Місце запису: с. Македони, Миронівський р-н, Київська обл.;
Дата запису: 17.09.2005 р.;
Хто записав: Міщенко Тетяна Василівна;
Респондент: Вареник Олександра Іванівна, 1915 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. Вареник Олександра Іванівна, 1915 р. н., проживала у селі Македони Миронівського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках, або у 1946-47 роках?
Пам’ятаю, добре пам’ятаю.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
Мабуть, все зібрала влада. Були шкідники такі, забирали зерно, висипали у Дніпро, щоб не діставалось людям.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?
Були активісти, такі самі бідняки.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Не знаю, наче не було.
Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?
Не було ніяких документів.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Не били, а засуджували, трохи наказували
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Наче не було, бо не стріляли, не вбивали нікого.
Як люди боронилися?
Не боронились ніяк, ховались.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Уже й не ховали, бо все одно знаходили, відбирали.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Активісти були.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
Приходили дві-три душі. Лякали і забирали хліб.
Де можна було заховати продукти харчування?
Трохи в піч ховали, але знаходили.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Давали по 100 г. хліба і похльобку-юшку.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?
Наче не відбирали таке, брали зерно, хліб.
Що таке «Закон про про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього?
Ще був такий закон, що не можна було збирати колоски в полі, бо судили.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Забороняли. Не можна було й вкрасти.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Були сторожі.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Бідняки йшли, а середняки не хотіли йти. Наш тато сам пішов у колгосп.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Заставляли і страхали.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
Де люди ховали не знаю, а наш тато відвів коня у колгосп.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?
Відбирали вдень, може вночі боялись.
Скільки разів приходили до хати?
Часто ходили попід хатами.
Коли почали помирати від голоду?
Десь у 1933-му році, коли вже не було у людей нічого.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Їх утримували у яслах, але вони теж там голодували, страждали.
Хто не голодував у селі і чому?
Не голодували комірники, активісти, бо вони збирали хліб, трохи крали собі.
Хто зумів вижити?
Середняки та в кого була худоба.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Дуже допомагали, ділились всім.
Які засоби вживали до виживання?
Хрохи ходили крали колоски, їли калачики, різне коріння. Так і виживали.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Трохи допомагали, але голодували і самі.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Калачики, городній молочай.
З яких дерев вживали листя, кору в їжу?
Товкли липове листя, листя з яблунь, квітки акації – солоденькі, добрі.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
У полі ловили ховрахів.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?
У Київ мама ходила, збували одежу, тато приносив кусочок сала, бо був колієм.
Чи був голод у містах?
Певно, що був і у містах.
Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?
Не знаю точно, наче, що продавали золото.
Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?
Не знаю, дуже багато.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Так, була баба, що з’їла свою дитину.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
На кладовище звозили. Там у яму всіх кидали.
Чи платили тим, хто займався похованням померлих?
Ніхто не платив, а моя сестра звозила, то їй ставили трудодень.
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Тоді ховали людей на кладовищі. Зараз воно заросло.
Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?
Поминають на проводи.
Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Поминали, де були церкви.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).