Лисаченко Григорій Іванович, 1924 р. н.
Місце запису: с. Бирюки, Рокитнянський р-н, Київська обл.;
Дата запису: 14.10.2005 р.;
Хто записав: Бублик Зоя Григорівна;
Респондент: Лисаченко Григорій Іванович, 1924 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. Лисаченко Григорій Іванович, 1924 р. н., проживав у селі Бирюки Рокитнянського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод 1932-1933 роках?
Пам’ятають.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
Урожай забирала влада.
Якщо відбирали у людей вирощене у полі, городі, то хто це робив?
Свої активісти.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Були. Давали по куску хліба.
Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?
Їх назначали. Документів ніхто не показував. Шукали активістів у своєму селі і направляли в другі села, а з других сіл направляли до нас.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Застосовували. Били, висилали, проводили арешти.
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Не бачили.
Як люди боронилися?
Ніяк. Стояли тільки і дивилися, як шукають і відбирають усе.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Можна. Але шукали скрізь.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Приїжджали люди з другого села з залізною палицею метрів два. Де рихла земля, то там палицею шукали. Шукали скрізь: на печі, на горищі, в землі.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
В основному були чоловіки, а то і жінки. По 3-4 заходили до двору.
Де можна було заховати продукти харчування?
Нігде. Або винести далеко від хати і закопать в землю.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Всім, хто пішов до колгоспу, то їжу давали.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу тощо?
Брали все підряд.
ІЦо таке “Закон про п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?
Чули. Хто збирав колоски, його ловили і давали від І до 5 років.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Ні, не дозволяли. Били дітей різкою і нагайкою. Били всим, що попадалось під руки.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Поля охороняли сторожі. Добровільно.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?
Хотіли, ну не всі.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Змушували. Одбірали землю.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
Не знаю. Більшість здавали в колгосп.
В який час ходили збирати у людей зерно, продукти?
Вдень, а коли ввечері.
Скільки разів приходили до хати?
Як не найшли нічого, то один раз приходили. А якщо знайшли, то приходили 2-3 дні.
Коли почали люди помирати з голоду?
Коли не було чого їсти.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?
Держава не опікувалась. А дітей ловили, убивали і їли.
Хто не голодував в селі і чому?
Куркулі не голодували, бо у них був хліб і до хліба.
Хто зумів вижити?
У кого було хоть що небудь їсти.
Чи допомогали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Може хто і ділився. Але не було ні в кого нічого.
Які засоби вживали для виживання?
Їли бур’ян, коріння.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Мали.
Що споживали у їжу з рослин, ягід, коріння?
Бур’яни: лобода, щерейка, бугила, горбинці, гичка з буряків.
3 яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?
Липа і акація (споживали цвіт і листя).
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Їли жаби.
Чи можна було щось купити у місті чи поміняти?
Люди боялись ходить. На кожному кроці ждала смерть.
Чи був голод у містах?
Може і був.
Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?
Це організація, яка приймала золото, срібло і виплачувала гроші.
Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?
Не знаю.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Так.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Їздила підвода, за нею йшли 2-4 чоловіки, виносили трупи, складали на віз і везли на кладбище у яму.
Чи платили тим, хто займався похованням померлих?
Да. Що було в колгоспі, тим і платили.
Чи відомо у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Да.
Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”?
Так.
Чи згадують поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Тепер згадують. За часів радянської влади ніхто не згадував.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Є православна церква.
Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?
Так.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Розповідали своїм дітям, онукам.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Тих, хто стояв на чолі у влади.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).
Коментарі Вимкнено до Лисаченко Григорій Іванович, 1924 р. н.