- Місце запису: село Махнівка (з 1927-го до 2016-го рр. село Петрівка) Борзнянського району, Чернігівської області;
- Дата запису: 19.08.2003 р.;
- Хто записав: Люткевич Світлана Іванівна;
- Респондент: Лазарева Марія Яківна, 1935 р.н.;
Під час Масового штучного голоду 1946–1947 років проживала селі Петрівка Борзнянського району Чернігівської області.
(У свідченні збережена стилістика та мова респондента).
Чи пам’ятаєте Ви, що був голод у 1946-1947 роках?
Пам’ятаю голод 46-47. Хоча у нас у сім’ї особливого голоду не було, а по селі був. Багато людей пухлих було.
Які, на Вашу думку, могли бути причини голоду? Неврожай, засуха, податки, чи забирала урожай влада?
А хтозна чого він був. Оце тепер голодомор ще худший.
Якщо відбирали у людей вирощене в полі, городі, то хто це робив?
Свої мєсні були забирали.
Чи була винагорода від влади за донесення на сусіда про приховання зерна?
Не могу цього казати, не знаю такого.
Як це відбувалось? Чи ті, що відбирали, мали якісь документи на забирання продуктів?
А хіба вони їх показували? Та їх ніхто й не питав.
Чи застосовували до людей покарання, побиття, вислання, арешти?
Та було й двері вибивали, як хто не пускав, і штрафували, і судили. Побиття то звично було.
Чи мали зброю ті, що ходили відбирати хліб у людей?
Дехто й мав, і користувався єю.
Як люди боронилися?
Та хіба дуже будеш боронитися, як до тебе із зброєю прийшли?
Чи можна було приховати якусь частину зерна, продуктів, овочів?
Нічого ховать було, нічого й не ховали.
Хто і як шукав заховані продукти? Як їх звали?
Комнезами, чи що.
Скільки їх приходило до хати?
Та хіба ж в усі хати однаково ходили? По-всякому було.
Чи давали їжу тим, хто пішов до колгоспу?
Якусь шлихту варили, у котлі общому. Якісь (…) давали чи що там.
Забирали лише продукти харчування чи й інші речі — одяг, рушники, худобу тощо?
Та забирали все що було. Забрали і калину, що висіла на бовдурі. А от корова у нас була все время.
Що таке закон про “п’ять колосків”? Чи чули Ви про нього?
Не знаю такого.
Чи дозволяли збирати в полі колоски, залишки городини?
Воно гнило, пропадало, а збирати не давали. Да було штрафували і судили. І дітей навіть давили.
Хто охороняв поля, колгоспні комори?
Та свої ж мєсні. Об’єзчими звались.
Чи люди хотіли добровільно йти в колгосп?
Батько і мати самі пішли в колгосп, не примушували. Зразу пішли як тільки організували. Через те, мабуть, і корову не забрали.
В який час приходили забирати у людей зерно, продукти?
Да будь-коли ходили. І серед ночі приходили.
Скільки разів приходили до хати?
Поки було що забирати.
Коли почали люди помирати з голоду?
Взимку, як з’їли те що мали.
Що було з малими сиротами, чи ними опікувалася держава?
Зовсім малі були в яслях. Більші за жачьку гусі пасли. Тоді ж так гусі по улиці не ходили, як тепер.
Хто не голодував у селі і чому?
Ті, хто ходив по хатах хліб забирав.
Хто зумів вижити?
Хто зразу пішов у колгосп поки всю скотину не позабирали.
Чи допомагали люди одне одному у виживанні від голоду, чи ділились продуктами?
Та не було особливо чим ділитись. Хто мав трохи більше наймав голодних за харч на роботу.
Які засоби вживали до виживання?
Ходили в Прохори, ходили міняли. Обходились своїм городом. Город тридцять соток був, більше тоді не давали. Продавали дрібну картоплю.
Чи мали якусь допомогу від родичів, які менше голодували?
Не було в нас таких.
Що споживали в їжу з рослин, ягід, коріння?
Листя їли з в’яза, клевера, цвіточки, ото таке їли. Копали коріння, товкли разом з корою та пекли якісь коржики. Ну вообще ми не голодували, коржі з листя не пекли.
Чи був голод у містах?
В містах не була, не була та й не знаю.
Скільки людей померло у селі? Чи є такі відомості?
Да, в 47-му багато, менше ніж у 33-му.
Чи відомі випадки людоїдства у Вашому селі?
Не чула про таке.
Де і хто хоронив померлих від голоду?
Родичі ховали на общому кладбещі.
Чи відомі у Вашому селі місця захоронення людей, померлих від голоду?
Особливих якихось місць немає.
Чи поминають їх на “Проводи”, “Гробки”, Зелені свята?
Так щоб в загальному, то ні. А так кожна сім’я поминає своїх родичів.
Чи є у Вашому селі церква? До якого патріархату вона відноситься?
Церква є, православна.
Чи встановлені в селі хрести, пам’ятники померлим від голоду?
Нема, не встановлені.
Чи знає сучасна молодь села про голод 1932-33 рр. чи 1946-47 рр., зокрема, чи розповідали Ви про це своїм дітям, онукам, сусідам?
Молоді зараз в селі нема, а от онукам розповідала.
Кого Ви вважаєте винним у загибелі багатьох людей?
Владу, що так обійшлася з селянами.