Місце запису: с. Капустинці, Яготинський р-н, Київська обл.

Дата запису: 2003 р.

Хто записав: Цвірко Тетяна

Респондент: Самійло Артем Гнатович, 1919 р. н.

Під час Голодомору 1932-1933 рр. Самійло Артем Гнатович, 1919 р. н., проживав в селі Капустинці Яготинського району Київської області.

 

Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?

Однозначно в усьому було винне правительство.

Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?

Правительство і відбирало. Воно мало своїх ярих прибічників у кожному селі так було і у нас. Свої ж і грабували.

Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?

Нас ніхто не агітував, тому я не знаю.

Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?

Які там документи. Як приходили, то показували лише палюги, якими могли надавати по спині.

Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей? 

Та ні. У них були дебелі кулаки.

Як люди боронилися? 

А як було боронитися, кожен боявся за своїх дітей.

Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів? 

Навряд чи це комусь вдавалося.

Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали? 

Прихльобателі нашої влади шукали, своїми штиками перевертали увесь двір. Слуцький Андрій, Поцілуй Іван Панасович.

Скільки їх приходило до хати? Хто це був? 

По різному – від 2 до 6 чоловік.

Де можна було заховати продукти харчування? 

В комені, під стріхою, в садку чи на городі.

Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу? 

Хто раніше пішов – той ще харчувався, а хто з примусу – той сидів голодний.

Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо? 

Оббирали до нитки. Було і буси у жінок зривали. В дитячі колиски скидали харчі, рушники, полотно, кожухи.

Що таке «закон про про п’ять колосків»? Чи чули Ви про нього? 

Закон, який боронив збирати в полі зерно.

Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини? 

Ні, за це сурово карали. Могли навіть засудити до ув’язнення.

Хто охороняв поля, колгоспні комори? 

Запальні молодики, які вірили у брехні партії. Очолював їх головний об’їздчий – Олефіренко Іван Григорович.

Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп? 

Добровільно в рабство ніхто не хотів.

Чи змушували людей іти до колгоспів і як? 

Змушували. Забирали хліб, худобу, інвентар – і селянин мусив іти в колгосп, бо свій клапоть землі не було чим засіяти і обробити.

Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп? 

Ховати не було де.

В який час ходили забирати у людей зерно, продукти? 

Приходили, коли їжи хочеться. Могли завітати і серед ночі.

Скільки разів приходили до хати? 

Не знаю, багато аж до 5 разів.

Коли почали помирати від голоду? 

Точно не можу сказати. Певно, що з зими.

Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?

Сироти пухли, а тим, кому пощастило виживали на куркулівських харчах, які виписував колгосп.

Хто не голодував у селі і чому?

Халуї – прислужники влади, які грабували людей – Бохани, Гичі, Олефіренки.

Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?

Тоді діяло правило – кожен сам за себе.

Які засоби вживали до виживання?

Менший брат Гриша іноді приносив по двоє підбитих горобенят. Я, четвертий у родині, теж намагався все їстівне нести додому: окремі колоски, залишки кукурудзяних качанів, капусти, потроху ягід терну, шипшини, глоду. Їли вівсяне сіно, полову.

Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?

Батько працював в Яготині на заводі. За місяць він отримував 16 пудів зерна (мається на увазі 16 кг зерна). 8 віддавав бабусі, своїй матері, яка кормила родину з 12 чоловік. 2 кг віддавав тітці Тамарі, в якої було трійко маленьких діточок і вона жила без мужа. Все інше було наше.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

Міняти люди, але на обмін мало хто йшов.

Чи був голод у містах?

Певно, що був, але слабший.

Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?

Ніхто не знає точних цифр, все ретельно приховувалося.

Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?

Ні.

Де і хто хоронив померлих від голоду?

Ховали померлих за селом на кладовищі. Ями рив трактор, який виділяв колгосп. Туди скидали по 4-5 душ, яких замотували в полотно або які-небуть тряпки.

Чи платили тим, хто займався похованням померлих?

Трудоднями платили всім колгоспникам.

Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?

Так.

Чи поминають їх на Проводи, Гробки, Зелені свята?

Так.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Зараз певно, що так, а за часів радянської влади не можна було навіть похрестити дитину, не те, щоб когось поминати.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?

Є. Не знаю.

Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?

Здається три хрести.

Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?

В школі вже вивчають справжню історію, тому діти знають все.

Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?

Без сумніву – комуністичний режим.

(Свідчення з фондів Музею Голодомору).

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду