Пономаренко Федора Дмитрівна, 1915 р. н.
Місце запису: с. Фарбоване, Яготинський р-н, Київська обл.
Дата запису: 22.09.2005 р.
Хто записав: Остапенко Тетяна
Респондент: Пономаренко Федора Дмитрівна, 1915 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. Пономаренко Федора Дмитрівна, 1915 р. н., проживала в селі Фарбоване Яготинського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-1933 роках або у 1946-1947 роках?
Під час Голодомору мені було 17 років, зазнала дуже багато гіркого, робила дуже важко, дуже пам’ятаю Голодомор.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
І не вродило, і забрала влада.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?
Забирали свої людожери.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Винагороди були за донесення, бо вони за щот (за рахунок – ред.) того жили.
Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?
Приходили і забірали все. Документів не мали.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Застосовували покарання і побиття, а мого чоловіка визвали із хати, сказали, щоб дав поставити коня в сарай і застрелили.
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Була в них зброя, було поставлять гвинтівку в куточку і заберуть усе, бо була їхня воля.
Як люди боронилися?
Не казали ні слова, бо вбили б.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Люди ховали, ну вони «людожери» находили. Бувало люди викопають в хаті яму і сховають хліба трохи, то штиряли і находили.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Звали штихарями ті, що були в активі, бо шукали штихами.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
Душ три, п’ять – це були свої бандюги.
Де можна було заховати продукти харчування?
Ніде не можна було сховати, ховали в шухлядку під ікони вузлик, чи в бовдур – і там находили.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Я сама варила в колгоспі. Здоровий котел, а там – три картоплини і ціле зерно. А люди бідні ішли і їли, бо в них і ноги вже попухли.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?
Забирали все. Дуже помню в рові лежала дівчина молода вбита, а на її була воєнна форма, а на другий день ішли, то дівчина була роздіта. Не тільки живих, а й мертвих роздівали. Забирали все.
Що таке «закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?
3асуждали, хто вкраде. Люди були голодні і ішли збирать, що зосталось, а бандюги за це садили людей в тюрми.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Не дозволяли, а хто не слухав – забірали в тюрму.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Сторож і свої.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Хотіли і ні. Хто ні – то їх самі записували.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Позабирали все: і плуги, і борони, оброблять землю не було чим, то і йшли.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
Худоба була у повітках, у клунях – переховувать не було де.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?
Забирали круглий год, а зимою саме більше.
Скільки разів приходили до хати?
Приходили часто.
Коли почали помирати від голоду?
В 1933 році.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Держава не опікувалась – по жолобах мерли.
Хто не голодував у селі і чому?
Не голодували ті, хто виїздив із села.
Хто зумів вижити?
Той, хто був пробойніший.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Було, що допомагали, а було що й ні.
Які засоби вживали до виживання?
Різні.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Допомогу мали рідко, ну хоч раз ковтнуть хліба давали.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Сушили липу, їли буряки.
З яких дерев вживали листя, кору в їжу?
Із липи і разну зелень.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
В селі нашому такого не було, а чули та таке, що не тільки тварин і птахів, а й своїх дітей їли.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?
Може і можна купити і міняти, але не було копійки.
Чи був голод у містах?
Був, но не знаю чи скрізь, бо на Кавказ їхали.
Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?
Не знаю.
Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?
Точно не знаю. У окопах було дуже багато померлих.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Я такого в селі не чула.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Ховали на кладбищі, а собирали ми, було підемо на роботу, а нам загадують собирать і вивозить померлих людей. Бувало і на дорозі лежали, і в хатах.
Чи платили тим, хто займався похованням померлих?
Тоді нічого не платили (за день сто грам зерна).
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Окремих місць не було.
Чи поминають їх на Проводи, Гробки, Зелені свята?
Своїх поминаєм.
Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів
радянської влади?
Не поминали.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Є.
Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?
Є пам’ятник, хрест.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Своїм і чужим дітям і онукам розказую завжди. Про голод я думаю знають всі.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Совєтська власть допустила до голоду і загибелі людей.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).
Коментарі Вимкнено до Пономаренко Федора Дмитрівна, 1915 р. н.