Місце запису: с. Житні Гори, Рокитнянський р-н, Київська обл.;
Дата запису: 28.10.2005 р.;
Хто записав: Сіроштан Лариса;
Респондент: Рубан Марія Іванівна, 1923 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. Рубан Марія Іванівна, 1923 р. н., проживала у селі Житні Гори Рокитнянського району Київської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?
Пам’ятаємо сильно.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
Влада.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?
Відбирали сільські комнезами.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Були.
Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?
Ніяких документів.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Застосовували.
Як люди боронилися?
Хто там боронився. Били.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Може декому і вдавалося.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Комнезами в шкіряних куртках.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
Комнезами.
Де можна було заховати продукти харчування?
Несли в береги.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Варили тюру в колгоспі і в школі.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?
Забирали. У їхній сім’ї забрали хреста.
Що таке «Закон про п’ять колосків?» Чи чули Ви про нього?
Так, чули.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Ні. На конях їздили з нагайками і гонилися. Хай приоруть, хай пропаде, а не давали.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Сторожі.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Не хотіли.
Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Змушували. Забирали все.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
По лісах.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти? Скільки разів приходили до хати?
Кого вони боялися? Приходили і вдень, і вночі. Визивали в сільську раду вночі.
Коли почали помирати від голоду?
В кінці 32-го – на початку 33-го рр. А як виросли колоски – наїлися люди колосків, жита і теж багато померло.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Були спеціальні хати, їх туди збирали, варили їсти.
Хто не голодував у селі і чому?
Хто крав. У кого була корова. У них була корова, то вони її на ніч брали в сіни, щоб не вкрали.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Як була корова, то давали.
Які засоби вживали до виживання?
По полях, по городах шукали бурячки, картоплю, рвали весною пшінку.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Да.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння? З яких дерев вживали листя, кору в їжу? Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Все йшло підряд.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?
Якщо не віднімали в дорозі до міста, то міняли на продукти.
Чи був голод у містах?
Не зовсім.
Чи знаєте Ви, що таке Торгсін?
Так. Там міняли хустки, золото на продукти.
Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?
Багато.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Були випадки людоїдства. У їхньому селі жінка, на неї казали (називає ім’я, яке ми не вказуємо з етичних міркувань – Ред.). Заманювала людей і їла. Потім її забрали. Подружка заманила була і Марію Іванівну до цієї жінки, але хтось нагодився і вона втекла.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Як не було чим возить загрібали і коло хати.
Чи платили тим, хто займався похованням померлих?
Не знаю.
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Да.
Чи поминають їх на Проводи, Гробки, Зелені свята?
Поминають.
Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Зараз згадують і поминають. А тоді – я не знаю.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Є церква. Відноситься до Московського патріархату.
Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?
Так, встановлені.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-1933 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Думаю, що знає. А я розповідала.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Владу.
(Свідчення з фондів Музею Голодомору).