Місце запису: с. Беєве, Липоводолинський р-н., Сумська обл.

Дата запису: 05.09.2008 р.

Хто записав: Валюх Тетяна Дмитрівна.

Респондент: Цюпка Кіндрат Андрійович, 1912 р.н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживав в селі Беєве Липоводолинського району Сумської області.

 

Чи пам’ятаєте Ви, що був голод 1932-1933 років?

 

Я його не тільки пам’ятаю. Я його переніс.

 

Які на вашу думку були причини голоду: неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада.

 

Не було ніякої засухи, а просто у 32 році намолотили, а в люде забрали все до грами.

 

Якщо відбирали у людей вирощені в полі, городі, хто це робив?

 

Огородини не відбирали. Люди картошку поїли, а шкурки садили.

 

Чи були уповноважені з міст під час збирання продуктів у людей?

 

Був представник з Москви, одягнений в кожаний плащ, з револьвером. У кладовщика відбирали ключі, а самі вибирали все до зернини.

 

Хто з вашої родини або сусідів помер у Голод? Чи знаєте ви де вони поховані?

 

Батько похований у Цвітущому, але він помер пізніше, після голодовки.

 

Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?

 

Арештів не помню.

 

Чи мали зброю ті, що хотіли відібрати хліб у людей?

 

Зброя була в кожного представника з Москви. Москва на це випустила 25 тисяч курсантів. Сталін заключив договір на поставку хліба і його відбирали.

 

Чи влада збирала лише зерно, чи інші продукти?

 

Забирали зерно і борошно.

 

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?

 

Приховать було не можна.

 

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?

 

Ходили і шомполами протикували на городі землю й питали: “Де ти закопав?”

 

Скільки їх приходило до хати? Хто це був?

 

Представітєль з Москви і 2 чи 3 з наших, що були з комуністів.

 

Де можна було заховати продукти харчування?

 

Ховали так (намагалися закопати у землю).

 

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

 

У колгоспі була така колотуха. Таку варила мати моєї Уляни. Варила її і хто вийде на роботу давали ковшик тієї похльобки.

 

Збирали лише продукти харчування чи й інші речі, одяг, рушники, худобу тощо?

 

Усе оддали в колгосп і коні, і культиватор й плуг. І цілий день ходиш за конем, ореш, додому й деш ледь ноги волочиш, бо вимагали щоб виорав гектар, а воно виходило тільки десь 60-сотих.

 

Що таке закон “про п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?

 

Мій батько й сидів за ці колоски. Пришли з села тітка Галька й Глухова Марія, а у платках принесли колоски, а тут побачив об’єздчик Грицько Горобець і за ці колоски батькові дали три годи тюрми й тим жінкам теж.

 

Чи дозволяли збирати в полі колоски, залишки городини?

 

Ні не дозволяли. Було заборонено.

 

Хто охороняв поля, колгоспні комори?

 

Об’єздчики.

 

Чи люди хотіли добровільно іти в колгоспи?

 

Це все було добровільно…

 

Чи змушували людей йти до колгоспів і як?

 

Колективізація була в 30-х роках. Собірали в селі збори голова сільради і секретар. Виступав представник із Москви, щоб землю оброблять колективно, а тоді вже в кінці питає: “Ну, хто перший запишеться? Мій батько Андрій Макеєвич каже: “Пиши мене”, а інші (хто був багатший) не хотіли йти.

 

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?

 

Не переховували.

 

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?

 

Приходили, коли молотять (від серпня й до жовтня).

 

Коли почали люди помирати з голоду?

 

Помирати почали в 33-му. В 32-му в декого були ще якісь запаси, а в 33-му поки не вродила огородина ні в кого не було й пилини в хаті. У нас був бересток, так ми його продали на сволок людям за торбинку сухарів.

 

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

 

Сироти були. Багатші люди (дехто) забирали їх до себе, щоб пасли їм гусей, а за те давали щось попоїсти.

 

Хто не голодував у селі і чому?

 

Якщо в кого були родичі у городі, то трохи помагали.

 

Хто зумів вижити?

 

Ті, хто виїздив по городах. їхали в Донбас, Дніпропетровськ.

 

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

 

Не ділилися ніхто нічим, бо не було чим.

 

3 яких дерев, рослин, вживали листя, кору в їжу?

 

Ми брали траву, сушили, товкли у ступі, як була мука, то додавали муки туди й пекли з такого. (Використовували кінський щавель, липове листя, спориш).

 

Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?

У кого було руждьо, то стріляли ворон і їли.

 

Чи можна було щось купити в місті, виміняти?

 

А шо ти поміняєш. У городі те рядно, що з села воно нікому не нужне. 

 

Чи був голод у містах, хто з вашої родини виїхав тоді в місто?

 

В городі голоду не було. Я сам виїздив в Макеєвку. Там був хліб по картонках.

 

Скільки людей померло в селі? Чи є такі відомості?

 

Мені таке невідомо.

 

Чи відомі випадки людоїдства у селі?

 

Таке було, що людоїдство, ну в нашому селі я такого не пам’ятаю.

 

Де і хто хоронив померлих від голоду?

 

Їх тільки закопували. Гробу не було.

 

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

 

По моєму ніхто нічого не платив.

 

Чи відомі у вашому селі місця захоронення людей, померлих від голоду?

 

Я таких місць не знаю. Пам’ятаю тільки про Ношу. Він ішов дорогою до Лобушків, попросить хліба, бо ті були багатші, й не дійшов. Так на дорозі присів й помер. Так його (я бачив) так біля дороги й закопали. Без гробу, просто поклали у землю й накрили сірячиною.

 

Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, Зелені свята?

 

Раніше була в кожній хаті так звана “Граматка”. Це там написано де і хто помер. їх виносили ті граматки на кладовище, а батюшка зачитував у поминальний день.

 

Чи є у вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

 

Є. До московського патріархату.

 

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

 

Так.

 

Чи знає сучасна молодь села про Голод 1932-1933 р.р., зокрема чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

 

Так.

 

Кого ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

 

Ето било винне правітєльство і Сталін.

 

Чи знаєте Ви, що таке “Торгсін”?

 

Знаю. Торгсін. Ето собірали золото. Здавали золото в спеціальні магазіни.

 

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду