Місце запису: невідомо.
Дата запису: невідомо.
Ким записано: невідомо.
Респондент: Мартовицька Ксенія Матвіївна 24.10.1924 р. н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Кармазинівка Сватівського району Луганської області.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду – неврожай, засуха, податки?
Винним і головною причиною голоду у 46-47 рр був неврожай. Але відновлювали колгоспи в яких працювали члени правління, які оказували допомогу голодним людям, навіть відправляли їх до лікарні.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
На той час люди добровільно йшли працювати в колгоспи, навіть віддавали своїх корів, коней, щоб в подальшому колгоспи допомогли їм в обробці власної землі. В полях людей годували: варили каші, борщі, завдяки цьому ті хто працював не голодували. Людям давали пайок у розмірі двох кілограмів, чи то муку, чи пшоно, або макуху чи висівки з розрахунком на п’ять днів.
Чи можна було купити чи виміняти в місті?
Купити на той час люди не мали можливості, бо не було грошей, тому ходили міняли яйця на макушину.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалась держава?
Держава опікувалася дітьми, були дитбудинки в які забирали діточок.
Які засоби вживали до виживання?
Запаси їжі були невеликими, тому люди їли все.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
В їжу споживали кінський щавель, його кидали у молоко i робили лапшу, ліпники. Рвали і їли рогіз, з коріння, вживали окугу, рвали молодий соняшник, калачики. 3 ягід їли вишні, кислиці, квітки берези, квітки акації.
З яких дерев, рослин вживали листя, кору в їжу?
У 1946- 1947 рр. вживали кору з дуба, сушили її, товкли, а потім змішували разом з макухою і пекли ліпеники.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Люди їли все, що потрапляло до рук: ловили горобців, збирали побитих градом граків, варили їх і такими смачними вони здавалися. Не приведи Господі, комусь пройти через це.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Людей, які вмирали ховали на кладовищі, тим хто займався похованням колгосп давав мукичку чи пшоно.
Чи поминають їх на «Проводи», «Гробки», «Зелені свята»?
Родичі поминають і поминали своїх померлих і зараз, і за часів радянської влади на всі православні свята.