Місце запису: с. Ладижинка, Уманський р-н., Черкаська обл.

Дата запису: 28.10.2005 р.

Хто записав: Савін Олег Федорович.

Респондент: Юхимович Антоніна Карпівна, 1918 р. н.

Під час Голодомору-геноциду 1932-1933 років проживала в селі Ладижинка Уманського району Черкаської області.

 

Хто ходив забирати продукти і речі?

Комсомольці, молодь.

Як це робили?

Прийшли і галушки на столі стоять… підійшли, згорнули із стола і лізуть в скриню…

Чи доносили сусід на сусіда?

У нас не було такого на кутку, а в людей було…

Чи карали людей, які не віддавали продукти?

Висилали їх, кудись висилали.

Чи можна було щось заховати?

То шо ж заховаєш? То найдуть, найдуть.  Як скрізь ходили і шпичками, шукали. Не можна було заховати. Де хто ховав, але не можна було сховати. Але це всьо…ті,  пішли в колгосп, навіть ті люди, що мали хати під жестю, то їх не розкуркулювали і в них не брали такі податки. А тато не пішли в колгосп, вони були в гуртку, в якому люди разом обробляли поле, то з таких людей брали більші податки, як з тих, що пішли в колгосп.

А люди якось боронилися?

Ніхто не боронився. Як боронитися? Давав цей самий Бланченко, писали список і давали муку, кукурудзяну муку чи якесь пшоно там в магазині… та й та сусідка каже: “Пішли, Явдохо, бо дасть муку по 3 кг на хату”.

Як часто давали?

Коли привезуть. Чи раз в місяць, чи дві неділі. В нас в хаті лишили горщик пшениці на кутю. То цей Горджа ( Колісник Іван) прийшов та й забрав, цю пшеницю. здівалися дуже,  дуже здівалися.

Чи чули про “закон про п’ять колосків”?

Боже мій! Не можна було підняти колоска, квіточку скрутиш з колосків, то за цю квіточку будуть сидити. У нас в колгоспі “Червоний колос” в 35 чи 37 році такий врожай був, то нам голова дав по 7 кг і 800 грам на трудодень, а в колгоспі “Червоний колос”  Мазуренко дав по 8 кг, то їх репресували в 37 році, обох репресіровали, шо  дали людям хліба на трудодень.  Дарка Царучка дала по три чи по два кілі пшениці, то осталась не репресована.

Чи заставляли людей йти в колгосп?

Як були в людей хати під бляхою, сталлю, на Люцерці, то казали: “Не підеш, то заберем”.  То пішли в колгосп, та й осталася хата.

Коли почали люди помирати з голоду?

А в цих годах. В 32 році.

Як залишалися сироти чи опікувалась ними держава?

Опікувалася. Наш батько мав чотирьох. Хоч не хоч – май чотирьох. Якщо померли родичі, а в них залишилися діти, то в кого немає чотирьох дітей –  бери. Поле в них є (в дітей).  Мусиш його обробляти.  Повинен був посіяти, зібрати постаратися на дітей. Поручали дітей комусь з родичів чи друзів. А в нашій сім’ї були Червоноси,  їх батьки померли, то вони були в нас. Виросли і родалися.

Як рятувалися?

Лобода була, акація цвіла їли. В ставку виривали коріння регози, мили, сушили, робили муку.  Збирали бараболю в полі, не в нас, в Клиновій.

Народ помирав, цілі сім’ї вимирали.

Їли груші дички. Шо ж тоді дуже було?

Чи можна було щось купити або поміняти в Умані?

 А за шо?  Не було за шо?

Чи чули про “Торгсін”?

Хто був багатий… Тут  були куркулі, але вони повтікали.

Скільки людей померло в селі?

В нас мало. Текуча і Городниця, і Фурманка багато повмирало. В нас тітка рідна була в Текучі і дядько був фельдшером і було сім душ дітей, то тільки осталося двоє, а то всі вимерли.

Чи було людоїдство в селі?

Було. Випадки.

Де хоронили людей?

А на кладбищі.  Бланченко спасав. Де візьме який центнер, то по списку роздав людям…

До якого патріархату належить наша церква?

Православна.

Чи розповідали ви про 32-33 рр.  дітям,  внукам, сусідам?

Та й скажи молодим, то сміються, не вірять.

Читати далі…
Свідчення про Голодомор
Карта місць масового поховання жертв Голодомору-геноциду