Місце запису: с. Новоселиця, Чигиринський р-н., Черкаська обл.
Дата запису: 14.10.2005 р.
Хто записав: Калюжна Галина Степанівна, Білазерська Тоня, Колісник Таня.
Респондент: Коваленко Мотря Гнатівна, 1924 р.н.
Під час Голодомору 1932-1933 рр. проживала в селі Новоселиця Чигиринського району Черкаської області.
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1932-33 роках або у 1946-47 роках?
Так.
Які на Вашу думку могли бути причини голоду: неурожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
Голод зроблений своїм начальством. Бо врожай був добрий, а приходили й вигрібали все до зернини.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, хто це був?
Забирали зерно сільські активісти.
Чи були винагороди від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Мабуть, були. Бо злорадствували один на одного.
Як це відбувалося? Чи ті, що відбирали мали якісь документи на збирання податків?
Ніяких документів ніхто не показував.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, висилання, арешти?
Дітей маленьких стягли з печі, де у вузликах лежало трохи проса, гречки і забрали все до чиста.
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Не знаю, не бачила.
Як люди боронилися?
Просили до рідного батька, плакали і старі, й малі – ну їх ніхто не слухав.
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Ховали й у сараях, і в погрібах, у горшках, проте мало що можна було сховать.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Шукали Друзяка Оляна і її сестра, Андрій Гончаренко, Ничипір.
Скільки їх приходило до хати? Хто це був?
І по 3 і більше.
Де можна було заховати продукти харчування?
Та ховали хто де міг, а тільки багато й знаходили.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Не знаю.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі – одяг, худобу, тощо?
Забирали зерно, худобу, одежу яку новішу .
Що таке закон про «про п’ять колосків?» Чи чули ви про нього?
Про такий закон знаю. Не можна було і зернини чи колоска взять з поля чи току, бо зразу судили, штрахували.
Чи дозволяли збирати у полі колоски, залишки городини?
Ні, боже борони.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Охранніки, даже в лісі сухеньких гілочок не давали збирать.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп? Чи змушували людей іти до колгоспів і як?
Добровільно йти не хотіли, але доводили до того, що люди мусили йти в колгосп.
Де переховували худобу, щоб не забрали в колгосп?
Ми не ховали.
В який час ходили забирати у людей зерно, продукти?
І вдень, і ввечері.
Скільки разів приходили до хати?
Ходили безліч раз, аж поки вступали в колгосп.
Коли почали помирати від голоду?
В 33-му.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Не знаю.
Хто не голодував у селі і чому?
Не голодували активісти та їх близькі родичі.
Хто зумів вижити?
Виживали, хто сильніший здоров’ям, хто зумів щось десь зберегти з хліба.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділилися продуктами?
Помагали один одному, особливо родичам, ділилися хоч не було чим ділиться, бо в кожній хаті купа дітей.
Які засоби вживали до виживання?
Шукали й варили все, що тільки можна було їсти.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Не було од кого ждать помочі, бо всім було трудно.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння? З яких дерев вживали листя, кору в їжу?
Жолуді мололи на жорнах, пекли оладки, їли листя і цвіт акації, ягоди пасльону.
Яких диких тварин, птахів, плазунів вживали в їжу?
Все, що живе, ловили, варили і їли.
Чи можна було щось купити у місті, чи виміняти?
Ходили в города Олександрівку, хто в Черкаси міняли полотно, рядна чи якусь одіж на сіль, крупу чи хлібину’.
Чи був голод у містах?
Та всім жилось трудно, ну в городі якось легше.
Що таке “Торгсін”?
Ні.
Скільки померло людей у селі? Чи є такі відомості?
Дуже багато. Точних даних немає.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Так. Іван Панченко з сім’єю.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Ховали на кладовищі. Спочатку рідні, а якщо вже нікого не було, то звозили підводою та ховали в одній ямі.
Чи платили тим хто займався похованням померлих?
Не знаю.
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей від голоду?
Окремо немає.
Проводи, Гробки, Зелені свята?
Поминають.
Чи згадують і поминають померлих від голоду в церкві? Тепер і за часів радянської влади?
Згадують і поминають.
Чи є у вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Церква тільки організовується.
Чи встановлені хрести чи пам’ятники померлим від голоду?
Ні.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Про всіх не скажу, а багато хто знає. А своїм дітям та онукам розказую.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Місцеву владу.