Хомівна. Вони почали шукати хліб, але в хаті хліба зовсім, зовсім не було, бо декілька днів тому “Красна мітла” вигребла все їстівне. Але матері вдалося приховати один горщик жита, який стояв на полиці, з іншими горщиками. Цей дядько з гвинтівкою почав колупати припічок, а потім, поскидавши нас з печі, і саму піч, він шукав золото і хліб, думав, що наховали, але він нічого не знайшов. А тим часом дядько Савко знайшов той “святий для нас горщик”, в якому було може кілограма зо три жита. Я йому кажу: “Дядько Сава, не забирайте, бо ми ж помремо”. – А він у відповідь: “Не здохнеш!” І так вони, оголивши хату від останніх харчів, пішли з двору.

Батько працював у колгоспі, забравши туди наших коней: Сірка і Каштана та два вози з плугом. Коли він прийшов додому, мати йому розповіла про те, що відбулося, що поколупали піч, мати до того часу вже помазала її. Тато підійшов до печі і сказав мені, так, як я був найстарший: “Миша, пошли”. Я зліз з печі, вдівся і ми пішли з батьком до того будинку, де збиралися ті місцеві активісти після денної праці. Будинок був на високому фундаменті і батько не міг заглянути у вікно. Тоді він підсадив мене до вікна, і, я побачив, що всі ходили голі, було багато ласощів на столі і декілька графинів з горілкою. Коли я розказав це батькові, він сказав: “Зрозуміло, чим вони займаються після дня грабування”.

Нашому коню в колгоспі поламали ноги, його зарізали. Батько приніс додому голову з нього. Мама відразу ж її у великий чавун і в піч. Зварила її, і, вже мали її їсти. Але до нас знову завітала “Красна мітла” і та тітка Шура заглянула у піч, а там зварене м’ясо, тоді вона взяла той чавун, винесла надвір і вивернула все на землю. Коли вони пішли, мама зібрала те виваляне в землі м’ясо у чавун, помила, залила водою і знову протушила в печі. Після того ми днів три ходили ситими. Та й батько на роботі у кишені понабирає жита чи овес. Також ходили з татом ловили рибу, сушили її, товкли в ступі на дрібні шматочки і варили з неї рибний суп. Та так і перебивалися.

Іще у наших сусідів померло четверо дітей. А інша сусідка – вдова, поховала своїх двох синів. Люди самі йшли на кладовище щоб померти. Вони приходили до братської могили і там просто засинали на віки. На нашому трипільському кладовищі було дві братських могил, розмірами 2×4 м., (вгору від Чигиринів справа). Одна для дорослих, а друга для дітей. Це були дві викопані поруч ями, в одну скидали дорослих, а в іншу клали штабелями дітей. Кількість мертвих дітей набагато перевищувала кількість померлих дорослих. І яма з дітьми набагато швидше заповнилась ніж яма з дорослими. Потім ці мертві тіла, які зложені у братських могилах попригортали землею і то не товстими шаром. Інколи траплялося так, що собаки, які залишилися живими, яких ще не з’їли, розривали ями аж до трупів.

Хочу розповісти про один випадок, який стався зі мною, уже на весні 33-го. Одного разу мій батько послав мене на Кісілівку до дядька Борща, його звали Миколою, він був добрим знайомим мого татка. Я пішов до нього, щоб узяти струганок. Коли я йшов понад річкою між дерезою, то побачив, що на мене біжить якийсь дядько з собакою. Я дуже перелякався і побіг додому. Розповів своєму батькові, і він зрозумів, що то був (називає ім’я, яке ми не вказуємо з етичних міркувань – Ред.) Цей (називає ім’я, яке ми не вказуємо з етичних міркувань – Ред.) був людоїдом. Я зрозумів, що він хотів мене з’їсти. До цього випадку мені не вірилось, що існують люди, які їдять людей, але після цього я зрозумів, що це дійсно так і став бути дуже обережним.

Тяжкий Голодомор був пережитий мною, але вся моя сім’я залишилася жива і здорова.

Пам’ятаю, що на весні 1933 року, коли піднялась молода трава і бур’ян, по долині річки Бобриця і на Халеп’янській горі, люди знаходили трупи померлих людей, які пролежали тут цілу зиму, і вже почали розкладатися. Це були люди з віддалених від Дніпра сіл. В тяжку, голодну зиму, вони добиралися до Халеп’янської пристані, щоб поїхати до Києва в надії врятуватися від голоду. Люди, які жили близько того місця, позакопували трупи нещасних людей, прямо там на місці, де вони лежали. Так що там, біля містка через річку Бобриця, лежать кістки померлих від голоду людей.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Солошенко Михайло Якович, 1923 р. н. 

Олексенко Микола Андрійович, 1927 р. н. 

Бер 06 2025 Published by under

Місце запису: с. Трипілля, Обухівський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 27.11.2002;

Хто записав: невідомо;

Респондент: Олексенко Микола Андрійович, 1927 р. н. 

Під час Голодомору Олексенко Микола Андрійович, 1927 р. н., проживав в селі Трипілля Обухівського району Київської області.

 

Мені тоді було 5 років. Події відбувалися 1932, на початку зими. В хату зайшли невідомі солдати. Вони почали вигрібати все, що було. Позабирали всі харчі, на горищі було 100 пудів муки. З усіх горщиків повисипали гречку, квасолю, горох. Навіть у піч залізли, у горщиках було наготовлено куліш, борщ, і те повисипали прямо додолу. Так, як підлога була земляна, місцеві активісти, гострими арматурами штрикали в кожній кімнаті, в підлогу, шукали, думали, що позакопували хліб.

Нас було в сім’ї з дітей троє: я, мій брат Василь та сестра Надія, якій було півтора року. Під малу сестру, в колиску, замість матрацу наложили, нахованого зерна та муки. Та один з офіцерів, підійшов до колиски, викинув звідти Надю на припічок і вигріб з колиски залишки хліба. Хліба було вдома досить багато тому, що батько з своїм знайомим тримали свій вітряк-мельницю. Але за хвилин двадцять в хаті не залишилося крихти хліба. Одна картопля з капустою з борща на підлозі. На другий день “Червона мітла” завітала знову до нас, забравши овець та курей з гусьми. Був іще кінь, але батько в той час забрав його з собою до мельниці і кінь залишився у нас. Батьків вітряк повністю розкуркулили. Відразу після цих подій, мій батько влаштувався в Київ на мельницю – вантажником. Позав’язуючи калоші на штанях він накраде жита, чи овсу, а мати зимою пішки в Київ іде та забирає той хліб. Так ми добували потроху хліб. Десь через два тижні ми з мамою ходили на поле, городи та з під снігу викопували торішню, мерзлу, пригнившу картоплю. У ступі товкли солому та полову, з цього та картоплі мати варила так званий куліш.

Наший кінь через декілька тижнів впав на ноги, він охляв, мусили його зарізати, але м’ясо забрали офіцери. Нам залишилася одна шкура. Цілу зиму мама потроху різала цю шкуру і варила в горщику. Посьорбавши кип’яченої води та пожувавши шматочок шкури, ми перебивалися.

У наших сусідів, далеких родичів вимерли всі діти та бабуся. Я своїми очима бачив, як їх повкидали на військову підводу і повезли, побачивши не вперше, можна було подумати, що і рулять і везуть дрова. Можна було часто побачити, як їдуть підводи з мертвими людьми, або, як на дорозі тільки-що прохожий чоловік уже лежить не живий.

Моєї жінки баба, найшла дуже добрий спосіб порятунку. Вона пішла на далекі села, служити до попа в церкву . І взагалі багато людей покидали свої домівки, мандрували або в інші області, або навіть в інші держави. Дуже багато моїх знайомих загинули протягом 1932-1933рр. Через деякий час усі люди зрозуміли, що цей Голодомор був штучним, спричинений державною владою. Але, який страшний цей Голодомор не був – у нашій сім’ї всі залишилися живими. І у 1937 р. з’явилося ще двоє діточок. Дві дівчинки, мої сестрички Галина та Тетяна.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Олексенко Микола Андрійович, 1927 р. н. 

« Prev - Next »