Місце запису: с. Ладижинка, Уманський р-н., Черкаська обл.

Дата запису: 13.10.2005 р.

Хто записав: Савін Олег Федорович.

Респондент: Довгань Ганна Власівна, 1921 р.н.

Під час Голодомору-геноциду 1932-1933 років проживала в селі Ладижинка Уманського району Черкаської області.

 

Розкажіть про причини голоду 1932-33 рр.?

Первого мая нема ні бурачиння, ні лободи, нічого немає. Ходили збирати, що бачили: кропиву, що появилася, жалку їли. Жаби ми не їли, я гидувалася. З дуба отего, мох їли, коріння з регози їли.  Оце ми їли. Бурачиння їли.  Йшла я на роботу, то мама води налиє і спече пампушку з лободи. Воно, вибачте, що скажу, ну, точно як коров’ячий кізяк. То я вийшла на поле, та й загарбала, а сама ходжу голодна, цілий день, тоді йдемо додому з Серафиною, йде Яшка і каже: “Дівчата, принесіть в хату води, бо не можу”. Я не спухла. Мама була дуже спухла. А тато вмерли. Вилізли на піч вночі, заснули і не прокинулися. Всьо, вони вже старі були, 82 годи. А я ще мала була. Тако, що могла, ходила, робила.

Які були причини голоду? Неврожай, посуха, податки чи забирали все?

Нє. Врожай був.

І 32-й, і 33-й рік?

Був. Забирали. Забирали, не давали.  Ходила колосочки жати. Піду вночі, наріжу, висушили і є крупи.

А закон про п’ять колосків ви чули?

Чула, а чом не чула? Кіло пшениці –  та й год тюрми.  Чула…  Ми ходили вночі. То що зробиш. Ну, нічого не можна було купити і нема за що. За що ж я куплю? Ні гроші, ні хліба, нічо. Одна лиш вода і лобода.

А хто ходив забирати у людей?

Я не помню. Я була ще мала. Я помню, що в нас був голова. Фамілія його Мельник. У нас було тлумачок муки. Прийшов він брати. Я як влізла в ту муку, почала лупити руками, я не дала йому тої муки. Не дала, но, може, було з відро, трошки більше. Не дала я йому тої муки. Забирали, що бачили. Забирали все. Десь там було трошки якогось ячменю, там сховали. Прийшли, забрали. Десь закопали були. Забрали. Оце таке було. Дуже тяжко.

А що робили з тими, хто не віддавав свої продукти?

Забирали.

А ті, що пішли в колгосп, їм давали якісь продукти?

Нічо не давали. А забирали все. І одяг забирали. В нас такі були гарні рядна. І рядна забрали. Ходили і прямо бригадами, забирали.

Чи дозволяли людям підзбирувати на полі після того, як зібрали урожай?

Нічого не дозволяли. Хто де вкрався, нишком назбирав, як виїхав голова колгоспу, з мішком забрав і всьо.

Хто стеріг поля, комори?

Були сторожі.

Чи хотіли люди йти в колгосп?

Не дуже хотіли. наші батьки не пішли в колгосп. А щоб були пішли, то було б луче.  Вони вже були старі, які вже робити не могли.

А де переховували худобу?

А до других хазяїв водили.

Хто ходив забирати?

Бригади ходили, серед них були і старшокласники, більші діти. Наші, сільські. В нашого тата було дев’ять десятин поля, то наложили одну поставку –  віддали, пройшло дві неділі –  знов наложили. Віддали. Пройшло дві неділі –  наложили третю поставку. Віддали. Всьо. Вже не було шо віддавати. Та й вже.

А коли люди почали з голоду помирати?

В 1931, 1932 і 47 вмирали. Знаю в Єви в старого Політа лежав на подвір’ї, на горбі дядько, молодий такий, і він вже не міг ні встати, нічого.  Кричить до Єви: “ Єво! Єво, дай бурачка, дай бурачка, нехай я кину в рот, хоть чуть похрупати”.  І так він там і помер.

То була Ладижинський чоловік?

Нє.  Дядько фурманський. А скільки живих яму кидали… Ще дихає. Забрали. Кинули в яму, загорнули та й кончено.

Що робили з сиротами?

Я не знаю, я була мала.

Кому вдалося вижити?

І ми вижили, мама вижила. Так… лободу їли, а тоді бурачки появилися і так і вижили. Лиш я була дуже жовта чи то від тої Лободи, лиш я була як тою хиною змазана.

Чи помагали люди одне одному продуктами?

Ніхто нічого не помагав. Як хто мав яку жменьку, то заколотить тої лободи, яке воно було.

Що їли з диких тварин, птахів, плазунів?

Я не знаю. Ми його не їли. Ми їли з дуба кору і коріння з регози. І лободу, і бурачиння.  Як бурачки молоденькі появилися, вже бурачки стали проривати і їсти.

Чи можна було щось купити в місті чи поміняти?

Нічо не можна було купити. Бо не було за шо. Саша мій пішов в 47-му році на базар. Тут був базар в парку, великий базар. Купив мисочку м’яса. Це м’ясо тільки з людини, бо воно біле біле таке в пятнах. Вони прийшли додому. Помастили постоли, якісь кожані, а те вилили.  Купили буханочку хліба, така біла. Розрізали, а там всередині клоча, лиш обмастяне тістом і 50 рублів віддали. Оце таке було.

А в Умані?

Не знаю, ми не ходили в Умані. Тоді ніхто не їздив. Пішки ходили (27км).

Що таке «Торгсін»?

Не знаю.

А скільки людей померло в селі?

Багато померло…

Чи відомі все в селі Ладижинці випадки людоїдства?

Знаю, на нашому кутку жінка. Дитину свою з’їла. Дівчинку. Вбила її. Голову ошмалила в печі і дівчинку з’їла. А тоді, як умирала, то не могла вмерти.  В мене, каже, є гріх великий. Я з’їла свою дитину. Ще довго вона після голоду прожила. Ще були дівчата в неї. Три дівчинки. Вже голоду не було. Це вона саму першу дівчинку з’їла.

Де хоронили людей, що померли?

Ями викопували, на цвинтара не відвозили. Де попало. І під лісом, і на яру. Скрізь.

Чи поминають в церкві тих, що померли час голоду? 

Напевно, поминають.

А до якого патріархату відноситься наша церква?

Не знаю.

Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?

Немає. Де вони є?

Кого ви вважаєте винним у голоді?

Не знаю. Якби це був один або двоє…

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду