1. Місце запису: місто Київ;
  2. Дата запису:  2005 рік;
  3. Хто записав: Маренкова Марія;
  4. Респондент: Кришун Ганна Захарівна, 1923 р.н.;

Під час Голодомору 1932-33 років проживала в селі Бузова, Києво-Святошинського району, Київської області.

Чи пам’ятаєте Ви про голод, що був у 1932-33 рр.?

Да, пам’ятаю.

Які, на Вашу думку, причини голодомору?

Причини голодомору були ті, то у людей позабірали все. Все, всі продукти з хати, абсолютно.

Якщо відбирали все, що було на полі, в городі?

Ну, на полі ж не собірали, а брали тоді, як воно вже було все звезено додому, з дому. Це вже було перед самою зімою.

То єсть, коли вже собрали, все собрали ,підождали покі люди все зроблять?

Да, да

А хто це робив?

Це робили: присилали із центру 2 человека, тоді в нас бригаду собірали, із наших людей, і ці люди ходили і все забірали під їхніми вказівками. Наші, вже ж, винуждени були ето делать.

А були якісь нагороди, що хтось на когось доніс щось?

Ну, я була ще мала, то я цього не можу сказать.

А, які застосовувались до ціх людей покарання, якщо хтось, щось приховав, заховав, не здав?

Таких людей висилали. Висилали в Сибір.

Кошмар. А вони мали зброю ці люди?

Не. Не. Вони не мали зброю. Просто вони робили, заробляли, приробляли, в їх було, може десь, хтось приховав, от.

А як люди від них захищались: чи в хату не пускали, чи бійки були, чи ще щось?

Уже цього не було. Бійки ніхто не вчиняв, тому шо знали , шо нічого не поможе. Нічого не поможе.

Чи можна було хоть щось заховать, кудась?

Нельзя. В мене була баба, 80 год. В неї була манюсінька кімнатка. Вона під столом викопала ямочку, положила туда мішочок картоплі, приложила гіллячком, замазала землею і поставила на неї такий сундучок, наче столик. І прийняли той сундучок, і поштирхачи, і забрали той мішочок картоплі в тої баби, шо вже вона не подужа собі не заробить, не чого.

А скільки їх приходило до хати, людей?

До хати чоловік 6 приходило всігда. Приходили із такіми, із желізними палками, штирхали скрізь: і стени оббивали, кругом все, шоб хто, де нічого не заховав.

А, як їх називали?

Ну, уполномочений, а то комісія просто така була. Ті, шо з центру приїзжали, то були уполномочены, а ті, шо вже наших вибірали, то считались там комісія, люди по ціх же ж считалось, шо це все забірають у, на помощ. . .

Голодающим Поволжя?

Да, голодающим Поволжя. Оце таке.

А, чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?

Ну, як уже робили, уже люди не подужали, а хто подужав, трохи йшов, нада ж було робить у колгоспі, так шо-небудь зроблєш, то там варили їсти і давали разу день їсти. Той, хто робив – давали.

А змушували туда йти працювати?

Не, не. Хто подужав. Той, бо їсти хотіли, то хто подужав сам ішов.

А забірали, кроме їжі іще щось?

Ну, корови забірали, свині забірали, це все забірали.

А ви знаєте закон про „ 5 колосків”?

Знаю. Чого ж не знаю? Бо й сама по колоскі ходила. Селі тебе зловлять з колосками, а воно ж уже з поля вже все убрано, вже нічого не було, одне стерно, тіко його переорували. Підеш по колоскі, зловлять тебе, то й буде тобі: дитя, то ще одлуплять, там одлуплять, та й пустять; а, як взрослого – то й тюрму давали.

Тобто, не дозволяли ходити на поле чи город, щось собірать?

Нє.

Хто охороняв ці поля колгоспні?

Ну, були ж такі колгоспник наглядачі.

А, де переховували худобу, коли, щоб її не забрали?

Були люди, які думали, шо ще щось воно зміниться, то цю худобу в ліси забирачи, там і жили з тою худобою. Кому вдавалось виховував, кому не, попри… поприїзжають, поприходять додому.

В який час приходили до хати, щоб оце робити, оці обискі?

Да, приходили на протяженії всього дня: і дном, і вечором.

Скільки разів вони приходили до хати?

Приходили вони до хати, отак перед зімою раз, то це перший раз, як приходили — не все забірачи, оставляли трохи людям, а перед весною як приходили – до загрібали все, даже ті узєлкі, шо було на насіння, шоб посадить шось чи посіять у городі, забирали все. І ми тоді мерли, як мухи.

Тобто люди почали помирати навесні.

Да, да. Мерли, якмухі. Пока еже не додумались, шо можна якусь гнилу картоплину на полі вигребти, торішню. І почали пекти оці млинці з тої гнилої картоплі. А потом уже ж весна стала, пішла зелень, лопуцькі. То такі, як я, діти, то із самого ранку і до вечора на тому березі і паслися – зелень ту їли, бо не було шо їсти.

Що було з малими сиротами, чи опікувався ними хтось?

У нас так, шоб у селі було, у нас заносили дітей своїх, не сироти, батьки заносили, бо в Києві такі можна було з ‘їсти, а в селі не було, вибрали все. То просто оставляли на остановках, на вокзалах. То забірали цих діток і оддавали у детдом. Дітками цими там опікувались, вони там жили, учились і всьо.

Чи допомагали люди одне одному на селі?

Помагали. Якщо там у когось є картопля, а в мене нема нечого, значить вона картопельку обчистить, а мені лушпайки однесе. І я їх посушу, потовчу і таке завару. Воно таке, шо нельзя його їсти – в роті дере, але ж жить хочеться, то хочеться шо-небудь і з’їсти.

Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння якогось?

Все, шо тіко є з’їдобне, то все їли, все.

Яких тварин диких, птахів ловили, щоб з’їсти?

Ну, шо?

Голуба якогось, чи ще щось?

Хто зловить, то чого ж, і ворони їли, все їли.

Все, що ходить, все, що літає, все їли?

І шо у воді сидить. Жаб наче не їли у нас, а такі пуголовки були, то цілими торбами ловили, ще й таке добре.

А що таке пуголовки?

Ну, як тобі сказать. Ото з їх уже робляться тобі жаби.

А – це маленькі дітьониши, так сказать.

Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?

У місті можна було шось вимінять, купить – за шо ж там. Нехто нечого не продавав за гроші, а, ето самое, ну, в людей же були харошиї там вєщі: І золото було, і кольца у людей там були, і сережкі харошиє і все. За те можна було вимінять. Були у Кієві американський такий магазин – Торгсін, де можна було і мукі, і крупи, і всього за золото вимінять.

Це було тільки в Києві?

Да.

Чи були випадки людоїдства у Вашому селі?

Були. Були у нашому селі випадки. Двоє діток з’їли батьки. А потом же хто-то замітив, да заявив, да їх забрали в тюрму. А девочка і хлопчик один, хлопчик ще такий був уже ж погризений, но, ще живий. Но обидва вижили, обидва, обоє.

Де і хто хоронили тих, хто помер від голоду?

Хоронили їх на кладбіщі. Ну так, Пслі там умерло в кого 1 дитина, 2 дитини, то ще якись, ще вони плутались, подужали, то якісь ящички робили і закопували на кладбіщі, так іще хрестик якийсь робили. А як уже так ідуть і по дорозі лежать трупи, або в хаті троє або четверо вже лежать, які вже такі, шо вже на кануні, вже не можуть, то була така бригада – спеціальна: ходити, собірали їх на вози і там викопувати ями. і закопувати, ну, накидають, так те ями і закопають Не оставляли, бо боялися, шо це ж епідемія може буть.

Чи відомі у Вашому селі місця, де ховали саме від голодомору людей, які померли чи їх ховали усіх разом?

Нє, нє, усіх у нас, усіх на кладбіщі.

Усіх разом, хто сам помер, хто раніше, хто пізніше?

Не. ну як. Например: у .мене 2 брати і батько вмерли, ховати самі на кладбіщі. а селі такі люди, що йдуть, даже свої, даже і чужі, іде – іде, і воно сіло оддихать. і уже його нема. Вже, я ж тобі кажу, були і такі бригади од колгоспу, які їздити, собірали і хоронили цих людей, тоже на кладбіщі, тіко без гроба, без нічого.

Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?

Як хто хотів, той і поминав. Кожне своїх поминало. А шоб так, шо це ж, якби в церкві: да. ну. давайте помолимося всі за mix, шо там з голоду вмерли, цього не було.

І зараз цього немає?

І зараз цього немає. А так, хто своїх поминає, той тоді поминав, і се час поминає.

Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона належить?

Церква є. Ну. як, церква наша згоріла, у войну, нема церкви. А вже совхоз дав таку, в общєжитії, 2 комнатки. їх розгородили і зробити там церкву. Ну, так, як настояща, але ж воно не настояща церква, і батюшка є, і правляться, і всі празники правлять, і так, і вінчають, і хрестять, і все. Церква наша греко-католицької віри.

Чи встановлені у селі хрести , пам’ятники померлим від голодомору?

Нє.

Немає?

Нема.

Чи розказували Ви, зокрема, своїм дітям, онукам про ці події голоду?

Ну да, розказувала, як жили. І що сечас кажуть, шо так погано жить. Боже, то той не знає, шо таке погано жить. Шо тоді в нас робити у колгоспі, і за год, на плечах принесеш заробіток, увесь за год, і то 2 рази – З, хліба спечуть за год і це все, і то весь хліб, а то ж одна картопля. Сечас у мене і хліб – є, і масло – є, і яєчко – є, щас у мене єсть усе. Так шо я не можу зрівнять сечас жизь і як тоді жити.

Кого Ви можете звинуватити у загибелі багатьох людей?

Ну. Бог його знає. Я ще була дитиною, а в політику я ніколи не влазила, та й не понімала, то хто його знає, що воно таке було. Якби сказать, що вже неврожай зовсім був – то це друге діло, то буває і год неурожайний, а тоді було і картопля вродила, і хліб уродив — все забрали просто у людей і зробили голод.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду