Бойко Володимир Карпович, 1924 р. н.

Бер 17 2025 Published by under

Місце запису: с. Таборів, Сквирський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 22.08.2003 р.;

Хто записав: Міщенко Олег;

Респондент: Бойко Володимир Карпович, 1924 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Бойко Володимир Карпович, 1924 р. н., проживав у селі Таборів Сквирського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-1947 роках?

Пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, урожай влада?

У 1933 році був голод штучний. Організований владою.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Відбирали і в полі, і в городі.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна.

Народ був настроєний, щоб доносити на сусіда, на брата.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Було всякого.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Керівники носили зброю, їм видавали.

Як люди боронилися?

Хто як міг.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Дуже трудно було приховати, його шукали.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Активісти.

Скільки їх приходило до хати. Хто ці люди?

До 10-ти чоловік.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу тощо?

Забирали більшість продукти харчування, але брали й інші речі, все хороше.

Що таке «Закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Не чув.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори.

Сторож.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Більшість не хотіли йти в колгоспи. Йшли в колгосп ті, які нічого не мали.

Де переховували худобу? 

Ховали. Виривали в полі яму, робили дах, і там тримали свиню.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Коли хотіли.

Скільки разів приходили до хати?

Могли прийти 5-10 разів.

Що було з малими сиротами. Чи ними опікувалася держава.

Не звертали уваги.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Допомагали один одному.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Лободу. Що попало шукали.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживати у їжу?

Все, що літало і повзало.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна. Були б гроші.

Скільки людей померло у селі? Чи є такі відомості?

Десятками возили за село.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Були такі слухи.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

У полі.

Чи поминають їх на “Проводи”. “Гробки”, “Зелені свята”.

До цих пір. Згадують і поминають.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Згадують, поминають.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Немає.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Встановлені.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Розповідав.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Влада винна.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Бойко Володимир Карпович, 1924 р. н.

Верзун Ганна Тимофіївна, 1925 р. н.

Бер 17 2025 Published by under

Місце запису: с. Пустоварівка, Сквирський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 2009 р.;

Хто записав: Чечель Ірина, Долінська Наталія;

Респондент: Верзун Ганна Тимофіївна, 15.02.1925 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Верзун Ганна Тимофіївна, 15.02.1925 р. н., проживала у селі Пустоварівка Сквирського району Київської області.

 

Щоб вижити, пішла пасти корову до своєї тітки Яковенко Пелагеї за скромну платню – чашечку молока.

В селі Пустоварівка її батьки – Рачук Тимофій Наумович, 1902 року народження, та Варвара Василівна, 1901 року народження, – прожили своє життя і зазнали немало страждань. Батьків примушували іти в колгосп, а для цього треба було написати заяву. Батько не пішов у колгосп, сім’ю розкуркулили, але залишили жити в селі. Двох дітей з батьками викинули на вулицю, жили в курені. До 1935 року сім’я жила у батькового брата, при повернені почали заново зводити стіни зруйнованої хати. Тимофій Наумович так і не пішов у колгосп, захворів на тиф, як косив очерет для хати, помер.

Поруч жила сім’я сусідів (9 чоловік) на прізвище Фурманчук, голодували, всі померли від голоду, дитя найменшеньке погризло собі пальчики на ручках – так хотіло їсти. Мій батько і мати разом з односельцями запрягли дві пари волів, погрузили на віз і завезли на цвинтар, в загальному рові всіх їх і похоронили.

Хочу згадати і брата Віталія, 1922 року народження, в роки Великої Вітчизняної війни був підпільником і за доносом був розстріляний за те, що співали пісню «Ще не вмерла Україна». Віталій в роки Голодомору допомагав односельцям. Він був фізично розвиненим підлітком, кмітливим, добрим і, щоб допомогти своїй сім’ї і односельцям, придумав для себе заняття. Брат скуповував молоко, разом з мамою робили ряжанку і дешево продавали, а часто і даром пригощав жителів села.

І сьогодні цілі сім’ї, які вижили, добрим словом згадують брата Віталія, на його могилі часто з’являються гостинці, квіти.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Верзун Ганна Тимофіївна, 1925 р. н.

Білоцерківець Надія Андріївна, 1925 р. н.

Бер 17 2025 Published by under

Місце запису: с. Пустоварівка, Сквирський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 2009 р.;

Хто записав: Чечель Ірина, Делійська Наталія;

Респондент: Білоцерківець Надія Андріївна, 05.02.1925 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Білоцерківець Надія Андріївна, 05.02.1925 р.н., проживала у селі Пустоварівка Сквирського району Київської області.

 

Батька – Білоцерківець Андрія Микитовича, який народився 1898 року, і матір – Горпину Іванівну, 1899 року народження, та чотирьох дітей Голодомор не обминув. Батько помер від голоду, представники НКВС забрали у сім’ї все майно, били всіх жорстоко. Члени сім’ї чинили опір, але в колгосп іти не хотіли, управляючі колгоспом обзивали «индусами», не давали навіть води напитися з річки.

Одного разу ми пасли людям корови, нас ледь не зарізали тільки через те, що діти не йшли працювати до колгоспу. Після смерті батька, матір в 1934 році примушували йти в колгосп таким чином: завели в хату, яку називали «двадцятихатка», побили і записали у списки колгоспників. Обидва брати (1920 і 1923 року народження) не хотіли працювати в колгоспі до початку Великої Вітчизняної війни. Часто вночі крали колоски, вступали в бійку з «об’єжчиками» полів, годували сім’ю і ділилися з сусідами кашею, яка називалася «затірка».

Одинока жінка, якій брати допомагали, не померла з голоду і все життя дякувала їм і Богу за співчуття і допомогу.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Білоцерківець Надія Андріївна, 1925 р. н.

Дон Лідія Олександрівна, 1934 р. н.

Бер 17 2025 Published by under

Місце запису: с. Слобода, Кагарлицький р-н, Київська обл.;

Дата запису: 18.11.2005 р.;

Хто записав: Дон Ольга Миколаївна;

Респондент: Дон Лідія Олександрівна, 20.01.1934 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. батьки Дон Лідії Олександрівни, 1934 р. н., проживали у селі Слобода Кагарлицького району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Я знаю про нього по розказам батьків.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Канєшно, усе забирала влада, усе забирала, хто як міг, так виживав.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?

Представітелі влади, нкведісти, йшли на кожне село і грабили.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Всякі бували шпіони. Якась здоровішенька дитина була, то думали, що там щось заховане.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Просто нагло усе забирали.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Канєшно, нагло били, били дуже.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Пістолети якісь мали.

Як люди боронилися?

Не було сили боротися, не було що їсти.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Хто як зумів. Но перевертали усе: в городах, в клунях.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Та як звали – нкведісти, прєдставітєлі влади.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

По п’ятеро-восьмеро.

Де можна було заховати продукти харчування?

Хто де міг. Шукали всюди.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Трохи, хто що міг узяти.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Забирали. І худобу, і одежу.

Що таке «Закон про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Да, чула. Їздили наїзчики і відбирали, хто де міг шось знайти. Забирали, били, кудись відвозили.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні, не дозволяли. Но люди старалися. В кого й виходило. Дома ж сім’я, і самі голодні ходили.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Охранніки з палками.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Не хотіли, но приходилось. Як усе туди забирали.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Канєшно, заставляли.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Та де там могли переховати. Не було де. Все шукали й забирали.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Дньом ходили.

Скільки разів приходили до хати?

Часто. Одні входять, другі виходять.

Коли почали помирати від голоду?

Скоро, скоро начали вмирать.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Всі повмирали. Хто ж ними занімався.

Хто не голодував у селі і чому?

Не голодали – хто десь у колгоспі, хто блище до города.

Хто зумів вижити?

Хто здоровіший був, десь, може, робив, спритніший.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Як добра людина, як було чим, то ділилися.

Які засоби вживали до виживання?

Находили мерзлу картошку на полях, терли, терли качани од кукурузи, і пекли чорні бліни. 

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Ні, самі виживали. Всі були бідні, нуждающієся.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Мерзлу картошку, крапиву, лободу, липу, зелене жито.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Липи, в основному з липи.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Собак, котів, поки ще були, но їх скоро не стало.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Да, міняли, тіки б кусок хліба, пшона, муки.

Чи був голод у містах?

Ні, такого страшного, як в селі не було.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Багато вмирали. Мама казала, що йдеш по вулиці і не було хати, де б не пухли.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

У нашому селі ні, но по району були випадки. Колись мама казала, що купила пиріжок, десь коло базару, а там людський палець.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

В общі ями звозили. Їздили по хатам, збирали померлих, а де і єле живих, – скидали, як брьовна і везли на яму.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не платили. Може власть казала так робить.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Звозили десь за село.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки»,  «Зелені свята»?

Хто помнив, то приходили і поминали. Не було куди приходить. Ні хрестів, ні могилок.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

У церкві я не чула.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Да, церква була. До українського ж, навєрно, патріархату.

Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?

Ні, нічого нема.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Знає. Ми ж розказували. Та й я розказувала, що від батьків знала. Та й сама голод пережила сорок сьомого.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Власть, канєшно, власть.

Коментарі Вимкнено до Дон Лідія Олександрівна, 1934 р. н.

Філіп’єва Ганна Василівна, 1914 р.н.

Бер 17 2025 Published by under

Місце запису: с. Троїцьке,  Петропавлівський р-н, Дніпропетровська обл.;

Дата запису: невідомо;

Хто записав: Рябкова Дарія;

Респондент: Філіп’єва Ганна Василівна, народилася 14 вересня 1914 року.

Під час Голодомору 1932–1933 років проживала в селі Троїцьке Петропавлівського району Дніпропетровської області. 

 

То була штучна голодовка. Та не дай її Бог. І це ж таке лихо не тіко в Троїцькій, а по всій же Україні. Приїжджали, забирали у колгоспи все зерно. І де там заплатили! Ото що в городі виростили, те воно й твоє. Та й те – картошку здай, чи квасолю здай, яїчки – здай, молоко є – здавай.

З колгоспів винули і в Росію везуть. А віддать чим – не дали. І опять голод. Опять люди мерли. Аби я не проміняла пальто, так ми б із голоду померли тоже. Проміняла на зерно, за три відра віддала, ото й дожили ми. Та туди ще трави мішала, та листя; та коровка доїлася, хоч і яловка була, а воно зиму, хоч потрошку давала. Та який  же там корм був?! Сіна, його ж не так, як зараз – сіна не хочуть їсти. А то – і кукурудзиночка там трошки та соломка… 

Так я то пальто виміняла, а потім дівчина якась була в ньому. Хороше таке пальто…

А всіх коров порізали, лошадєй порізали. Ну, як хто зумів. Хто вже як рішив. Є корова – значить зарізати її, щоб спасти себе. А є, що не було корови – вимерли всі, вся сім’я. А рибу не варили. Та ми її ніколи й не бачили тієї риби, прожили.

А з Донбасу скіки телегами їхали? Зразу ж усі у село майнули. З города усі ж у село пішли. Прожить легше було у селі. І кожний тяне тачанку з того краю. 

А я в той час, в 33 році, в садку работала. Дитясла звали. Ну дітей треба ж було спасать: як вони були трохи сильніші – то вижили, а як заслабі – то померли. По крихоці їм хліба давали, і пшона, коли не по 100 грам. Ну вроді колгосп давав, щоб дітей же спасти.

А людей багато по селі померло. Я вже не пам’ятаю скіки, але багато. Ой, не дай Боже такого лиха…

Коментарі Вимкнено до Філіп’єва Ганна Василівна, 1914 р.н.

Бублик Іван Герасимович, 1913 р. н.

Бер 14 2025 Published by under

Місце запису: с-ще Рокитне, Рокитнянський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 23.09.2009 р.;

Хто записав: Ермоленко Віра Михайлівна;

Респондент: Бублик Іван Герасимович, 1913 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр.  Бублик Іван Герасимович, 1913 р. н., проживав у селі Ольшаниця Рокитнянського району Київської області.

Мені було 19 років, коли почався голод. В сім’ї було 7 дітей і мати. Ми жили без батька. Жити залишились почти всі окрім близнят, які народились в 1932-му році. Щоб спасти сім’ю, я поїхав до Києва і знайшов там роботу, працював їздовим, возив торф. В гуртожитку нас жило 6 чоловік, ми їздили по черзі додому і віддавали всі шестеро по хлібині тому, хто їхав додому. Якось я приїхав додому: привіз 6 буханок хліба, але не встиг зайти додому, як влетіли комсомольці-активісти і забрали весь хліб, ще й зняли з мене чоботи (вірніше один, бо я сопротивлявся). Вони мене лежачого тягли по всьому двору, знівечили мені спину до крові. Тоді мати сказала мені, що в селі є уполномочений, до якого можна звернутись з жалобою. І я пішов до нього, але до будинку побоявся зайти, бо всі знали, що там є льох, куди любого можуть кинути. Та він повернув мені чобота, а хліб не віддав.

Коли я іншого разу привіз хліб додому, мене вже чекали голова сільської ради Скринський і секретар Осадчий з пістолетами. Вони мене забрали з хлібом і повели до сільради. Коли проходили крізь колгосп – я побачив, що біля комори лежать люди, їм давали по 100 гр. хліба на день, від голоду у них попухли ноги, вони звідти не відходили, бо не могли вже ходить. Я кинув їм одну хлібину і в метушні утік.

Наші сусіди дуже голодали, по вуличному на них казали Костуні. У них було дві дочки і син (20 років). Ото пізніше ми вже з тим сином їздили до Москви, там заробляли і хліб, і муку – тому наша сім’я і вижила. А так померло дуже багато людей. Вздовж дороги лежали мертві і багато ще живих, яких забирали разом з мертвими і хоронили, ще ледь живими, бо вже не бачили різниці – зараз чи через годину вони все одно помруть.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Бублик Іван Герасимович, 1913 р. н.

Пащенко Уляна Григорівна, 1920 р. н.

Бер 14 2025 Published by under

Місце запису: с. Бирюки, Рокитнянський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 14.10.2005 р.;

Хто записав: Шабельник Антоніна Григорівна;

Респондент: Пащенко Уляна Григорівна, 1920 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Пащенко Уляна Григорівна, 1920 р. н., проживала у селі Бирюки Рокитнянського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод 1932-1933 роках?

Пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Забирала весь урожай влада.

Якщо відбирали у людей вирощене у полі, городі, то хто це робив?

Сільські комуністи, активісти.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Не приховували і не виказували сусідів.

Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Ніяких документів не предоставляли.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Не застосовували.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Не мали.

Як люди боронилися?

Не боронилися.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Не можна.

Хто і як шукав заховані продукти ? Як їх звали?

Не пам’ятаю.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Чотири чоловіки.

Де можна було заховати продукти харчування?

Нігде.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Нічого не давали.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі — одяг, рушники, худобу тощо?

Тільки продукти харчування.

Що таке “Закон про п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?

Хто крав колоски, того садили в тюрму.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Сторожі.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Не хотіли.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Змушували. Хто не йшов, то забирали все.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Нігде.

В який час ходили збирати у людей зерно, продукти?

Вдень.

Скільки разів приходили до хати?

2-3 рази.

Коли почали люди помирати з голоду?

Весною.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Дітей здавали в приют.

Хто не голодував в селі і чому?

Не голодували ті, що були при владі.

Хто зумів вижити?

Ті, що повтікали в росію.

Чи допомогали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ні.

Які засоби вживали для виживання?

Їли листя, щавлю, гриби і різну траву.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Ніхто нікому не допомагав.

Що споживали у їжу з рослин, ягід, коріння?

Либиду, липу.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

З липи і акації жовтої.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Жаби, миші.

Чи можна було щось купити у місті чи поміняти?

Не можна.

Чи був голод у містах?

Не знаю.

Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?

Не знає.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Відомі.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Їздила підвода і збирали трупи, і завозили в яму на кладбище.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не знаю.

Чи відомо у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Відомі.

Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”?

Поминають.

Чи згадують поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Тепер згадують. За часів радянської влади ніхто не згадував.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є православна церква.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Встановлені.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Розповідали.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Владу.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Пащенко Уляна Григорівна, 1920 р. н.

Мусієнко Пелагея Максимівна, 1922 р. н.

Бер 14 2025 Published by under

Місце запису: с. Бирюки, Рокитнянський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 14.10.2005 р.;

Хто записав: Шабельник Антоніна Григорівна;

Респондент: Мусієнко Пелагея Максимівна, 06.05.1922 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Мусієнко Пелагея Максимівна, 06.05.1922 р. н., проживала у селі Бирюки Рокитнянського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод 1932-1933 роках?

Пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Забирала весь урожай влада.

Якщо відбирали у людей вирощене у полі, городі, то хто це робив?

Сільські комуністи, активісти.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Ніхто не доносив.

Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Ніяких документів не предоставляли.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Не застосовували.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

З п’яти чоловік один був при зброї.

Як люди боронилися?

Не боронилися.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Ховали у бідних людей.

Хто і як шукав заховані продукти ? Як їх звали?

Активісти: Аларій, Ничипір, Ямбур.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

3-5 чоловік з уповноваженим.

Де можна було заховати продукти харчування?

У бідних людей.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали шліхту.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу тощо?

Забирали все.

Що таке “Закон про п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?

Хто крав колоски, того садили в тюрму.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Сторожі.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Не хотіли.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Змушували. Хто не хотів іти до колгоспу, то їх розкуркулювали і висилали із села

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Нігде. Все забирали.

В який час ходили збирати у людей зерно, продукти?

Вдень.

Скільки разів приходили до хати?

Поки все не заберуть.

Коли почали люди помирати з голоду?

Коли не було чого їсти.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Держава не опікувалась. Дітей крали, різали і їли.

Хто не голодував в селі і чому?

Не голодували ті, що горшки трусили і продажні люди, які людей продавали.

Хто зумів вижити?

Ті, хто не голодував.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ні.

Які засоби вживали для виживання?

Їли жаби, черепашки, бу’рян, гнилу і мерзлу картоплю.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Ні.

Що споживали у їжу з рослин , ягід, коріння?

Горобинці, всякі ягоди.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Квітки з акації і липи.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Черепашки, жаби, дохлу скотину.

Чи можна було щось купити у місті чи поміняти?

Не було за що та і люди боялися ходить.

Чи був голод у містах?

Був, але не такий як у селі.

Чи знаєте ви, що таке Торгсін?

Це була дуриловка, куди люди здавали золото, срібло, а за це їм давали частину грошей, а частину забирали собі.

Скільки людей померло в селі? Чи е такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Відомі.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Їздила підвода, за нею йшли 2-4 чоловіки, виносили трупи, складали на віз і везли на кладбище у яму.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не знаю.

Чи відомо у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Відомі.

Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”?

Поминають. Тепер згадують. За часів радянської влади не знає.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є, православна церква.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Встановлені.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр.? Зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Розповідали.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Владу.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Мусієнко Пелагея Максимівна, 1922 р. н.

Капля Ольга Корніївна, р. н. не вказано.

Бер 14 2025 Published by under

Місце запису: с. Житні Гори, Рокитнянський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 26.10.2005 р.;

Хто записав: Смакота Галина Петрівна;

Респондент: Капля Ольга Корніївна, р. н. не вказано.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Капля Ольга Корніївна проживала у селі Житні Гори Рокитнянського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Влада забирала врожай.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?

Створена комісія.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Не мали.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Не знаю.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Не  мали.

Як люди боронилися?

Плакали, кричали.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Не можна.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Шукали по посуду. Сільські люди.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Ходили групами.

Де можна було заховати продукти харчування?

В погребах, але їх знаходили.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Ніхто нічого.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?

Забирали худобу.

Що таке «Закон про про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Не пам’ятаю.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні, не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Об’їздчики.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?

Ні, не хотіли, бо не знали, що таке.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Життя заставляло бідних людей іти в колгосп.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Не знаю.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Протягом дня.

Скільки разів приходили до хати?

Багато.

Коли почали помирати від голоду?

У 1933 році.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

На центрі села була хата, де їх звозили туди, а вони помирали.

Хто не голодував у селі і чому?

В кого була корова, то й ми вижили, бо була корова.

Хто зумів вижити?

Кого Бог спас.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ділилися полов’яниками, без полови і були дуже смачні.

Які засоби вживали до виживання?

Як хто зумів.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Якщо були багаті родичі.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Споживали лободу кучеряву, мерзлу картоплю.

З яких дерев вживали листя, кору в їжу?

Кружечки з калачиків, квітки акації, варенички з листків вишень.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Не було.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Можна в кого було з чого. Їздили в Ленінград.

Чи був голод у містах?

Менше, ніж у селах.

Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?

Ні.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Багато лежали на дорогах.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Були.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

На кладовищі.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Платили.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Є на кладовищі.

Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?

Так.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Так.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Так. До Московського.

Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?

На кладовищі могили і хрест.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Капля Ольга Корніївна, р. н. не вказано.

Лученко Євдокія Сидорівна, 1922 р. н.

Бер 14 2025 Published by under

Місце запису: с. Бирюки, Рокитнянський р-н, Київська обл.;

Дата запису: 14.10.2005 р.;

Хто записав: Шабельник Антоніна Григорівна;

Респондент: Лученко Євдокія Сидорівна, 17.03.1922 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Лученко Євдокія Сидорівна, 17.03.1922 р. н., проживала у селі Бирюки Рокитнянського району Київської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод 1932-1933 роках?

Пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Забирала весь урожай влада.

Якщо відбирали у людей вирощене у полі, городі, то хто це робив?

Сільські активісти.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Не доносили.

Як це відбувалося? Чи ті, хто відбирали, мали якісь документи на збирання продуктів?

Ніяких документів не предоставляли.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

Багатих били, бо не хотіли розставатись із своїм майном.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Не мали.

Як люди боронилися?

Не боронилися, бо боялися влади.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Приховували. Діжки із зерном закопували в землю.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

Залізними прутами штрихали по току і забирали все, що находили.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Приходили 4-5 чоловік сільських.

Де можна було заховати продукти харчування?

Нігде.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Варили шліхту і давали тим, хто йшов до колгоспу.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, рушники, худобу тощо?

Забирали все.

Що таке “Закон про п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?

Не знаю.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Сторожі.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Не хотіли.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Змушували. Забирали хати, а людей вигонили.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Не встигали переховувати.

В який час ходили збирати у людей зерно, продукти?

Вдень.

Скільки разів приходили до хати?

По 3 рази.

Коли почали люди помирати з голоду?

В кого не було чого їсти.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?

Дітей здавали в приют.

Хто не голодував в селі і чому?

Не голодувало начальство і ті, що були біля нього.

Хто зумів вижити?

Ті, в кого було що їсти.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Ні.

Які засоби вживали для виживання?

Їли затірку, куліш, черепашки, жаби.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Не мали.

Що споживали у їжу з рослин , ягід, коріння?

Щавлю, липа, бур’ян.

З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?

Не вживали.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Жаби, черепашки.

Чи можна було щось купити у місті чи поміняти?

Не можна.

Чи був голод у містах?

Не знаю.

Чи знаєте ви, що таке Торгсін?

Не знає.

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Відомі.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Ховали за городами ті, що виживали.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не знаю.

Чи відомо у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Відомі.

Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, “Зелені свята”?

Поминають.

Чи згадують поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Тепер згадують. За часів радянської влади ніхто не згадував.

Чи є у вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є православна церква.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Встановлені.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 р.р., зокрема чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Розповідали.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Владу.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Коментарі Вимкнено до Лученко Євдокія Сидорівна, 1922 р. н.

« Prev - Next »