Юхименко Ганна Євменівна, 1923 р. н.
Місце запису: с. Кадомка, Кагарлицький р-н, Київська обл.;
Дата запису: 26.08.2003 р.;
Хто записав: Андросенко Максим Іванович;
Респондент: Юхименко Ганна Євменівна, 1923 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. Юхименко Ганна Євменівна, 1923 р. н., проживала у селі Коритище Миронівського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви Голодомор 1932-33 років?
Пам’ятаю.
А які, на Вашу думку, були причини Голодомору?
Причини були такі. Як почався 1929 рік – почали розкуркулювати людей. Розкуркулювали людей. В нас було 7 постройок, воли були, пара коней, молотарка, косарка все було як в колгоспі і все забрали в колгосп. А батько у революцію був головою сільської ради, а голова раїсполкому був Сенделейович. Я все здорово знаю. Тоді він збирав подать і відправляв у червону армію. А тоді залишилися ті, що знали Сенделейовича і батька, а тоді кажуть, що тікай куди-небудь, бо будуть у Архангельське висилати. І батько поїхав в Крим на будівництво єврейських сіл. А ми були з Ольгою на вокзалі. Сестра була з 1920 року. А ми як. Що там вони заробляли, як вони жили не знаю. А нас покинули на вокзалі. То ми підемо, там такий був амбар, де була кукурудза. А вони нам дадуть тієї кукурудзи, а води не було, а як поїзд зійде, то так і нам дадуть качанів і ми варимо. А тоді як… поїзда… ми назбираємо цього… запалять вони нам.Чи варило, не варило, а нагріли і гриземо. А тоді був такий буфет на станції. Ось, каже, село є, може, вам там татари щось дадуть. То ми підемо просить. Нас зустрів молодий, розкутав платок і дав кукурудзяний хліб такий шматок був, як бруслина. Він його розломив і дав. А як увійшли в село, вони нас напоїли… Це молоко… А тоді ми там були, а що ж на… спимо і не застудилися, і не померли. Вона каже: “Ідіть у дітдом”. А тоді дітей ніхто не брав, вони нікому були не потрібні. А дєтдом був у Сімферополі. Ми і кажемо, що дороги не знаємо, а вона каже: “Ідіть по залізній дорозі, тільки слухайте – як почуєте, що гуде, то тікайте з дороги”. То це йдемо по залізній дорозі, а Ольга іде і слухає. Прийшли ми туди. Ми там походили попід рядами. Нам хто рибину, хто катику, хто сиру. Все поїли. І був маленький сарайчик. Ми туди – переночували. Тоді забрали нас у дитячий будинок. Помили, нагодували, а батько прийшов довідатися де ми, а ця розказала де. А там зразу на базарі сказали, що нас забрали у дитячий будинок. Сидимо ми – їмо білий хліб і галушки, а Ольга раз… Я не знаю чого, коли батько заходить. “А я вас, – каже, – шукаю”. Та Ольгу на руки, мені нічого. “Збирайтеся”. Зняли ті старі плаття, ми убралися, він дав нам чорні цукерки. Я дивилася – перший раз в житті побачила шоколад. З’їли, приїхали. Забрав нас батько, заробив грошей і написав у Крим до людей… Що вернули нам хату. А у тому районі добилилися, що батько у революцію у… збирав подать і каже… масла, а тоді… а там картоплина чищена. І за те вернули хату, ми вернулися у началі 1932 року. І так перед жнивами колоски збирали, гонили нас, а тоді приїхали з Херсону люди, мене брали для… Це були ми в колгоспі, мені було 4 роки, 22 грудня 5 років, а мене взяли на… Так вони кажуть: “Вона вміє – заберіть”. Так я дитину гляділа. Дитина хвора: ззаду горб, спереду горб, ноги сплетені. З тою дитиною я носилася, гляділа. Тоді приїхав якийсь дід, забрав цю дитину, батько тієї жінки. Мене привезли додому – якраз почався 1933 рік. І це – мати дома й батько. Батько був тесляр, людям ставні на вікна робив, бо лазять. Хто давав кружку солі, хто гороху, хто якоїсь чечевиці – то така була плата. Принесли люди костюм, одежу яку-небудь, а коли розкуркулювали, то люди вночі прийшли і кажуть, що: “Вас розкуркулять”. Був батько, так… був, то як таке вже бідне прийде, та що-небудь поможе – то мішок борошна, тому картоплі, тому те, тому те давав батько. І вони прийшли і сказали: “В них забрали одежі трохи”, – а як вже настав 1933-й, то принесли. І батько забрав весною одежу цю і поїхав у Київ міняти на якусь крупу. Він не виміняв. Тоді такий був закон – хто явиться в Київ, то відбирали у порожні церкви, замикали, поки не помруть, а тоді вивозили в… Це так було, це істина правда. Бог свідок.
Тоді немає батька. Мати заболіла водяною хворобою. 1933 рік – Ольга пішла на роботу, Ользі є робота, то й робить. Я пішла, сказали, що поки немає. Настали жуки – пішла я тоді на роботу. Мені кажуть: “Ти ж мала, не знаєш який жук”, – а брат наш самий старший був з першого року… взявся там робить в гуртожиток. Він побалакав і мене прийняли на роботу. Мати хвора, в хаті нема нічого – тільки кожушок, із кожушка спина з одежі, більше нічого немає і мати лежить… Кожух… І роззули вона, хоча і осінь була, ще тепло було, але вона взула, щоб не забрали. А її роззули, забрали, роздягли. Тоді ходила я на роботу – 1933-й рік почався. По дорозі люди, як я вже йшла… Вже розкуркулював – в кого не було землі, то ходили до багатих, заробляли і підтримували. А як вже не стало, як вже розкуркулили, то він… колгосп не зібрався, то вони по дорозі люди мерли, так і розкладалися.
Ніхто не звозив їх?
Ніхто. Це тільки в селі назначили одну підводу і одного чоловіка. Він збирав людей. У кого були корови позоставалися. А у кого не було худоби, то хати повікриваті, а бур’яни такі, що треба розгортати, як у хати йти. І заглянув, немає мертвого – поїхав далі. Тоді на віз мертвих викидає, а хто здоровіше, викопує велику яму і він туди їх скидає. Тоді… по тому кутку пройти не можна було – така була вонь. А тоді ж ми на… ходили, давали по 300 г хліба. А хто вмирав на дорозі, то ніхто не збирав. І варили, давали вівсяний кандьор. І таке ми їли. Зараз ніхто не повірить, хоч головою землю вибий, а тоді їли. І було 60 дітей, це я знаю… був бригадир коло дітей, чоловік. А чого його поставили – бо в нього були часи, а ні в кого не було. Діти робили тільки до 4-ох годин і все, а вже уранці, коли роздадуть їсти дорослим, бо їм треба полоти, а жуки то й так побудуть, а дітям як останеться, то їм у обід дадуть. Тоді поїдять діти і він веде їх на роботу. Було 60 дітей, а жнив діждало 12. Була така маленька хата і там жили давні робочі і таке маленьке ліжко односпальне, плита і все, і коридорчик. Який той коридор був, а я так: простягну ногу у ту і другу стіну, такий був завширшки. А це так, знаєте, Бог дав мені здоров’я – дощі, знаєте, мокро і діти полягають… Дітей – холодне, а це вмерло, далі тепле, я там і зупинилась. Тоді рано витягають цих дітей та десь у яму скидають. І тоді директор цукрового заводу, бо це [маляс] … був від цукрового заводу. Це директор привіз малят і по четвертушці на жиждень давали [малясу]… а добра. Корови в радгоспі були гарні, жирні, воли гарні були, бо землю треба було оброблять і коні. Так коровам та коням кропили [малясом] … солому і вони їли. А воду не давали нами пити, вони не знали… поки дорослий прилізе, то та вода й вилитить. А до води не допускали, бо такі люди були страшні, щоб корів не заразили. Тільки хто до жолоба, щоб напитися – того батогом, а грязь дощ. А тоді дивлюся я, бочка їде, я й кажу дядьку… думаю, куди ж він повезе її, дивлюсь – повіз.
Прихожу, замкнутий кружок. Вже… і вже поїхав по… на Миронівку. Почалося розвиднятися, я встала. Що ж робити? Беру соломину, як таку, аби кіт на впав і собака. Встромлю соломину… витягну – наїлася. А за третім разом я поймалася. Коли йде управляючий, він каже: “Не тікай, не бійся, їж”. Туди я так і ходила, осталася жива. А ті діти, що із дванадцятьох, померли, понаїдалися. У них на городах посіяно, намололи ще зеленого, шлунки полопалися, понаїдалися та й померли. Осталися: Ганна Буценкова, я та інший хлопець, ще був один Ваня – четверо. То цих двоє ходили в школу, а я ходила весь час, блохи нападали… А тоді… після самов’язки… і будуть молотить, вже й змолотили, привезли, так з останнього борошна вівса зварили сім галушок, давали дітям. Я так наїлася, така довольна була, ще такої радості у мене не було, скільки я живу. Тоді ходила я, а воші напали. Ще й про воші розкажу. Можна?
Можна.
Я вночі плачу вже після жнив, а жінка сидить і питає: “Чого ти плачеш?”. Я кажу, що мене воші кусають, вже не можу одбитися. Вона глянула, розв’язала вузлик, знайшла якусь тряпчину, нарвала мені і сказала що куди прикласти. І так вона мені допомогла.
Вже я живу там, хлопець телята пас, було тоді 9 телят і корова, манюнькі телята. А спала в корівнику. До чого ж гарно там, і м’яко, і тепло. Там я і ночувала. Мені давали по півлітра молока, уже я сили набралась. А тоді телята забрали в корівню… І тоді сніг упав, а я боса. Ще як телята паслися, були морози. Мене забрали додому… вона мені їсти дала. Пішов він і каже: “Расчьот тобі візьму”. Привіз мені 18 рублів – грошей за літо. А мати вже вмерла, хата пуста. Набрали вони 100 кілограм… ячного і… соломи і каже, щоб топить. А хата здорова, холодно, вікна вибиті. Товчу я цілий день кутю, а вже холодно, зима, товчу, і тоді її не стало. Вона пішла до управляючого та й каже: “Дайте що-небудь, може випишете щось, бо в нас немає нічого”. А він каже: “То йдіть до болотар… там мишачі нори, і миші наносили в нори бобу”. То ми розкопували ту землю, ті нори. У нас тільки одне відро було, то повне відро бобу назбирали. Варили та їли.
А літом, як дощі були, у мене була ряднина і ряднину прив’язувала до себе чугун, то як холодно, я напинаюся тієї рядниною, а чугунчика на голову – і тепло. Так я прожила 33-й. А люди, до однієї жінки раз приїхав – вона лежить, не встане, вмирає. А по сусідству чоловік – комендант, у нього хлів новий, якійсь родич у нього був у тій… де розкуркулювали, а кури там жили, бо шукали зерна. А хату він відчинить і не зачиняє, а вона не встане зачинити. Зайшов півень, вона на нього накаталася, задавила, а потім здужала і встала. А у колгоспі, дощ чи не дощ, вивозять у діжках суп такий пахучий, бульйон, коней варять. То начальство м’ясо поїсть, а нам – юшка. Хто подужав на поле ходить, той залишився живий, а хто не подужав – ті померли. А тоді цю жінку приїхав забирати, вона зсунулася з воза, сховалася і залишилася жива, заміж вийшла, а тоді йому докоряла. Це такий 33-й був, а тоді вже зиму люди вижили так. Вивозили суп той людям, а тоді давали вже все, вже поздоровшали. А з Росії привозили робочих, проривали буряки. І так це було… ходить, ходить найшла… прополола. Знов ходить… прополола. І далі копали. Пообкопували… так вони і замерзли. Не було кому і не було в чому. Та люди врятувалися і ходили у… городи не посадили, то ті буряки носили та їли. Та дождали уже літа, а літом… в колгосп та в колгоспі баланду варили, то вижили. 33-й та 34-1 – не було хліба, але вже люди садили городи. То кукурудзою, то квасолею, то гарбузами, то буряками, а хліба ще не було. То це так і виживали.
А коли Вас розкуркулювали, то хто це робив?
Хто робив? … Федор.
Ні, я маю на увазі, які люди? Комсомольці чи ще хтось?
Да були комсомольці і голова сільської ради, і були зами. А що мені… надоїдали до мене. Де батько… до мене. Не знаю, не знаю. А тоді питають чи їла я що сьогодні? Не знаю. Не знаю і все. Бо я і не знала. Я не бачила як одівалися.
А чи мали вони зброю чи документи на це?
Яку там зброю. Люди були роззброєні.
А люди намагалися якось боронитися, коли забирали хліб?
Ніхто нічого. Ніхто з хат не виглядав. Прийшли – пограбували. Грузили в комори, в нас комора велика була, крита залізом, і хата залізом, а то все соломою. А комора, я знаю, така гарна, нова. Такі камені великі. А тоді на тих каменях стіни, стеля, дах, а по боках засіки. Я забіжу у комору та бігаю, бігаю по тій коморі. Мати мені то груш, то яблук дає сухих чи достане із засіка. То вигрузили було і борошно, і крупа, і посівне зерно. Взагалі все було, що треба. Все вигружали на вози, а на возах спереду отакі дві… здорові і червона матерія. На матерії щось написано. Я кажу: “Що воно написане?” А мені і кажуть: “Червона валка пописано. Везе хліб у заготівлю”. Так написано було і грузили, і везли все на Мироновку.
А були такі люди, що не голодували?
Які не голодували? Голодували люди усі. Хліба не було ні в кого. Тільки у кого корови ті і зосталися, то молоком врятувалися. А не голодували: голова сільради, голова колгоспу, бригадири. Бо бригадири роздавали. Буває роздають одну хлібину на бригаду. Знаю, що у моєї сестри був чоловік бригадиром і він роздавав хліб. В них хліба не було дома, а картопля була. То це вона мені борщу дасть, а він принесе скибочку хліба. Оце так. А так, щоб голодували, то не всі, бо корови були, а корова є – значить не біда. А хліба не було.
А випадки людоїдства відомі?
(*Далі по тексту міститься чутливий метеріал – Ред.)
У нас одна жінка її (називає ім’я, яке ми не вказуємо з етичних міркувань – Ред.)… казали, і вона пішла до одного чоловіка, в якого було посаджено трохи картоплі, лушпайками посадив. І вона почіплялася, каже, вже перед жнивами. Так вона і мене манила. У вас, каже… вона піде на радгосп, набере людей. Люди сходились на радгосп звідусіль, ночувати не було де. А вона набере людей, вибере, які… приведе додому та й каже їм: “Оце корову зарізала, сестра у…поламала”, – вона їх людським м’ясом нагодує, а вони голодні. Та на… заснуть. Вона голови повідрубує. Кишки в льох, голови на горище на хату. То ті порозкладались голови черепи голі, а 9 голів ще такі, що не розклались знайшли. І вона свого хлопця: “Я тебе”, – каже… А вона прийшла… з дитиною, та каже: “Анько давай… зарубаємо,” – так він устав. “Давай пізніше”, – а він почув, а то лежав – лежав трохи і встав. А вона: “Куди ти?” Він їй: “Надвір”. “Ну йди”. А він пішов надвір у бур’яни і втік у Мироновку. Йому було 7 год. Пішов у Мироновку, а у Мироновці його сестра жила і сестра така… його влаштувала десь у дитячий будинок. А вже після Голодомору дітей, яких позабирали бажаючі, а інших привозили в колгосп і колгосп їх узував, одягав і кормив. А тоді до неї. Вона пішла порвала картоплю, а він: “Зараз піду я до неї та заберу”. Хіба вона порвала всю картоплю та поїла? Він прийшов, а був здоровий, у хату і питає: “Ти картоплю мою поїла?”. А вона “Ні”. “А хто? Ти їла, люди бачили – ти”. Давай же трусить, а в коморі пакунок – аж там руки одрубані і ноги і голова, а тулуб… А він тоді насилу вийшов надвір, пішов… Які в селі були чоловіки такі здорові, голова колгоспу і кажуть: “Кого ти з’їла? Олексу з’їла?” – питають. “Ні”. “А кого ти їла?” “Брала на радгоспі людей”. А їй взяли руки, а тоді дверима вдарять по кості, а кості затріщать. Так її стратили. Так вона зізналася скількох з’їла, де брала. Казала, що на радгоспі і їла м’ясо.
А 33-й був, то так вже люди бідували. А восени на бригаду дали по мішку борошна, по бідону молока та по півлітра олії. І це на… дали мішок і клунок на хліб. Та на жовтневу наварили вареників, а варили і пекли це все у мого брата, бо мій брат взяв заміж удову, а вдова… купець. А в неї у чоловіка сестра за головою сільради замужом і корови не забрали у брата, і хату зробив гарну, і зараз стоїть, із дуба. І наварили восени затірки, хліба напекли і вареників наварили. Вже сказали на 12 їдь у сільбуд. Буде гармошка грати, будуть подарунки давати. Ну а я не дивилася, бо всі діти були в драному, а я наїлась вареників вже мені Ганна багато дала. Побігла і я на те диво дивиться. Боже діти, розказують, і співали Наталки Полтавки. Тоді заграла гармошка, а тоді дали подарунки. Трохи менша хусточка та червона як прапор. Кожному хто косив, в’язав. Вони танцювали у колі і махали прапорами. Така краса, я такого дива ще не бачила. І ще знаю, що один дід танцював і співав, жінка в нього тиковка була, а любима дівчина… Тоді взяли мене люди глядіти дитину. Гляділа я, була на радгоспі до жнив і було дуже гарно. Гроші платили мені. То 7 рублів на місяць, то 5 рублів, а це були великі гроші. Забрала сестра. А тоді… “Тобі краще буде, іди сюди”. Тут у їх корова є, а мені було хуже. Я просилася, але Ганна, якась родичка, додержала мене там. А в школу відпустили. А Ганна каже: “Що тобі в школу, он радгосп… ще й тобі школа”. А вона прийшла із хлопцем, а той хлопець гарно вчився. А я кажу: “Іван, я хочу знать табличку”. А він написав мені, а тоді пізніше: “Ну що – вивчила?” Кажу “Ні”. Так він мені каже: “Співай!”. Я вилізу на вишню і співаю. Так я і вивчила табличку. Люди кажуть: “Що то вона за пісню співає? Та чорт його знає, що вона співає!”
А що таке Торгсін знаєте?
Не знаю. А що воно таке? Те що люди голодували не один рік. Голодували. Хліба недостача була аж до 36-го року.
Скажіть Ваше прізвище, ім’я, по батькові?
Юхименко Ганна Євменова.
А рік народження?
1923-й рік.
А в якому селі це було?
Я сюди прийшла в Кадомку у 1947-му році.
А де Ви народилися?
У Коротишки(с. Коритище – Ред.).
А район?
Мироновський, Київська область. Це мені нічого за це не буде?
А кого Ви вважаєте Винним у Голодоморі?
Чого Голодомор явився? Ось зараз і скажу чого явився.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).
Коментарі Вимкнено до Юхименко Ганна Євменівна, 1923 р. н.