Кулініч Тамара Миколаївна, р. н. не вказаний. 

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: с. Семикозівка, Біловодський р-н, Луганська обл.

Дата запису: 13.09.2005 р.

Ким записано: Авер’якова Т.І.

Респондент: Кулініч Тамара Миколаївна, р. н. не вказаний. 

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Семикозівка Біловодського району Луганської області.

 

Питання: Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-1933 роках?

Так.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи збирала урожай влада?

Забирала влада врожай.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Не пам’ятаю.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Не пам’ятаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на забирання продуктів?

Не пам’ятаю.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, виселення, арешт?

Не пам’ятаю.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Не пам’ятаю.

Як люди боронилися?

Не пам’ятаю.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Так.

Хто і як шукав ховані продукти? Як їх звали?

Не пам’ятаю.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Не пам’ятаю.

Де можна було заховати продукти харчування?

В городі, в полі закопували в землю в мішках.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Так.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі, одяг, рушники, худобу тощо?

Лише худобу, інвентар.

Що таке закон про «п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Не знаю.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Не пам’ятаю.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Ні.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Так, закрили людей в клубі і не випускали до тих пір, поки не згодились записатися в колгосп. Сиділи з ранку і до 2 години ночі.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Не ховали, самі відводили.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

Не пам’ятаю.

Скільки разів приходили до хати?

Не пам’ятаю.

Коли люди помирали з голоду?

Не пам’ятаю.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Не пам’ятаю.

Хто не голодував у селі і чому?

У кого було що виміняти на хліб.

Хто зумів вижити?

Сильніші і заможніші.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Як і наші часи, хто як.

Які засоби вживали до виживання?

Їли рослини, ягоди.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Так.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Лобода, бабки, кропива, ягоди.

З яких дерев, рослин, вживали листя, кору в їжу?

Шипшина, горобина, лобода, кропива, шалфей.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Не пам’ятаю.

Чи можна було щось купити у місті чи виміняти?

Не знаю.

Чи був голод у містах?

Не знаю.

Чи знаєте Ви, що таке торгсін?

Скупка золота.

Скільки людей померло у селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Так.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Де прийдеться і кому прийдеться.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Не знаю.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Ні.

Чи поминають їх на Проводи, Гробки і Зелені свята?

Ні.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Ні.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Ні.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ні.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Не знаю.

Кого Ви вважаєте виним у загибелі багатьох людей?

Не знаю.

Коментарі Вимкнено до Кулініч Тамара Миколаївна, р. н. не вказаний. 

Смалій Марія Петрівна, 1922 р. н

Бер 19 2025 Published by under

Дата запису: 09.11.2007 р.;

Ким записано: Романенко Є.В.;

Респондент: Смалій Марія Петрівна 13.10.1922 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Варварівка Кремінського району Луганської області.

 

Смалій Марія Петрівна в роки Голодомору проживала з батьками. B сімї було 3 дітей. Їли і жолуді, і трави, пекли ладики з щириці. Bід Голодомору в родині ніхто не помер. Ходили в ліс по гриби (опеньки), вони були замість м’яса. З грибами й пиріжки пекли, і варили супи. Батько робив сапожником, мати не робила ніде. 

Коментарі Вимкнено до Смалій Марія Петрівна, 1922 р. н

Прийма Варвара Павлівна, р.н. не вказано.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: невідомо.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: невідомо.

Респондент: Прийма Варвара Павлівна, р.н. не вказано.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Голубівка Кремінського району Луганської області.

 

Сім’я була велика – три дівчини, брат був уже жонатий, батько й мати. Зерно яке було, – забрали. Ходили в поле, крали буряк і мама варили баланду з лободою, щарицею. Інколи, як було з чого, варили борщ. У муку додавали лободу, мелені жолуді й пекли коржі.

Топили соломою, листям, бур’яном. З худоби була коровчина – вона й годувала й напувала, хоча й сама була майже голодна, але по пів літри, по літрі молока давала, й ми пили.

Після голодовки наша сім’я вся вижила, а ось сусіди – померла старенька бабуся, вона була вже дуже хвора, а тут ще й голод.

У нас була кішка, то мама нам наказувала, щоб не відпускали її на вулицю, бо сусід зловить і з’їсть. По нашій вулиці він усіх котів і собак поїв.

Коментарі Вимкнено до Прийма Варвара Павлівна, р.н. не вказано.

Бондаренко Ганна Андріївна, 1927 р. н.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: невідомо.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: Гентаренко М.В.

Респондент: Бондаренко Ганна Андріївна  01.07.1927 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Голубівка Кремінського району Луганської області.

 

Мені тоді було 8 років, як точно, я нічого не пам’ятаю. Пам’ятаю тільки, що ходили голодні, що мати казала, був неврожай. У мене ще було двоє братів, які нам допомагали. Вони працювали в колгоспі, їм давали та наощаді їжу, і вони ділилися з нами. А більше нічого не пам’ятаю.

Коментарі Вимкнено до Бондаренко Ганна Андріївна, 1927 р. н.

Арвачова Катерина Миронівна, 1925 р. н.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: невідомо.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: невідомо.

Респондент: Арвачова Катерина Миронівна, 1925 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Голубівка Кремінського району Луганської області.

 

Дітей нас було троє – Мирон, Василь і я. Мама була хвора, а батько помер, ще мені було два роки. Так що ми були майже сиротами. Недалеко жив дядько, то він нам чим міг допомагав, а чим, як самі голодували.

Зерна не було. Збирали жолуді, терли й їли. Рвали лободу, заблудьки, всілякий бур’ян і їли. Хліба було спекти ні з чого. Ми були бідні, і тому з нас нічого було взяти, колективісти до нас не приходили.

Наша хата стояла над гиляхом, то я й бачила, як із сусіднього села Ново Борової (Старобільський район) ішли і повзли голодні, пухлі люди.

Всі волали про допомогу, просили їсти або притулку. Дехто з них помирав на півдороги, бо не було вже сил дійти й до нашого села й повернутися назад додому.

Коментарі Вимкнено до Арвачова Катерина Миронівна, 1925 р. н.

Страйкова Марія Стефанівна, р.н. не вказано.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: невідомо.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: невідомо.

Респондент: Страйкова Марія Стефанівна, р.н. не вказано.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Верхня Голубівка Сіверськодонецького району Луганської області.

 

В сім’ї було сім чоловік – четверо нас, дядьків син та батьки.

Голодували здорово, їли все, що могли знайти, навіть тітка впіймала їжака в полі, ми його обпалили в грубі і їли. Їли собак, з’їли коня, коли він уже здох. Варили баланду з буряка та їли.

Топили хмизом, соломою, гноєм. Після голодовки вся сім’я вижила, не помер ніхто. А з сусідів померли дуже багато, і мої однолітки, і старі люди, мерли всі.

Зима того року була дуже люта, тому під снігом нічого не можна було знайти. Сугроби були вищі від деяких хат, то деякі замерзали в тих занесених хатах, бо відкопувати не було кому і не було сил.

Коментарі Вимкнено до Страйкова Марія Стефанівна, р.н. не вказано.

Iгнатенко Галина Павлівна, 1926 р. н.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: с. Брусівка, Євсузький р-н, Луганська обл.

Дата запису: невідомо.

Хто записав: невідомо.

Респондент: Iгнатенко Галина Павлівна, 19.01.1926 р. н.

В роки Голодомору проживала у селі Брусівка Євсузького району (Біловодського) Луганської області.

 

Ким були батьки, брати, сестри? Їх життя, доля в 30-ті роки.

Батьки працювали у колгоспі.

Старша сестра Лідія Іванівна (1928), брат Іван Іванович (1927), брат Василь Павлович.

Помер брат Вася. Обидва брати лежали при смерті.

Мати десь взяла яйце, ним годувала сина. Жоден із хлопчиків сам не міг їсти, тому мати годувала, ложкою впускала в рот яйце. Не знаю, чому Ваню першого стали годувати, поки йому впускала яйце, повернулася щоб годувати Васю, а він уже мертвий.

Які Ваші особисті спогади про події 30-х років?

Мені було 7 років. Найбільше мене вразила смерть Васі, бо це було на моїх очах. Коли мати, повернувшись до Васі зрозуміла, що він мертвий, не плакала, не тужила. Забрала нас із сестрою з печі, повела па город, там шукала та рвала лопуцьки, годувала нас, їла сама.

Ніколи не забуду мертве тіло брата в хаті та Копитона Свенка, який із штирем у руці нишпоре по хаті, потім колупає ним стіни та знаходити захований мамою стакан квасолі. Це останнє, що можна було в нас забрати. Пам’ятаю, як мати нам на піч кидала шпичики (верхівки молодого очерету), пам’ятаю якими солодкими та добрими були, а «жир», який мати збирала після дощу, як нас радував.

Що чули від інших людей про голод 30-х років?

Знаю, що документів, які засвідчують смертність 1932-1933рр., а для Брусівки і 1934р. немає. Та з розповідей знаю, що вимирали сім’ями. Знаю, що активістами були жителі села: Свинко, Копиток, Марченко Христя Афанасіївна. Знаю, що на території села було два патронати у яких жили діти померлих від голоду батьків. Серед цих дітей і був Баиченко Іван Єлисейович. Активісти знайшли заховані і димоході мішечки із квасолею, а він таки залишився живим.

Вкажіть свідчення про знайомих Вам людей, які пережили голод і дожили до наших днів (ПІБ, телефони та адреси).

Пономарьова Меланія Федорівна, вул. Леніна (1924р.н.).

Мішина Раїса Панасівна, вул. Садова (1924р.н.).

Дяченко Марія Василівна, що проживає у селі по вул. Леніна (1922р.н.).

Знаєте чи Ви, де проводились масові поховання померлих від голоду?

Ні, не знаю.

Коментарі Вимкнено до Iгнатенко Галина Павлівна, 1926 р. н.

Фірсова Марія Андріївна, 1923 р. н.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: с. Житлівка, Кремінський р-ну, Луганська обл.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: Дмитрович В.М.

Респондент: Фірсова Марія Андріївна, 1923 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Житлівка Кремінського району Луганської області.

 

Сім’я була: 5 дітей та батько і мати, троє братів і дві сестри. Жили бідно, бо батько загинув на лісосикові. Їсти було мало: то оладки з лободи, то буряк варений, хліба майже не бачили.

У батька були коні, воли та теличка, але коней і волів забрали, а теличку оставили та їсти було нічого і її продали за корзину буряків, що хоч трошки поїсти.

Марія маленька ходила по Житлівці і просила їсти, були і добрі люди, то інколи і годували, а Марія не розуміла що кожного дня ходила майже до одної і тої господині, яка пожаліла зголоднілу дівчинку і не могла відмовити, тож і давала їй поїсти. Один з братів помер в голодовку в 1933 році, другий теж перед війною, два старші брати загинули на війні. Зосталися дві сестри, які живуть по сей день в Житлівці.

Коментарі Вимкнено до Фірсова Марія Андріївна, 1923 р. н.

Тишакова Марія Володимирівна, р. н. не вказано.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: с. Нижня Дуванка, Сватівський р-н., Луганська обл.

Дата запису: 17 березня 2008 року.

Ким записано: Тишакова Вікторія Вікторівна.

Респондент: Тишакова Марія Володимирівна, р. н. не вказано.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Нижня Дуванка Сватівського району Луганської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-1933 роках або у 1946-1947 роках?

Конешно пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи збирала урожай влада?

Забирала урожай влада, ще й налогами давили.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?

Були агенти, партейці, які ходили, узнавали, в кого що є, і забирали все. Десь у пічі стояв горщик, і той забирали.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Цього я не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на забирання продуктів?

Шукали по кожних кутках, били і забирали. Ні.

Чи застосовували до людей покарання, побиття, виселення, арешт?

У нашого роду виселення не було, а побиття було.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?

Я не бачила. Бити-били, а зброї я не бачила.

Як люди боронилися?

Як там люди могли боронитись? Підкорялись їм.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

Ні, гарантію даю, ні. Вони лазили скрізь.

Хто і як шукав ховані продукти? Як їх звали?

Більшовицькі агенти. Прізвищ не знаю.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

Приходило саме менше по 3-5 чоловік, групами ходили.

Де можна було заховати продукти харчування?

Ніде. 

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Давали. У полі варили затірку, чи галушки, і ото там поїдять, так хоч живі остануться.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі, одяг, рушники, худобу тощо?

Забирали все імущество.

Що таке закон про «п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?

Чула. Як діти йдуть колоски збирать, кого спіймають, того лупили батогами. Дорослих штрафували, засуджували.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?

Ні, не дозволяли.

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

Колгоспні комори – сторож, а поля – об’їжчик.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгоспи?

Конешно, ні. Ішли добровільно тільки ті, кому нічого було їсти, в кого нічого не було.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як?

Хоч вони не змушували, так вони ж забирали все, і людям нічого не оставалось, як іти в колгоспи.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

Та…! Як куска хліба ніде не заховаєш, а то худобу!

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

З самого утра і до пізньої ночі.

Скільки разів приходили до хати?

Не помню точно, скільки, але не раз.

Коли почали умирати люди з голоду?

Це таке: коли кому прийшло.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Дітей забирали в приют.

Хто не голодував у селі і чому?

Той, хто грабував, той і не голодував.

Хто зумів вижити?

Я не знаю.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Де там помогати! Крали один в одного – до чого голод довів!

Які засоби вживали до виживання?

Хто шо найде: яку бур’янину. Тим і виживали.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

А які ж у нас родичі? Всі померли.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?

Всі трави, ягоди – шо було їстівне, шо находили те і їли.

З яких дерев, рослин, вживали листя, кору в їжу?

Більше бересток, бувало, шулуху с проса мололи і коржі пекли.

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

Диких тварин ми й не бачили.

Чи можна було щось купити у місті чи виміняти?

За шо купити? Ми не бачили ні грошей, ні магазинів.

Чи був голод у містах?

В місті робітники були на пайку, тим і не голодували.

Скільки людей померло у селі? Чи є такі відомості?

Не знаю.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Не було.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Ніхто їх не ховав. Підбирали їх на вози і вивозили в ями.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Хто там платив?! Нічим було.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Не знаю.

Чи поминають їх на Проводи, Гробки і Зелені свята?

А хто їх знає.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Хто своїх пом’яне, той і поставе свічечку в церкві.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

При мені церква була, але її розорили.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Ми й не бачили, де їх ховали. Ніхто ніде й одного хреста не поставив.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

Повинна знати. Конешно розповідала і розповідаю.

Кого Ви вважаєте виним у загибелі багатьох людей?

Владу більшовиків.

Чи Ви знаєте, що таке Торгсін?

Не знаю.

Коментарі Вимкнено до Тишакова Марія Володимирівна, р. н. не вказано.

Семиволос Григорій Семенович, 1926 р. н.

Бер 19 2025 Published by under

Місце запису: с. Житлівка, Кремінський р-ну, Луганська обл.

Дата запису: невідомо.

Ким записано: Кельнацька З.М.

Респондент: Семиволос Григорій Семенович, 1926 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживав в селі Житлівка Кремінського району Луганської області.

 

Жили в Житлівці на вулиці Озерній. Хата була під соломою з піччю і лежанкою. Батьки жили з дітьми з 4 чоловік з сім’єю батька. Всього було 9 чоловік. В роки, коли було скрутно з харчами через те, що була засуха, а худобу позабирали, зерно забирали часто бандити, а то й староста з красноармійцями. Забирали теплу одежу: кожухи, валянки, зерно і насіння. Забирали коней, волів.

В муку мати добавляла висівки, або перетерту в ступі лободу. Осінню сушили фрукти і ягоди, їх використовували для немоть, ще й варили з гілочок вишні, яблуні з бур’яном.

Коли остались без худоби, батько поїхав на роботу на шахту, жили і вижили на пайках 300 гр. на чоловіка, наши воля государства. Дівчата шили людям одежу, бо була (не забрали) швейна машина (весь час її ховали). Пам’ятаю, був малим, а сестри мене скрізь брали з собою, щоб мені дали або хліба кусочок, або сахарьку.

Коментарі Вимкнено до Семиволос Григорій Семенович, 1926 р. н.

« Prev - Next »